mini akademie
pro začínající podnikatele
Sociální pojištění patří mezi povinné náklady všech podnikatelů. Co vlastně tato platba zahrnuje, komu se platí a kolik vás to bude měsíčně stát?
Je třeba si uvědomit, že sociálním pojištěním přispíváme do pomyslného fondu, který mohou využívat občané v různých životních situacích. Platit ho povinně musí zaměstnavatelé, zaměstnanci, osoby samostatně výdělečně činné a také lidé, kteří se k němu přihlásili dobrovolně.
Co zahrnuje
Sociální pojištění se dělí na tři složky:
- Důchodové pojištění, které slouží k financování starobních a invalidních důchodů,
- politika nezaměstnanosti, ze které se vyplácí podpora z pracovního úřadu,
- a nemocenské pojištění, z něhož se platí dávky v pracovní neschopnosti.
Kolik dělá pro rok 2021
Minimální částka, kterou musí OSVČ každý měsíc posílat na sociální pojištění, se každoročně zvedá. Zatímco např. v roce 2014 se platilo 1894 Kč, pro rok 2021 je už sazba podstatně vyšší, konkrétně 2588 Kč. Nepřijdou-li úlevy pro podnikatele v souvislosti s koronavirem, i pro příští rok se částka zvedne o pár desítek korun.
Kdy a kam platit
V současnosti je vaše platba záloh sociálního pojištění splatná k danému měsíci, za nějž ji hradíte. To znamená, že platba by měla přistát na účtu okresní správy sociálního zabezpečení nejpozději poslední den v měsíci.
Kdo ho platit nemusí
Sociální pojištění v určitých případech platit nemusíte. Lze říct, že jako zaměstnanec se o něj nemusíte starat, protože ho za vás odvádí zaměstnavatel. Platit ho nemusíte v případě, že jste evidován na úřadu práce, jste nepracující student, starobní důchodce, dohodář nebo v některých případech, kdy podnikáte na vedlejší činnost.
Podnikáte-li jako OSVČ na vedlejší činnost, neplatíte první rok žádné zálohy na sociální pojištění. V následujících letech platíte zálohy pouze v případě, že jste měli vyšší zisk, než je rozhodná částka. Pro zisk za rok 2021 je tato rozhodná částka 85 059 Kč.
Co jsou přehledy OSVČ
S pravidelnou platbou pojistného jsou spojeny přehledy OSVČ, které musíte podat každý rok, nejpozději měsíc od podání daňového přiznání. Přehled podáváte na příslušnou správu sociálního zabezpečení.
V přehledu uvedete váš daňový základ za patřičný rok, celkovou částku zaplacených záloh a úřad vám na základě toho vystaví účet, který může být buď vyrovnán, případně může zahrnovat nedoplatek či přeplatek. “Pokud jste ale na zálohách platili pouze minimální částku, s přeplatkem nepočítejte. Minimální pojistné musíte odvádět i tehdy, když se vám v podnikání nedaří,” uzavírá téma přehledů Vladimíra Přibylová z účetní firmy Grantex.
Potřebujete poradit? Obraťte se na mini akademii
Připravili jsme pro vás podnikatelskou mini akademii, abyste měli přehled o tom, jaké máte jako začínající podnikatel povinnosti zejména vůči úřadům, ale i zákazníkům a dalším subjektům. Vstup do mini akademie je pro začínající podnikatele zdarma.
Související články
Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit
Založení s. r. o. ve 4 krocích