mini akademie
pro začínající podnikatele
Článek píšeme jako průvodce podnikání při škole pro všechny, kdo právě studují a zároveň chtějí vydělávat, získávat zkušenosti a budovat byznys, který jim bude do budoucna fungovat. Na začátek shrneme různé možnosti přivýdělku při studiu, zaměříme se ale na podnikání, které je oproti brigádám složitější nejen co se týče administrativy. Vycházíme při tom z pravidel platných v lednu 2024.
V průvodci se dozvíte:
- Studentské brigády: práce na dohodu
- Když se studenti nechají zaměstnat
- Studenti jako OSVČ: podnikání na vedlejší činnost
- V čem podnikat jako student
- Jak začít podnikat – podnikatelský záměr
- Jak nastavit ceny při podnikání
- Živnostenské oprávnění: jak ho získat a proč ho potřebujete
- Pojištění: jak je to se zdravotním a sociálním pojištěním
- Jak je to s daněmi při podnikání na škole
- Jak na daňové přiznání
- Datová schránka pro každého podnikatele
- Kdy se student stává plátcem DPH
- Fakturace jednoduše pomocí programu
- Jak správně vystavit fakturu
- Jak na uzavírání smluv
- Jak zvládnout školu s podnikáním
- Co když se v podnikání nedaří
- První kroky: jak začít podnikat při studiu
Studentské brigády: práce na dohodu
Pokud jako studenti hledáte možnost přivýdělku, nejjednodušším řešením je dohoda:
- o provedení práce (DPP), pokud jde o nárazové nebo sezónní práce,
- nebo o pracovní činnosti (DPČ), pokud se jedná o pravidelnou výpomoc.
DPP je určena pro příležitostný výdělek do 300 hodin ročně u jednoho zaměstnavatele. Můžete mít ale více DPP u různých zaměstnavatelů a u každého z nich využít tento limit. Na DPČ můžete pracovat u jednoho zaměstnavatele maximálně 20 hodin týdně. V praxi se týdenní odpracované hodiny průměrují (můžete jeden týden vydělat více, ale celkový průměr za dobu trvání smlouvy musí sedět).
Obě dohody musíte uzavřít písemně. Od ledna 2024 mají i dohodáři (jak se lidem pracujícím na dohody slangově říká) nárok na dovolenou a příplatky za práci v noci, o víkendu, nebo o svátcích. Na dohodu můžete pracovat už od 15 let a po ukončení povinné školní docházky. Do 18 let ale nesmíte například prodávat alkohol či tabákové výrobky, spravovat hotovost a platby, pracovat v noci nebo vykonávat těžkou práci.
Oproti podnikání nemusíte nic řešit, případné odvody na pojištění za vás platí zaměstnavatel. Pokud je práce na dohodu vaše jediná brigáda, podepište u zaměstnavatele prohlášení poplatníka k dani (růžový papír). Při více brigádách jej podepište ve firmě, kde vyděláváte nejvíc. Nebude se vám díky tomu odečítat srážková 15% daň a využijete slevu na poplatníka. Oproti dřívějším letům ale od roku 2024 už neuplatníte slevu na studenta.
Pokud prohlášení nepodepíšete, nebo máte více brigád, podejte si daňové přiznání a zdaněné příjmy tam zahrňte. Od zaměstnavatele si k tomu vyžádejte potvrzení o sražené dani.
Když se studenti nechají zaměstnat
Kromě brigád můžete jako student mít i klasické zaměstnání (obvykle na zkrácený úvazek). V tom případě pro vás platí stejná pravidla jako pro zaměstnance – zaměstnavatel za vás odvádí zdravotní i sociální pojištění a také daň. U zaměstnavatele můžete podepsat prohlášení poplatníka k dani, za rok 2024 a dál už ale neuplatníte slevu na studenta.
Existuje také možnost příležitostného výdělku do 20 000 Kč ročně – např. pomůžete sousedovi s opravou domu nebo sklizní. Pak nemusíte tento příjem vykazovat, ani danit. Nesmíte se tomu ale věnovat soustavně, pravidelně nebo opakovaně – pak už byste na to museli mít živnost.
Studenti jako OSVČ: podnikání na vedlejší činnost
Pokud vás nebaví neustálé brigády a podepisování dohod, zvolte podnikání. Pro studenty je výhodné, protože budete OSVČ na vedlejší činnost (podobně jako podnikající důchodci či podnikající rodiče na rodičovské). To například znamená, že na pojištění odvádíte částku až podle skutečného zisku – zatímco u hlavní činnosti byste platili alespoň minimální zálohy, i kdybyste nevydělali ani korunu
Založit můžete také firmu (například s.r.o.) – to popisujeme zase v jiném článku >>
PŘÍBĚH: „Z nápadu na přednášce je platforma zachraňující životy.“
Veronika Kamenská spustila během studia na VUT projekt Nepanikař, který lidem s duševním onemocněním nabízí jednoduchý přístup k anonymní a zdarma dostupné pomoci.
Jak projekt rostl, přibylo i administrativy. S ní Veronice pomáhá iDoklad, ve kterém například jednoduše vystavuje faktury za workshopy.
V čem podnikat jako student
Studenti mívají obvykle hlavu plnou nápadů a ideálů, období studia je zároveň vhodné období na zkoušení a hledání se. Abyste se ale bezhlavě nepustili do podnikání, které vám přinese víc starostí než užitku, dobře si svůj plán promyslete.
Zvažování podnikatelského nápadu vám usnadní japonské ikigai. Jde o metodu, pomocí které si jednoduše ujasníte:
- co umíte,
- baví vás to,
- přináší to okolí něco užitečného
- a dá se na tom vydělat.
