Datum publikace 15. 09. 2023 Sdílet článek

Podnikatelský účet pro OSVČ: k čemu slouží a komu se vyplatí

Author Seyfor, a. s. 9 minut čtení 24
Náhledový obrázek

Firmy si mohou založit jedině podnikatelský účet. Ale co OSVČ? Musí si také založit podnikatelský účet, nebo jim stačí stávají osobní účet? Přečtěte si, jak se k tomu staví zákon. Dočtete se také, jaké výhody nabízí podnikatelský účet, v čem se liší od osobního a jestli se vyplatí i ve vašem případě.

Musí mít živnostník podnikatelský účet

Žádný předpis OSVČ zřízení podnikatelského účtu nenařizuje. Dokonce jako OSVČ teoreticky nemusíte mít zřízený žádný účet.

Důvodů pro zřízení separátního podnikatelského účtu existuje několik:

  • Odlišení osobních a podnikatelských aktivit vám ušetří práci i čas při daňovém přiznání, případně nervy účetní firmě, která vám zpracovává daňovou evidenci. Není nic horšího, než zpětně zjišťovat a dohledávat, které příchozí a odchozí platby se vztahují k vašemu podnikání a které nikoliv.
  • Ochrana soukromí. Určitě nejste nadšení, když váš účetní přesně vidí, kolik utratíte za bydlení, energie, jídlo v restauracích apod. Stejně tak vás finanční úřad může kdykoliv požádat o předložení výpisů z účtu. Pokud máte pouze jeden účet, opravdu chcete úředníkům ukázat, kolik za co utrácíte?
  • Čísla bankovních účtů plátců DPH jsou povinně zveřejněna na internetových stránkách Ministerstva financí České republiky v celostátním registru plátců DPH. Zveřejněné bankovní účty pochopitelně nemusí sedět každému; pokud nechcete zveřejnit vaše jediné číslo účtu se všemi příjmy a výdaji, založte si podnikatelský účet.
  • Čerpání podnikatelského úvěru. Získání úvěru u banky je mnohem snazší, jestliže vlastníte podnikatelský účet. Snadno tak prokážete, jak se váš byznys vyvíjí. Rovněž si budete moci uplatnit úroky jako daňově uznatelné. V případě čerpání spotřebitelského úvěru si úroky uplatnit nemůžete.
  • Měnit číslo účtu dodatečně je náročné. Musíte totiž oznámit změnu čísla účtu všem svým obchodním partnerům a institucím, aktualizovat údaje na webových stránkách, fakturách, vizitkách apod. V průběhu podnikání se jedná o zbytečnou komplikaci, které můžete elegantně předejít.

Vedení podnikatelských účtů u právnických osob komentuje investiční specialista Karel Kořený: Firma musí mít vždy svůj účet – bez toho nemůžete začít podnikat, protože bez účtu vás nezapíší do obchodního rejstříku.“

Důležité změny pro podnikatele

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

V čem se liší osobní a podnikatelský účet

Osobní účet si může zřídit pouze fyzická osoba. Majitelem podnikatelského účtu může být právnická i fyzická osoba – tzn. jako OSVČ máte na vybranou, jaký účet si založíte.

  • Zdanění. „Když máte osobní účet, tak daň z úroků za vás odvede banka a vy už nemusíte nic dělat. U podnikatelského účtu si daň musíte spočítat a odvést sami v rámci každoročního daňového přiznání,“ popisuje jeden z rozdílů investiční specialista Karel Kořený.
  • Vyšší bankovní poplatky: Osobní účty vedou banky často bez poplatku, ale podnikatelské účty spíše výjimečně. Běžné poplatky za vedení podnikatelského účtu se pohybují v řádech desítek až stovek korun. Další poplatky banky účtují na základě využívaných služeb (např. výběry z bankomatu, trvalé odchozí platby), případně počtu provedených transakcí či očekávaném obratu.

Jak vybrat nejlepší podnikatelský účet

Nejde obecně zhodnotit, který podnikatelský účet je pro vás nejvýhodnější. Volba ideálního podnikatelského účtu je velmi individuální záležitostí. Každá banka nabízí jiné podmínky a s nimi spojené poplatky. Záleží, jaké služby budete aktivně využívat a jak často. 

Pokud třeba víte, že každý měsíc minimálně 5× vybíráte hotovost z bankomatu, potom pro vás bude výhodnější banka, která možná nabízí vedení účtu za vyšší cenu než konkurence, ale zato poskytuje neomezený výběr hotovosti z bankomatů zdarma.

Začněte tím, že si na internetu najdete několik podnikatelských účtů a vytvoříte si o nich základní přehled. Následně můžete zajít do banky nebo se obrátit na bankovního poradce s předem připravenými dotazy.

Investiční specialista Karel Kořený radí: „Zadejte klíčová slova srovnání podnikatelských účtů nebo nejvýhodnější podnikatelské účty a vyjede vám spousta odkazů.“ Přehledná srovnání několika poskytovatelů na jednom místě vám ušetří spoustu času, ale vždy si raději na oficiálních stránkách banky ověřte jejich platnost.

