Datum publikace 03. 09. 2024 Sdílet článek

Rady pro živnostníky: jak na první fakturu (2024)

Author Seyfor, a. s. 6 minut čtení 80
Náhledový obrázek

Co je faktura a proč je důležitá?

Faktura je dokument, který živnostník využívá k zaznamenání poskytnutého zboží nebo služeb, jejich cen a termínu splatnosti.

Pro živnostníka slouží vystavené faktury jako oficiální doklady o jeho příjmech, které jsou nezbytné pro zpracování daňového přiznání. Faktura tak nejen usnadňuje sledování finančních toků, ale také zajišťuje, že všechny příjmy jsou řádně evidovány a vykázány v souladu s daňovými předpisy.

Údaje na faktuře stanovuje zákon

Povinné náležitosti faktury stanovuje občanský zákoník. Pokud jste ale plátcem DPH, musí se obsah faktur řídit zákonem o DPH.

Chcete-li vědět, jaké údaje musí obsahovat vaše faktury, ujasněte si, do které kategorie jako živnostník spadáte:

  1. neplátce DPH, který nevede účetnictví,
  2. neplátce DPH, který vede účetnictví,
  3. plátce DPH.

Začínající živnostník není povinen vést účetnictví. Spadá tak do první kategorie – neplátce DPH, který nevede účetnictví. Na fakturu uvedete:

  • jméno a příjmení,
  • sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
  • IČ,
  • označení registru, ve kterém jste zapsaní (živnostenský rejstřík).

Tímto končí údaje dané zákonem. Pro přehlednost a případnou kontrolu finančního úřadu doporučujeme na každou fakturu uvádět také:

  • sdělení, že dodavatel není plátce DPH,
  • údaje o odběrateli (stejné jako údaje o dodavateli výše),
  • slovní a číselné označení dokladu (například Faktura 05072022),
  • popis zboží nebo služby,
  • částku – celkově nebo podrobně (cena za měrnou jednotku a označení množství),
  • datum vystavení faktury.

Aby zákazník věděl, kam zaplatit, uveďte i číslo svého účtu, variabilní symbol a datum splatnosti faktury.

Dejte si pozor na situace, kdy se automaticky stáváte plátcem DPH

Plátcem DPH se stáváte, když váš obrat za posledních 12 kalendářních měsíců přesáhne 2 000 000 Kč.

Jakmile tuto hranici překročíte, máte povinnost se zaregistrovat jako plátce DPH do 15 dnů od konce měsíce, ve kterém jste limit překročili.

V tu chvíli se vaše faktura stává nejen účetním, ale i daňovým dokladem. Proto je důležité sledovat svůj obrat průběžně, abyste se vyhnuli pokutám a dalším sankcím za opožděnou registraci.

TIP: Online fakturační nástroj iDoklad sleduje váš obrat za vás. Jakmile se přiblížíte k hranici 2 000 000 Kč, automaticky vás upozorní. Díky tomu máte vždy přesný přehled o svých příjmech a nemusíte se starat o manuální počítání.

Druhy faktur pro plátce i neplátce DPH

Jako živnostníci se můžete setkat se čtyřmi následujícími druhy faktur.

1. Zálohová faktura

Zálohovou fakturu použijete v případě, když potřebujete od zákazníka část peněz předem. Zálohová faktura není účetním ani daňovým dokladem (neobsahuje DPH a nevstupuje do účetnictví); slouží pouze jako výzva k platbě.

Příklad: Zákazník si objednal fotografování v ceně 10 000 korun a vy potřebujete 10 % předem na materiál. Vystavíte mu zálohovou fakturu na 1 000 Kč. Tato faktura nevstupuje do podkladů k daňovému přiznání.

2. Proforma faktura

Proforma faktura funguje stejně jako zálohová faktura, ale vyzývá k platbě celé částky. Například pokud pořádáte fotografický kurz a požadujete kurzovné předem, vystavíte účastníkům proforma fakturu. Ani tato faktura není daňovým ani účetním dokladem.

