Poradí vám s vašimi účetními či daňovými dotazy. A pokud se vám jejich rady zalíbí, můžete s nimi navázat novou spolupráci.
4 nejčastější otázky podnikatelů k fakturám a dalším dokladům
Pokud s podnikáním začínáte, vůbec se nedivíme, že máte spoustu otázek. Na ty nejčastější kolem faktur a účetních dokladů jsme připravili odpovědi.
Jak dlouho faktury archivovat?
Záleží, jestli je vaše faktura účetním, nebo daňovým dokladem. Tady zjistíte, jaký je v tom rozdíl.
Pokud jste OSVČ, nevedete účetnictví, jste neplátci DPH a nemáte zaměstnance, faktury a další doklady archivujete alespoň 3 roky.
Pokud jste OSVČ, která vede účetnictví, nebo s. r. o., veškeré účetní doklady, knihy, odpisové plány, inventury a další účetní záznamy máte povinnost schovávat 5 let, účetní závěrky a výroční zprávy dokonce 10 let.
Další detaily najdete v tomto článku.
Kdo by měl dostat originál účetního dokladu?
Pokud vystavujete třeba pokladní doklad ručně do tiskopisu, originál zpravidla dostává ten, kdo vydává peníze, čili zákazník. Vy jako podnikatel peníze přijímáte a necháváte si kopii. Zákon však toto nestanovuje, takže záleží na vás a vaší dohodě s klienty.
Musí faktury a další účetní doklady obsahovat razítko či podpis?
Zákon stanovuje povinné náležitosti, které musí být uvedeny na účetních dokladech, razítko ani podpis vystavitele v něm však zahrnuty nejsou. Co podepsat musíte, ať už ručně, nebo elektronicky, je faktura přijatá, abyste ji mohli zařadit do svého účetnictví.
Pokud vystavujete faktury elektronicky, ale i přesto na nich chcete mít razítko a podpis, tyto prvky si naskenujte. Jestliže fakturujete v iDokladu, nahrajete si je do systému a automaticky se vám zobrazí na každé vystavené faktuře.
Kde se můžu poradit?
Pokud jste tady nenašli odpověď na svou otázku, přečtěte si velkého průvodce fakturací. Vysvětlujeme v něm spoustu věcí ohledně faktur.
Také se přidejte do naší facebookové skupiny [iDoklad pozitivní] účetní a podnikatelé – učíme se podnikat. Najdete v ní zkušené účetní, kteří vám rádi poradí.