Poradí vám s vašimi účetními či daňovými dotazy. A pokud se vám jejich rady zalíbí, můžete s nimi navázat novou spolupráci.
Základní nastavení a prostředí iDokladu
Registrace
Abyste iDoklad mohli používat, musíte se nejprve zaregistrovat. Na stránce idoklad.cz kliknete v pravém horním roku na zelené tlačítko Vyzkoušet zdarma. Vyplníte své přihlašovací údaje – zadáte e-mail, nastavíte si heslo a vyplníte IČ vaší firmy. Poté kliknete na tlačítko Vstupte zdarma.
Registraci potvrdíte v e-mailu, který vám přijde na zadanou e-mailovou adresu. Po aktivaci vyplníte údaje o společnosti – název firmy, adresu sídla a zda jste, nebo nejste plátce DPH.
Nastavení – Firma
Informace, které vložíte do sekce Firmy, se budou propisovat do hlavičky vydaných faktur. Správnému nastavené této sekce proto věnujte důkladnou pozornost.
Kromě základních údajů zde nastavíte také typ plátce, členění DPH, nebo spisovou značku. Nahrát můžete také logo firmy a podpis či razítko, které se budou zobrazovat na vašich fakturách.
Nastavení – Prodej
Po nastavení firmy si upravíte vše potřebné pro vystavování dokladů. Zvolíte si například výchozí sazbu DPH, nastavíte zaokrouhlování, preferovaný způsob úhrady i splatnost.
Díky šablonám budou vaše faktury vždy vypadat skvěle – přizpůsobit si je můžete přidáním loga a úpravou barevných prvků, aby s logem či barvami firmy ladily. Nastavíte si také texty, které se na faktuře zobrazí před a za položkami. Zvolíte si také výchozí jazyk tiskové sestavy.
Každá faktura musí mít své číslo. iDoklad má přednastavenou základní číselnou řadu, ale pokud jste zvyklí na vlastní číslování faktur, nastavíte si ho v záložce Číslování.
Ostatní nastavení
Fakturační program iDoklad si můžete dále přizpůsobit například v sekci Nastavení – Banka. Vložíte sem svůj bankovní účet a nastavíte platební údaje, které se propíší na vydané faktury.
Pro odeslání hotové faktury klientovi můžete použít interní poštovní server iDokladu, nebo svůj vlastní – podle toho, co si nastavíte. Odeslání faktury zkontrolujete v historii e-mailů v sekci Adresář.
Odeslání faktury zkontrolujete také v sekci Faktury vydané – pokud ve sloupci Příznak uvidíte ikonu obálky, znamená to, že jste fakturu odeslali.
Pro smazané faktury si můžete nastavit, aby se místo úplného odstranění přesunuly do koše. Tuto funkci zapnete v sekci Nastavení – Aplikace, samotný koš najdete v záložkách nad seznamem faktur.
Uživatelské prostředí iDokladu
Po přihlášení do iDokladu se vám zobrazí domovská stránka s grafem Fakturace za období. Podrobně o grafu píšeme dále.
Do Adresáře si vložíte své odběratele, které pak jedním kliknutím nahrajete do faktury. Nový kontakt vytvoříte kliknutím na ikonu plus . Poté vyplníte údaje o odběrateli a uložíte. Pokud zadáte IČ, iDoklad sám doplní klientovy údaje z registru.
V sekci Prodej vystavujete:
- faktury vydané,
- zálohové faktury,
- daňové doklady k platbě,
- dobropisy,
- cenové nabídky,
- prodejky a jejich zaúčtování
- i pravidelné faktury.
Vytvoříte zde i šablony pro faktury vydané a cenové nabídky. Více o šablonách zde.
Abyste se v seznamu faktur co nejlépe orientovali, můžete si změnit nastavení sloupců. Zobrazí se vám jen ty údaje, které potřebujete. Stačí v horní části kliknout na ikonu Nastavení seznamu a poté zapnete, nebo vypnete zobrazení jednotlivých sloupců. Přetažením je posunete a seřadíte podle sebe.
V sekci Nákup evidujete na rozdíl od prodeje pouze přijaté faktury a jejich úhrady. Důležité je to pro všechny, kteří uplatňují reálné výdaje, nebo chtějí mít v iDokladu lepší přehled o svých reálných příjmech.
Sekce Ceník/Sklad umožňuje evidenci položek, které vedete jako skladové, nebo neskladové. U každé položky upravíte název, katalogové označení, prodejní cenu, prodejní množství nebo třeba měrnou jednotku.
Díky sekci Finance máte přehled o bankovních pohybech (příjmy a výdaje) i přijatých a vydaných pokladních dokladech.
V sekci DPH vygenerujete podklady pro přiznání k DPH, kontrolní hlášení i souhrnné hlášení. V iDokladu si můžete vygenerovat i podklady pro přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Všechny podklady se vytváří z dokladů zadaných v iDokladu.