Přidání podpisu nebo loga firmy na faktury už určitě znáte. Možná ale nevíte o dalších možnostech přizpůsobení faktur na míru vám i vašim zákazníkům – šablonách a textových polích. Jdeme na to!Texty před a za položkami nejsou povinnou součástí faktury (oproti ceně, způsobu a termínu platby nebo kontaktních údajů dodavatele a odběratele, které povinné jsou, a které iDoklad hlídá, aby nechyběly na žádné faktuře). Při vytváření nové faktury je proto běžně nevidíte.
Stačí ale kliknout na zelené tlačítko Více podrobností na kterékoliv faktuře a vzápětí se objeví nejen detaily týkající se způsobu platby, ale také tři volná textová pole:
- Text před položkami faktury
- Text za položkami faktury
- Poznámka
Zatímco poznámka je určená jen pro vaše interní potřeby a klient ji neuvidí (takže do ní můžete napsat klidně „Příště zdražit“ ;-), text před položkami i za položkami je určený právě pro sdělení klientovi.
Text před položkami faktury
V poli pro text před položkami faktury najdete automaticky nastavenou větu:
„Fakturujeme Vám za dodané zboží či služby:“
nebo v případě zálohové faktury:
„Zasíláme Vám zálohovou fakturu na objednané zboží či služby:“.
Pokud se text vám nelíbí, není problém ho změnit.
A abyste to nemuseli dělat u každé faktury zvlášť, máme pro vás šablonu, do které napíšete text, který chcete na faktuře mít.
Stačí k tomu 5 jednoduchých kroků.
- Klikněte na Nastavení.
- V panelu se záložkami klikněte na Faktury.
- V části Šablony a číslování vystavovaných dokladů vyberte fakturu, které chcete šablonu nastavit (běžnou nebo zálohovou).
- Jakmile na ni kliknete, objeví se nové okno a v jeho spodní části najdete oddíl Texty na faktuře, ve kterém jsou textová pole pro text před položkami faktury i za položkami faktury (kde mimochodem také najdete automaticky nastavenou větu).
- Napište do nich požadovaný text, potvrďte změny tlačítkem Uložit…a je to!
S uctivostí nejdál dojdeš
Dobré je v šabloně konkretizovat, zda je faktura za zboží nebo za služby – podle toho, co poskytujete. A nemusí být špatné udělat poznámku třeba ještě o něco zdvořilejší a zároveň osobnější, než je naše předloha.
Zkuste třeba něco takového: „Dovoluji si Vám zaslat fakturu za poskytnuté služby.“
U každé faktury samozřejmě tuto poznámku snadno upravíte. Třeba tím, že do ní doplníte konkrétní služby, datum plnění nebo třeba oslovení konkrétního zákazníka.
I faktura může být neformální
Pokud fakturujete lidem, které dobře znáte, můžete si samozřejmě udělat šablonu neformální a napsat na ni třeba něco v tomto smyslu:
„Děkuju za další zakázku. Doufám, že jsi spokojený a tady ti posílám fakturu.“
Když pak ale náhodou posíláte fakturu jinému klientovi, nezapomeňte si text před položkami faktury včas upravit. Zatímco vašim kamarádům neformální tón vyhovuje, u nových klientů to tak být nemusí.
Text za položkami faktury
Stejně jako pro text před položkami, i pro text za položkami si snadno uděláte šablonu. Postup je úplně stejný jako v předchozím případě. Tentokrát ale zpráva, kterou jsme pro vás do textu za položkami automaticky přichystali, vypadá takto:
„Zboží zůstává až do úplného uhrazení majetkem dodavatele. Při zpožděné úhradě Vám budeme účtovat penále ve výši 0,05 % za každý započatý den prodlení.“
A u zálohové faktury najdete: „Zboží Vám pošleme obratem po přijetí platby na náš účet.“
Chcete rychlou platbu? Děkujte
I tady je samozřejmě víc možností, co do faktury připsat. Určitě nic nezkazíte tím, když zákazníkovi poděkujete za využití vašich služeb (naopak ho potěšíte a některé průzkumy uvádějí, že tím dokonce o 5 % zvýšíte šanci na rychlé zaplacení).
Také ho v této poznámce můžete požádat o zpětnou vazbu, upozornit na další poskytované zboží či služby nebo třeba navrhnout další platební metody.