Zálohová a proforma faktura se často považují za synonyma.

3. Vyúčtovací faktura

Pokud jste zákazníkovi vystavili zálohové faktury nebo jednu proforma fakturu, je nezbytné následně poslat také tzv. vyúčtovací fakturu. Ta už je účetním (a v případě plátců DPH i daňovým dokladem) a vstupuje do účetnictví.

4. Řádná faktura

Řádná faktura je základní typ faktury. Obvykle ji živnostník vystavuje po dokončení zakázky nebo předání zboží (v případě, že nevystavuje zálohové či proforma faktury). Řádná faktura slouží jako účetní a v případě plátců DPH také jako daňový doklad.

Příklad: Řádnou fakturu pošlete zákazníkovi po předání zboží. Pokud se tedy vrátíme k příkladu našeho fotografa, fakturu pošlete po předávní vyhotovených fotografií. Zákazník je povinen fakturu uhradit, přičemž obvyklá splatnost je 14 dní, ale může být i delší.

Mnozí živnostníci se vyhýbají dlouhé splatnosti kvůli špatným zkušenostem s nezaplacenými fakturami, což může vést k problémům s vymáháním dlužných částek. Nejenže přijdete o své peníze, ale musíte je také složitě vymáhat.

I drobná chyba na faktuře vás může vyjít draho

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

4 způsoby, jak vystavit fakturu snadno a rychle

  1. Na papír – tento tradiční způsob je dnes již nemoderní a zdlouhavý, ale ručně vyplněná faktura je stále platným dokladem.
  2. Ve Wordu či Excelu – v těchto programech sice můžete fakturu vystavit  ale je to časově náročné a při kopírování šablon může dojít k chybám. Navíc si musíte sami hlídat všechny legislativní změny.
  3. V účetním programu – v tomto softwaru je možné nejen vystavovat faktury, ale také vést účetnictví, mzdy zaměstnanců a další agendy. Pro malé a střední firmy je například vhodný program Money S3.
  4. V on-line fakturační službě – pokud jste drobný živnostník jako v našem příkladu, nebudete potřebovat účetní program. Nejvhodnějším řešením je pro vás vystavování faktur v online fakturační službě. Pro plátce i neplátce DPH je vhodným fakturačním programem například iDoklad. Po registraci a vyplnění fakturačních údajů můžete začít fakturovat. Vystavení faktury trvá méně než 2 minuty a pro stálého zákazníka ještě kratší dobu.
TIP: V iDokladu si snadno vygenerujete také podklady pro daňové přiznání a všechny faktury jednoduše předáte účetní. Výhodou je, že iDoklad je vždy aktuální, takže nemusíte sledovat legislativní změny sami.

Jak stornovat fakturu?

Jestliže ze smluveného obchodu sejde, ale vy už jste vystavili řádnou fakturu, nemažte ji. Musíte ji stornovat a vystavit takzvaný dobropis. Jde o zápornou fakturu. Díky ní bude ve vašem účetnictví vidět, že částka za nabízenou službu je vrácená nebo jste ji nedostali a už ji neočekáváte.

Může se to stát například při reklamaci zboží či služeb. Dejte si také pozor na opravu základu daně v dobropisu.

Nastartujte své podnikání: Mini akademie pro živnostníky zdarma

Chcete znát další tipy pro začínající živnostníky? Připravili jsme pro vás online mini akademii, kde se ve více než 30 videích dozvíte vše potřebné od zkušených profesionálů. Navíc pro začínající podnikatele je vstup zdarma.

Související články

Faktura neplátce DPH: co na ní nesmí chybět

14. 11. 2024 6 minut čtení 27
Přečíst článek

4 tipy jak na číslování faktur, abyste se v nich vyznali vy i finanční úřad

25. 10. 2024 5 minut čtení 17
Přečíst článek