Vystavuj faktury
zdarma
Vyřizujete reklamaci? Poskytujete slevu? Nebo z nějakého jiného důvodu upravujete částku na faktuře? Nemažte fakturu a nevystavujte novou. Vystavte dobropis. Je to stejně snadné, jako vystavit jiný doklad.
Oficiální název zní opravný daňový doklad, historicky – dobropis. Využívá se při dodatečném snížení ceny, typicky při reklamaci nebo třeba množstevní slevě. V momentě, kdy fakturu vystavíte a odešlete, byste ji už totiž neměli jen tak smazat a vystavit novou.
Vystavování dobropisů vám navíc zaručí, že pokud zákazníci často ruší objednávky, nedojde k umělému navýšení základu daně (pozor, nárok na snížení základu DPH vzniká až po datu plnění DPH uvedeného na dobropisu).
Pojďme se podívat, jak dobropis v iDokladu vystavíte. Nebo se podívejte na naše video.
Stačí pár kliknutí
V sekci Prodej – Faktury si najděte fakturu, ke které chcete dobropis vystavit a označte ji. Potom klikněte na druhou možnost zprava – Dobropis.
Otevře se vám Opravný daňový doklad k faktuře č.: xxxxxxxx (číslo faktury, kterou jste vybrali).
Veškeré údaje na dobropisu už máte předvyplněné z původní faktury. Jediný rozdíl je, že datum splatnosti v tomto případě platí pro vás (vy vystavujete dobropis a posíláte peníze). Nezapomeňte upravit popis faktury (přidejte například slovo reklamace). Podle tohoto pole můžete poté mezi dobropisy vyhledávat.
Další možnosti najdete pod záložkou Více podrobnosti.
Datum plnění DPH nechte na aktuálním datu, ke kterému vystavujete dobropis. Pokud jej z nějakého důvodu nepotřebujete změnit (například pokud vystavujete dobropis zpětně). Dále můžete změnit třeba měnu a další údaje.
Následují tabulky Poznámka a Zdůvodnění opravy.
Do Zdůvodnění napište důvod vystavení dobropisu – například reklamace poskytnutých služeb (toto pole musíte vyplnit, abyste splnili zákonné povinnosti). Do Poznámky můžete důvod konkrétněji rozvést – slouží pouze pro váš nebo klientův přehled.
Pokud ve firmě vyřizujete více reklamací, můžete zavést pravidlo, aby do poznámky pracovníci uvedli své jméno. Získáte tak přehled, kdo se konkrétnímu případu věnuje.
V případě, že vystavujete dobropis k faktuře, která má více položek, nezapomeňte ty, kterých se úprava ceny netýká, odmazat. Uděláte to tak, že kurzorem myši najedete na položku a kliknete na symbol jednosměrky.
Nevystavujte dobropisy k zálohovým fakturám
Pokud máte uhrazenou zálohovou fakturu a dojde ke zrušení objednávky, musíte vystavit fakturu vyúčtovací a až poté k této faktuře vystavíte dobropis.
Pokud máte uhrazenou zálohovou fakturu a dojde ke zrušení objednávky, musíte vystavit fakturu vyúčtovací a až poté k této faktuře vystavíte dobropis.
Pak už jenom klikněte na Uložit. V seznamu dobropisů v sekci Prodej máte dvě možnosti.
- Označte dobropis jako uhrazený a iDoklad se vás ve vyskakovacím okně zeptá, jaký způsob úhrady si chcete vybrat. A máte hotovo. Teď už zbývá jen dobropis proplatit.
- Druhou možností je kliknout na Započíst s fakturou, kdy se vám zároveň označí jako uhrazená přidělená faktura (tuto novinku jsme zavedli v únoru). Toto však udělejte až v momentě, kdy je faktura skutečně uhrazená.
V kartě dobropisu přímo vidíte, ke které faktuře byl vystaven a můžete se na ni přímo prokliknout. Postup platí i opačně – z konkrétní faktury se na jedno kliknutí dostanete do příslušného dobropisu.
Jestli hradíte dobropis hotově a spadáte do EET, iDoklad informace automaticky odešle do systému.