Datum publikace 24. 10. 2019 Sdílet článek

Přichází 3. a 4. vlna EET. Jak vám s povinnou evidencí pomůže iDoklad

Author Seyfor, a. s. 4 minuty čtení 0
Náhledový obrázek

V roce 2020 začne platit zákon o elektronické evidenci tržeb pro podnikatele ze 3. a 4. vlny. Připravili jsme pro vás přehled, jak si s EET poradí iDoklad. Nečekají vás složité postupy. V iDokladu vše zvládnete velmi jednoduše.

blank

EET má za úkol omezit krácení daní a týká se všech, kteří přijímají platby za poskytování služeb nebo zboží v hotovosti, kartou nebo obdobným způsobem. Zavádí se postupně ve 4 fázích.

Nedávno prošlo parlamentem schválení 3. a 4. vlny, která tak bude spuštěna s největší pravděpodobností 1. května roku 2020. První dvě vlny se týkaly stravovacích a ubytovacích služeb a maloobchodu a velkoobchodu. Do 3. a 4. vlny EET spadají:

  • svobodná povolání (právníci, architekti, lékaři, znalci atd.),
  • zemědělství, lesnictví, rybářství,
  • průmysl,
  • zásobování vodou, sanace,
  • peněžnictví a nemovitosti,
  • kulturní akce,
  • vzdělávání,
  • řemesla,
  • služby (opravy počítačů, praní a čištění oděvů, kadeřnictví, pohřební služby atd.)
  • a výroba (oděvů, plastových výrobků, konstrukcí a kovodělných výrobků, nábytku atd.).

Podrobný rozpis, koho se nově evidence dotkne, najdete v EET poradně.

Řešení pro častý i mimořádný prodej za hotové

Všem, kteří se musí řídit pokyny EET, jsme připravili hned dvě varianty evidování. Zjednodušší vám jak občasný, tak pravidelný prodej za hotové. Stačí si vybrat tu, která vám lépe vyhovuje.

Funkce Elektronická evidence tržeb v iDokladu

První možností je evidovat tržby přímo ve známém prostředí iDokladu. Vše funguje v souladu se zákonem o evidenci tržeb, a proto iDoklad umožňuje tržby evidovat na:

  • hotovostních úhradách (hotově či kartou) faktur, záloh a dobropisů,
  • prodejkách,
  • příjmových pokladních dokladech.

Tato varianta se vám vyplatí hlavně tehdy, když většinu prodejů řešíte jinak než v hotovosti nebo vystavujete doklady s částkou nad 10 000 Kč. U vysokých částek totiž musíte vystavit klasickou fakturu (daňový doklad).

Abyste mohli tržby v iDokladu evidovat

  • Otevřete Nastavení a u volby EET zvolte zjednodušený nebo běžný režim. Pokud váháte, který z nich zvolit, najeďte myší na ikonu otazníku a iDoklad vám poradí..
  • Vložte DIČ (pokud jste ho jako neplátci DPH dosud nenastavili).
  • Pomocí jednoduchého průvodce nastavte pokladní zařízení, provozovnu a certifikát (získáte ho na Daňovém portálu).

O zbytek už se iDoklad postará automaticky.

  • Vystavené doklady a tržby odešle do systému EET.
  • Získá pro ně fiskální identifikační kód (FIK).
  • Požadovaný kód a další povinné údaje přidá na účtenku.

Pokud vystavujete doklad, který do evidence nespadá, zadejte při jeho vystavování, že se do systému EET nemá odeslat.

blank

Propojení s aplikací Profi Účtenka

Druhým řešením, které si s evidencí poradí také v místech bez internetového připojení, je bezplatná aplikace Profi Účtenka.

Funguje jako klasická pokladna, ve které si uložíte druh produktu a jedním tlačítkem zboží na účtenku přidáte. Bez zbytečného vypisování. Profi Účtenku tak ocení především ti, kteří vystavují velké množství dokladů, například v obchodě s oděvy nebo potravinami.

Aplikaci snadno propojíte se svým účtem v iDokladu. Navíc do ní odtud můžete přenést i ceník. K jednomu účtu v iDokladu připojíte i více zařízení s Profi Účtenkou.

Funguje to lehce

  • Aplikaci si nainstalujete do chytrého telefonu nebo tabletu.
  • Přidáte Externí pokladní zařízení a propojíte s účtem v iDokladu pomocí PIN kódu, který si vygenerujete v nastavení pokladního zařízení v iDokladu. To najdete v Nastavení > EET > Pokladní prodejní zařízení
  • Účtenku vytvoříte jak přidáním produktu, tak jen zadáním částky.
  • Po připojení zařízení k internetu odešle aplikace všechny prodejky do systému EET i do iDokladu. Z něj je kdykoliv můžete poslat do účetního systému.

Tipy a novinky ze světa EET pravidelně aktualizujeme v naší EET poradně.

iDoklad pracuje i s prodejkami

S elektronickou evidencí tržeb úzce souvisí také další funkce, kterou v iDokladu najdete. Jsou to již zmíněné prodejky.

Prodejky jsou jednoduchý prodejní doklad, na kterém najdete:

  • výčet prodávaných položek,
  • jejich cenu i sazbu DPH,
  • možnost automatického výdeje ze skladu.

Prodejka na rozdíl od faktury:

  • neobsahuje informace o odběrateli,
  • je zcela uhrazená už při vystavení,
  • nevstupuje do daňových přiznání ani do podkladů pro DPH.

Využijete ji proto při běžném prodeji za nižší částky.

Právě pomocí prodejek a propojení přes API navíc iDoklad dokáže přebírat data z externích pokladních systémů, jako je například Profi Účtenka. Poté je stejným způsobem umí převést i do účetních systémů – například do Money S3.

Abyste mohli pracovat s prodejkami a API, potřebujete Oblíbený nebo Prémiové předplatné iDokladu.

Související články

Automatizujte fakturaci na e-shopu díky propojení iDokladu se Shopify

03. 10. 2024 2 minuty čtení 9
Přečíst článek

S tupou sekerou strom nepokácíte – používejte správné nástroje a podnikejte naplno

19. 06. 2024 1 minuta čtení 0
Přečíst článek