Začněte podnikat
s bezchybnou
fakturační službou
- kdy se faktura vystavuje
- co musí obsahovat
- jak ji vystavit
Co to je faktura a kdy ji vystavujete
Faktura je účetní doklad – říká, co jste prodali, za kolik a do kdy má zákazník zaplatit. Nejčastěji ji vystavujete po dokončení práce či dodání zboží. Váš klient si ji dá do účetnictví, aby doložil svoje náklady.
Údaje na faktuře
- jméno a příjmení (u OSVČ)
- název (u firmy)
- sídlo
- IČ
- neplátci DPH uvádějí, že jsou neplátci DPH
- údaje o odběrateli: jméno/název, sídlo, IČ
- popis prodaného zboží či služeb
- cena k úhradě
- Datum splatnosti
- číslo účtu a variabilní symbol
- datum vystavení faktury
- pořadové číslo faktury
Plátci DPH uvádí ještě další údaje.
Jak vystavit fakturu
Vyzkoušejte iDoklad – nejpoužívanější fakturační program ve střední Evropě. Maximum údajů, např. vaše údaje, sídlo klienta, číslo faktury, cenu za zboží, vyplní za vás a hlídá, že jsou vaše faktury legislativně v pořádku. Ke svým dokladům se dostanete z počítače i z mobilu.
Poté se rozhodnete, jestli vám stačí účet zdarma, nebo přejdete na placený tarif.
4 druhy faktur
1. Řádná faktura
Základní typ faktury – vystavujete ji zpravidla po dokončení práce. Vstupuje do účetnictví. Pokud by si zákazník obchod rozmyslel a vy to akceptovali, nemůžete fakturu jen tak smazat. Vystavíte dokument jménem dobropis, kterým fakturu stornujete.
2. Zálohová faktura
Pokud od zákazníka chcete část peněz předem, vystavíte zálohovou fakturu. De facto jde o výzvu k platbě a zálohová faktura nevstupuje do účetnictví. Pokud z obchodu sejde, neřešíte její storno.
3. Proforma faktura
Tento termín se používá, pokud požadujete celou platbu předem. Opět jde pouze o výzvu k platbě a proforma faktura nevstupuje do účetnictví.
4. Vyúčtovací faktura
Pokud jste zákazníkům vystavili zálohovou či proforma fakturu, po dokončení zakázky vystavíte vyúčtovací fakturu. V ní od celkové ceny odečtete zálohy a žádáte pouze zbytek ceny. Vyúčtovací faktura vstupuje do účetnictví, v případě jejího storna vystavujete dobropis.