mini akademie
pro začínající podnikatele
Žádné manuální doplňování do tabulek, iDoklad automaticky převede údaje na správné řádky. Nastavení vám zabere 5 minut, doklady pro DPH a kontrolní hlášení potom vždy vygenerujete bez chyb a na pár kliknutí. Revize nastavení se vyplatí i těm, kteří už plátci DPH jsou.
Nastavení firmy
Nejprve v Nastavení (ikona ozubeného kolečka) vyhledejte záložku Firma.
- Vyplňte DIČ.
- Překlikněte do záložky Účetní údaje. Upravte možnost Typ plátce a Zdaňovací období.
- Zaškrtněte kolonku Členění DPH. Díky tomu se položky dokladů automaticky přiřadí do správných řádků přiznání k DPH a kontrolního hlášení.
- Firmy zapsané v obchodním rejstříku musí podle zákona o účetnictví tuto skutečnost uvádět na každé faktuře. Proto do kolonky Spisová značka napište například „Společnost je zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, sp. zn. C 126705.”
- Zvolte, zda jste fyzická nebo právnická osoba.
- Vyberte ze seznamu finanční úřad, na kterém jste registrováni.
Výběrem hlavní činnosti se nemusíte zaobírat. Pro generování dokladů k DPH nebo kontrolního hlášení není nutný.
Nastavení prodeje a nákupu
- V Nastavení (ikona ozubeného kolečka) zvolte záložku Prodej.
- Vyplňte Cenu a Sazbu daně. Je jen na vás zda cenu na položky faktury chcete uvádět bez daně nebo s daní. iDoklad nezvolenou částku dopočítá podle zadané sazby.
- Doplňte zbývající pole.
Stejné nastavení platí i pro záložku Nákup.
Jak pracovat s DUZP
Datum uskutečnění zdanitelného plnění nebo-li DUZP určuje, kdy provádíte zdanění dané zakázky.
V praxi možnost manuální úpravy DUZP využijete například ve chvíli, kdy při vystavování dokladu víte, že zakázku dokončíte až následující měsíc.
Vystavíte proto fakturu a nastavíte DUZP až k dalšímu měsíci.
Stačí na faktuře rozbalit nabídku Více podrobností (po otevření se přepíše na Méně podrobností) a manuálně navolit datum.
Konkrétní případy DUZP upravuje Zákon o DPH.
Pozdější obdržení faktury
Pokud se vracíte z dovolené a nakupily se vám přijaté faktury, nezapomeňte změnit datum u záložky Přijato. Faktura totiž spadá do toho měsíce, kdy ji fyzicky převezmete.
Podle zákona o DPH můžete nárokovat odpočet až ve chvíli, kdy fakturou skutečně disponujete.