Dejte si také pozor na časově omezené nabídky. V jejich rámci například můžete získat bankovní účet bez poplatků za vedení, avšak jen po omezenou dobu. Investiční specialista Karel Kořený varuje: „Stává se, že banka nabízí vedení podnikatelského účtu zdarma jen po omezenou dobu, například na půl roku. Zaháčkuje si vás a po půl roce vám začne účtovat vyšší poplatky, než byste měli u jiné banky.“

Jak založit podnikatelský účet

Při zakládání podnikatelského účtu v bance jako živnostník potřebujete:

  • 2 doklady totožnosti (např. občanský a řidičský průkaz),
  • doklad prokazující přidělení IČO – výpis z živnostenského rejstříku anebo výpis z obchodního rejstříku.

Jako majitel firmy (nejčastěji společnosti s ručením omezeným) si připravte:

  • 2 doklady totožnosti (např. občanský a řidičský průkaz),
  • doklad prokazující existenci firmy – zakládací listinu nebo výpis z obchodního rejstříku.

Bankovní účty a účetnictví

Bankovní poplatky jsou daňově uznatelným výdajem (resp. nákladem pro subjekty, které vedou účetnictví). Přestože se placení poplatků bance zcela nevyhnete, můžete si o zaplacené poplatky snížit svůj základ daně.

Toto se vás ovšem netýká, jestliže uplatňujete paušální výdaje stanovené procentem z příjmů nebo využíváte nově zavedené paušální daně. V tom případě nemáte nárok uplatňovat jakékoliv skutečné náklady, tedy ani poplatky za vedení účtu.

Dále pamatujte na maximálně stanovenou hranici pro příjem peněz v hotovosti. Ta v současné době činí 270 000 Kč. Jakékoliv vyšší částky musejí být uhrazeny převodem na bankovní účet.

Na závěr je vhodné si připomenout, že byste na bankovním účtu neměli držet více peněz, než je nutné. Pro rozvoj vašeho podnikání musíte investovat. Držet na účtu rezervu je v pořádku, ale veškeré finanční prostředky navíc by měly být v oběhu. OSVČ mohou peníze jednoduše převést na svůj osobní účet nebo si peníze vybrat v hotovosti.

„Jako majitel firmy to máte trochu složitější. Peníze si nemůžete jen tak převést na osobní účet. Můžete si je legálně vytáhnout buď přes mzdu, přes dohodu o provedení práce, dohodu o provedení činnosti nebo přes dividendy. Ve všech případech odvedete nějaké daně, případně sociální a zdravotní pojištění,“ vysvětluje, jaký je správný postup výběru peněz ve firmě investiční specialista Karel Kořený. Investice např. do strojního zařízení může podnik pochopitelně uhradit přímo z firemního účtu.

Shrnutí

Jako OSVČ můžete:

  1. vlastnit pouze jeden běžný (osobní) účet pro občany, který využíváte pro soukromé i pracovní účely (tuto možnost však výrazně nedoporučujeme),
  2. vlastnit dva běžné účty – jeden využíváte pro soukromé účely a druhý pro podnikání,
  3. využívat běžného účtu k financování osobních aktivit a podnikatelského účtu pro vykonávanou činnost.

Mějte na paměti, že druhou možnost banky ne vždy podporují. Některé přímo v podmínkách stanoví, že vedením osobního účtu pro podnikatelské účely porušujete podmínky banky. Pro banky je vedení podnikatelských účtů výhodnější zejména kvůli vyšším poplatkům. I přes vyšší poplatky se ale založení podnikatelského účtu živnostníkům vyplatí, protože jim přináší hned několik výhod blíže popsaných v článku.

Co platí pro firmy:

  • podnik si nemůže zřídit běžný účet pro občany,
  • podnikatelský účet potřebujete už při samotném založení společnosti.

Potřebujete pomoci do začátků?

Podnikatelský účet je často jenom prvním krokem na cestě za vaším vlastním podnikáním. Pokud i vy stojíte na začátku této cesty a uvítáte každou dobře míněnou radu, pomůžeme mám hned dvěma způsoby.

Tím prvním je doporučení online fakturačního programu iDoklad – moderního elektronického pomocníka, se kterým budete mít veškeré své faktury i další účetní doklady přehledně na jednom místě. Vždy tak budete mít přehled o svých příjmech i výdajích, a v neposlední řadě si také výrazně usnadníte komunikaci s úřady. Vytvoření podkladů pro daňové přiznání je pak s iDokladem záležitostí několika minut.

Druhou pomocí je pak naše Mini akademie – online soubor třiceti videí o celkové délce přes 8 hodin, v nichž naleznete mnoho užitečných tipů, triků a rad z každodenní uživatelské praxe. Pro začínající podnikatele je pak vstup zcela zdarma.

Související články

Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit

20. 12. 2024 3 minuty čtení 0
Přečíst článek

Založení s. r. o. ve 4 krocích

28. 11. 2024 9 minut čtení 31
Přečíst článek