Text pak může vypadat třeba takhle:
„Děkuji, že jste využili mé služby. Věřím, že jste s výsledkem spokojeni. Budu rád, když mi pošlete stručné zhodnocení mé práce na e-mail zpetnavazba@mojefirma.cz, které využiji pro další zlepšení poskytovaných služeb.“
Jak si říct o včasné zaplacení? Způsobů je několik
Znovu platí, že i v textu za položkami je jen na vás, jaký tón zvolíte. Kamarádovi můžete napsat třeba:
„Ještě jednou děkuju za další zakázku. Až budeš zase něco potřebovat, klidně se ozvi, rád pomůžu.“
Pokud máte problémy s tím, že zákazníci platí pozdě, můžete upozornění na penále v šabloně ještě zdůraznit. Třeba strohou poznámkou:
„Pozor – při zpoždění úhrady účtujeme za každý den po splatnosti faktury penále 1 %.“
Samozřejmě i to jde napsat neformálně. Pokud své klienty znáte blíž, můžete do textu za položkami napsat třeba:
„Prosím tě, nezapomeň zaplatit včas. Jinak ti budu muset naúčtovat penále 1 % za každý den po splatnosti. Díky.“
I na penále upozorníte uctivě
Také text za položkami můžete samozřejmě upravit u každé faktury. Pokud fakturujete třeba zákazníkovi, kterého potřebujete na penále upozornit formálněji, zkuste uctivější a elegantnější poznámku:
„Děkujeme Vám, že jste využili našich služeb. Zároveň si Vás dovolujeme upozornit, že při zpožděné platbě účtujeme penále 1 % za každý započatý den prodlení. Děkujeme za pochopení.“
Další možnosti? Přizpůsobte si i posílání faktur
Pár větami tak každou fakturu přizpůsobíte na míru každému zákazníkovi. Nejen, že to jistě ocení (zvlášť pokud mu nezapomenete poděkovat), ale určitě si vás i fakturu zapamatuje a o to dřív ji třeba zaplatí.
V iDokladu přitom najdete i další způsoby, jak udělat fakturování osobnější. Víc se o tom dozvíte v dalším článku Číslo faktury, DPH i datum splatnosti v e-mailu: stačí 2 minuty.
Dobrý den,
máte pěkně graficky zpracovaný web, po registraci jsem však byl velmi zklamán grafickým vzhledem faktur, bohužel na tom nic nezměnily ani 3 varianty vzhledu, které jsou graficky velmi nemoderní. Nechystáte nějaký svěží design? Stačí velmi málo, změnit font a pohrát si s velikostmi textu, řádkováním… kolegové z fakturoid.cz jsou v tomto velmi napřed…
Dobrý den i Vám Miroslave.
Jsem pouhý uživatel idokladu.cz a je pravda, že jsem fakturoid nepoužíval, ale teď jen při prvním náhledu jejich stránek vidím, že srovnáváte nesrovnatelné. IDoklad je ZDARMA – zcela a kompletně. Fakturoid je typický freemium model, kdy „featury“ typu: Fakturovat neomezené množství klientů, Párování plateb s jedním bankovním účtem, Volba ze 4 vzhledů faktur jsou již za poplatek…Dan
Pokial neprepojite idokalad s money nema to zmysel. Stacilo byaby sa obojsmerne synchronizovali adresy a faktury
Do textu za položkami faktur píšu:
Zboží či služby jste od nás již obdrželi, takže není důvod s platbou otálet až do termínu splatnosti faktury. ŽÁDÁME VÁS – ZKUSME V TOMTO ROCE VŠICHNI PLATIT PŘED TERMÍNEM. Při zpožděné úhradě vám budeme MUSET účtovat penále ve výši 0,05 % za každý započatý den prodlení.
Vždycky se najde úřad, který čeká na datum splatnosti, a firmy, které jsou vždy v prodlení, ale spousta firem začala platit už po týdnu. Já teda dělám stejné a platím hned, jak jsem v internetovém bankovnictví – tedy cca 1x týdně. Doporučuji i ostatním.
Díky iDokladu za párování faktur – fakt super.
iDoklad je perfektná služba. Tiež by som ale privítal obojsmernú synchronizáciu kontaktov a faktúr (iDoklad, mobilná aplikácia, Money v PC).
Dobrý den,
vystavil jsem zákazníkovi fakturu, kterou zaplatil převodem na náš účet. Nyní zákazník vyžaduje, aby na faktuře našel informaci o tom, že fakturu proplatil. Lze toto ve faktuře nastavit?
Děkuji