Vykašlete se na ideální podmínky. Začněte obsah tvořit hned, radí zakladatel a majitel Obsahové agentury Martin Brablec
Proč jste agenturu založil?
V jeden čas se potkalo více okolností. Měl jsem zkušenosti z agentury, soustředěné práce pro jednu značku i z volné nohy. Věděl jsem, že mě baví něco tvořit a rozvíjet. Říkal jsem si, že na základě těchto zkušeností by bylo skvělé založit vlastní agenturu. Navíc jsem byl na volné noze zavalen prací, takže jsem stál před rozhodnutím přibrat někoho do party nebo to zabalit a jít zpátky do zaměstnání.
S iDokladem fakturují od roku: 2013
Využívané předplatné: Oblíbený
Nejoblíbenější funkce: Opakované využívání již vystavených faktur.
Jaká úskalí na agentury číhají?
Agentura stojí a padá s lidmi. Důležité proto je vytváření prostředí, ve kterém udržíte dobré lidi. Aby přišli a zůstali, musí dostat prostředky a zázemí, díky nimž uvidí v agentuře budoucnost. Šikovní lidé se totiž i na volné noze bez obtíží uživí. Potřebují proto i něco navíc, co jim volná noha neposkytne. Například zázemí na vzdělávání, sdílení vědomostí se zkušenějšími kolegy a především neustálou zpětnou vazbu na práci. V případě copywriterů je to navíc revize každého textu, který vytvoří. Ta je totiž dokáže skutečně posouvat.
Živnostníci často bojují s nastavováním ceny, jak se cenotvorba daří agenturám?
Každá řeší kolotoč prodeje času po svém. Někdo prodává paušál, někdo projekty, jiný naceňuje čas a má vysokou hodinovku. Proto se agentury snaží vytvářet produkty, které jsou škálovatelné.
Jak řeší naceňování Obsahová agentura?
Používáme kombinaci metod. Některé zakázky naceňujeme projektově a následně neseme riziko ziskovosti. Fungujeme i jako konzultanti, kdy máme nastavenou fixní i variabilní hodinovou mzdu. Odhady jsou složité, po uzavření projektu proto porovnáváme reálnou fakturu s vnitřními náklady. S tím nám pomáhá i iDoklad.
Co si zadavatelé často ohledně copywriterských prací neuvědomují?
Že to není jen o psaní. Finální copy je jen výstup, kterému ale předchází příprava. A ta vyžaduje velké úsilí, protože míra kvality přípravy ovlivní kvalitu výstupu. Do přípravy výstupu se počítá i zamyšlení se nad cílením a sdělovacím kanálem. Vše musí být promyšlené, jinak tvoříte povrchní obsah, který nezafunguje. Samotná tvorba tak může tvořit třeba jen 30 % celkového času, který musíte danému obsahu věnovat.
Na co ještě zadavatelé obsahu zapomínají?
Na doručování. Samotným vytvořením obsahu výdaje nekončí. Sdělení, ať už případovou studii, video nebo posty na sítích, musí k příjemcům ještě doručit. Naskakují tedy položky za promo, analytiku a další vyhodnocování.
Kdy si při vytváření obsahu poradí podnikatelé sami a kdy je podle vás lepší zavolat odborníka na vytváření obsahu?
Základní předpoklad je, že ve firmě máte někdo, kdo má čas a chuť obsah tvořit. Pokud tam někdo takový je, můžete o vlastní tvorbě uvažovat. Content není něco, co snadno přilepíte komukoliv k agendě.
Potom hodně záleží, o jaký výstup jde. Skvěle například funguje situace, kdy máte třeba na prodejně odborníka, který sepíše několikrát za měsíc článek na blog. Obsah bude zasvěcený, autentický a informačně nasycený. Řemeslná nedokonalost není překážka, protože takový výstup bude mít pro čtenáře hodnotu a posílí vaši pozici odborníka v oboru.
Jestliže ale máte za cíl například oslovit nové zákazníky nebo klienty vyburcovat k akci, už potřebujete konkrétní znalosti a zkušenosti s tvorbou obsahu – zasvěcenost do produktu nebo oboru nepostačí. Do hry vstupuje obsahový marketing, designová pravidla, znalost sociálních sítí i copy zkušenosti. V tu chvíli přichází ke slovu odborník.
Obecně by se dala rada přivolat si odborníka vztáhnout i na situace, kdy nemáte čas získávat know-how a není prostor na experimenty, protože máte jedinou šanci zájemce oslovit.
Máte nějakou radu pro podnikatele, které čeká tvorba webových stránek?
Před textováním webu důkladně poznejte své zákazníky. Web často funguje místo osobního kontaktu – seznamuje s produktem nebo službou, potvrzuje dobrou pověst nebo vyvrací obavy zákazníků. Proto je důležité jej nepodcenit a vědět, co je skutečně trápí, po čem v souvislosti s vámi touží, a v jaké situaci za vámi přichází.
Také je dobré mít jasno v sobě samém, ve své firmě – jak chcete svou značku vůči zákazníkům prezentovat, jaká klíčová sdělení chcete říkat, jaký dojem chcete vyvolat, jaký obraz podporovat, jakou expertizu budovat a s jakým cílem to celé vlastně děláte. Uvidíte, že se vám pak nad webem bude přemýšlet mnohem snáze.
Mezi klienty máte i velké a úspěšné firmy. Co z jejich praktik byste doporučil menším podnikatelům?
Odvahu. Malé firmy často čekají na „něco velkého”. O tom to ale není. Když zatím nemám úžasného klienta, se kterým bych napsal fantastickou případovku, mohu ji sepsat s někým, kdo mé zboží nebo služby momentálně odebírá. Ačkoliv to není žádný známý velikán.
Čekání na „až jednou” nefunguje. Obsah musíte tvořit dlouhodobě, testovat, měřit a vyhodnocovat. Bez toho nikdy nepřijdete na to, co skutečně funguje.
Jaké programy vám při řízení agentury pomáhají?
Používáme Toggl pro evidenci času, Asanu pro správu úkolů, Slack na komunikaci, iDoklad na faktury a všechny nástroje, které nabízí G-Suite.
Jak jste se v Obsahové agentuře k iDokladu dostali?
Pomáhal jsem s tvorbou obsahu a využíval ho ještě na volné noze. V agentuře práci s ním převzala moje žena Petra.
Jaké novinky v iDokladu jste v průběhu let používání iDokladu nejvíce ocenili?
Přidávání příloh k zasílaným fakturám. Přikládáme tak například reporty práce. Hodně nám pomohlo, když iDoklad umožnil přidání dalšího příjemce u klienta. Petra faktury posílá najednou nejen na člověka, se kterým projekt Obsahovka řeší, ale i na finanční oddělení jeho firmy. Jednoduše si předvyplní více příjemců a při zasílání dokladů je z nabídky vybere.