Datum publikace 09. 09. 2021 Sdílet článek

Dodací list [vzor]: vše, co o něm potřebujete vědět

Author Seyfor, a. s. 4 minuty čtení 29
Náhledový obrázek
Bez nadsázky by se dalo říct, že dodací list je nejlepší přítel každého skladu. Ve službách ho pravděpodobně příliš často nevyužijete, provozujete-li však kamenný obchod či e-shop, dodací listy budete potřebovat. A dvojnásob to platí pro velkoobchod.

Vystavování dodacích listů není povinné ze zákona. Je to víceméně dobrovolná aktivita, která je však v zájmu všech zúčastněných stran a pro pořádek v zásobách, zvlášť u větších a komplikovanějších skladů, je prakticky nutností.

Co je to dodací list

Dodací list je dokument, který obsahuje přehledné údaje o tom, jaké zboží kdo ze skladu odesílá, v jakém množství a s jakou cenou, resp. naopak jaké zboží kdo přijal.

Dodací list je průvodní doklad o dodání zboží nebo materiálu. Množství a druh dodané zásoby musí odpovídat údajům uvedeným na dodacím listě a faktuře. Při přijetí zboží nebo materiálu si vždy zkontrolujte, že přejímaná zásoba odpovídá dodacímu listu co do množství i co do kvality,” upřesňuje funkci tiskopisu dodacího listu zkušený daňový poradce Jaroslav Veselka.

Různým typům dokladů včetně dodacího listu se věnuje ve svých lekcích v mini akademii pro začínající podnikatele. Pro uživatele iDokladu jsou všechna tato vzdělávací videa zdarma.

Náležitosti dodacího listu

Co dodací list obsahuje? Protože se, jak bylo řečeno, nejedná o zákonnou povinnost, jsou náležitosti dodacího listu v podstatě na volbě podnikatele, jeho vizuální podoba jakbysmet. Standardně by se ale doklad, kterému nikdo neřekne jinak než „dodák“, neměl obejít bez:

  • dodavatele (včetně údajů jako IČO, číslo účtu atd.),
  • odběratele (včetně dodací adresy, která se může lišit oproti adrese fakturační),
  • data (expedice, zdanitelného plnění či jiného, dle potřeb dodavatele),
  • evidenčního čísla dodacího listu (může být evidované samostatně či kopírovat číslo patřičné faktury),
  • zúčastněných osob (čili kdo dodací list vyhotovil a kdo jej převzal, případně i kdo zboží vydával ze skladu),
  • informací o celkové ceně (ta se ale často neuvádí, viz dále).

Co se týče samotných položek, kvůli kterým dodací listy primárně vystavujeme, běžně obsahují údaje jako:

  • název položky,
  • množství,
  • měrnou jednotku,
  • cenu za měrnou jednotku,
  • celkovou cenu (dle vzorce množství × cena za měrnou jednotku).

Například cenu ale dodací list vůbec obsahovat nemusí, nejčastěji v případě, kdy majitel firmy nechce, aby o nákupních cenách měli přehled zaměstnanci.

Vzor dodacího listu

Abyste si udělali lepší představu, jak může dodací list vypadat, níže najdete vzorový dodací list vystavený fakturační službou iDoklad.

Pokud používáte iDoklad, stačí, když si vytvoříte jakoukoli zálohovou nebo řádnou fakturu a na pár kliknutí z ní jednoduše vygenerujete dodací list. Takže už znovu nevyplňujete odběratele a ani položky.

Výhodou také je, že si v iDokladu vyberete, jestli chcete, aby se v tiskopisu zobrazovaly ceny, nebo ne. V této ukázce je dodací list bez cen.

Jestliže upřednostňujete ruční vyplňování dokladů, v papírnictví seženete již předtištěný formulář (tiskopis) dodacího listu.

Proč používat dodací listy

Dodací list patří mezi zásadní prvky efektivně fungujícího skladu, protože odeslání či převzetí zásilky v dodacím listu podepisuje skladník, který tak za zásilku a její správnost přebírá zodpovědnost. Někdo dodací listy nevystavuje a „dodák” simuluje jen samotná faktura, se kterou si řada firem vystačí. O správném vystavování faktur a dalších účetních dokladů si víc přečtete v našem detailním průvodci.

Při rozhodování, zda dodací listy vystavovat, musíte vědět, jestli je to pro vás efektivní. Záležet bude primárně na náročnosti vaší skladové logistiky. Dle toho byste se měli rozhodnout, zda vsadíte raději na jednoduchost a snahu omezit byrokratické prvky na minimum, nebo zda se vám vyplatí v zájmu dokonalého přehledu o tom, jaké zboží odešlo z vašeho skladu, dodací listy vytvářet a evidovat.

Vyznejte se ve fakturaci a účetnictví

Každý podnikatel potřebuje alespoň základní orientaci v účetních dokladech a fakturaci. Pokud jste ale nestudovali ekonomiku a účetnictví je pro vás velkou neznámou, podívejte se na výuková videa v naší mini akademii pro začínající podnikatele. Lektoři vám srozumitelně vysvětlí vše potřebné a díky tomu v začátcích nespadnete do žádné „pasti“.

Pro začínající podnikatele je vstup do miniakademie zdarma.

Související články

Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit

20. 12. 2024 3 minuty čtení 0
Přečíst článek

Založení s. r. o. ve 4 krocích

28. 11. 2024 9 minut čtení 31
Přečíst článek