Oblast průniku těchto sfér se nazývá ikigai – a je to ideální prostor, ve kterém můžete podnikat.
Inspiraci najdete také v článku s odvětvími, ve kterých můžete podnikat bez velké vstupní investice. Studenti často vydělávají pomocí:
- doučování,
- hlídání dětí,
- úklidu v domácnosti,
- prodeje zboží na e-shopu,
- (influencer) marketingu a sociálních sítí,
- programování a vývoj webů či aplikací,
- řemeslné nebo výtvarné tvorby,
- nebo gastronomie.
Pozor na to, že v některých odvětvích potřebujete speciální povolení nebo koncesi – o typech živností a o živnostenském oprávnění píšeme níže.
Jak začít podnikat – podnikatelský záměr
Abyste si ujasnili, v čem podnikat a jak začít, sestavte si tzv. podnikatelský záměr. Je to stručný dokument, ve kterém nastíníte očekávání, ujasníte si představy, upřesníte cíle a také odhalíte rizika spojená s podnikáním při studiu.
Správně napsaný podnikatelský záměr vám pomůže dobře promyslet a nasměrovat své podnikání. Sepíšete si totiž:
- jaký produkt nebo službu budete nabízet,
- proč by o ni někdo mohl mít zájem,
- kdo je váš ideální či typický zákazník,
- kdo je vaše konkurence, v čem je lepší a kde má slabiny,
- co obnáší výroba nebo dodání produktu či služby,
- kolik bude váš produkt nebo služba stát,
- jak se o vás zákazníci dozví,
- kolik peněz potřebujete na rozjezd podnikání a jak je získáte,
- jaká jsou možná rizika, na kterých může vaše podnikání ztroskotat.
Jak zpracovat podnikatelský záměr jsme detailně popsali v samostatném článku >>
Nad otázkami popřemýšlejte sami, poraďte se také s příbuznými, přáteli či známými. Inspirovat se můžete i příběhy jiných studentů, často je sdílí samotné školy na svých stránkách a sociálních sítích. Možná vaše škola nabízí také podnikatelský inkubátor či jiný program, kam stojí za to chodit na přednášky a konzultace s mentory.
Jak nastavit ceny při podnikání
Jedním z nejtěžších úkolů při podnikání je správně určit svou cenu. Pokud se snažíte být co nejlevnější, možná získáte zákazníky, ale příliš nevyděláte. Navíc ukazujete, že si nevěříte, a tím dáváte najevo, že vaše služby či produkty nejsou kvalitní. Vysoká cena zase zákazníky odradí, pokud za ní neuvidí vaši přidanou hodnotu.
Začínající podnikatelé obvykle chybují v tom, že:
- cenou pokrývají pouze náklady, nepřičítají k ní zisk,
- nestanoví si předem, kolik chtějí měsíčně vydělat,
- nespočítají si, kolik hodin měsíčně mohou podnikání věnovat,
- nezapočítají do ceny dny, kdy nepracují (mají dovolenou, nebo jsou třeba nemocní),
- neodhadnou, kolik času jim zabere příprava, administrativa nebo domlouvání zakázek či schůzek.
Vyhněte se těmto chybám a spočítejte si svou hodinovou sazbu následovně:
- vyčíslete měsíční náklady (své osobní i náklady na podnikání včetně bydlení či pronájmu prostor, jídlo, oblečení, drogerii, vybavení, dopravu, účty za telefon, internet a další služby, ale i výdaje na vzdělávání či zábavu),
- stanovte, kolik hodin měsíčně můžete věnovat klientské práci a dokážete ji vykázat (nezapomeňte na dny, kdy chcete mít volno),
- myslete do budoucna a započítejte i odvody na pojištění a daně,
- měsíční náklady vydělte počtem hodin, které odpracujete pro klienty,
- k hodinové sazbě připočítejte 15–25 %, abyste pokryli neplacené aktivity jako administrativu.
Cenu navyšte také o zisk, který si chcete vydělat, aby vám podnikání pokrylo víc než jen náklady. Zhodnotit můžete i své know-how nebo přínos, které vaše produkty či služby pro klienta mají.
Pokud se do financí chcete ještě více ponořit, vypracujte si kvalitní finanční plán >>
Chcete jít ještě hlouběji?
Pravidla cenotvorby včetně příkladů, jak na aktivní řízení obchodu nebo třeba náležitosti smluv s klienty se dozvíte v mini akademii pro začínající podnikatele.
8 hodin srozumitelných videí od odborníků, pro začínající podnikatele, jako jste vy, zdarma.
Vyhněte se minám, které komplikují rozjezd živnosti.
Živnostenské oprávnění: jak ho získat a proč ho potřebujete
Abyste mohli legálně podnikat, musíte mít živnostenské oprávnění.
Nejjednodušší je získat volnou živnost, pro kterou musíte na živnostenském úřadě doložit, že jste:
- plně svéprávní
- a trestně bezúhonní v oblasti související s podnikáním.
Existují ale také živnosti, u kterých musíte doložit vzdělání či praxi. Jde o:
- vázané živnosti, kdybyste se chtěli stát třeba masérem nebo projektantem,
- řemeslné živnosti, pokud byste se chtěli živit jako instalatér, zámečník, truhlář či hodinář,
- koncesované živnosti například pro silniční motorovou dopravu nebo lihovarnictví.
Jako student nejspíš nemůžete dané vzdělání zatím dokázat a praxe taky může být problém. V tom případě využijte tzv. odpovědného zástupce. To je člověk, který se za vás zaručí a bude na vámi vykonávanou podnikatelskou činnost dohlížet.
Odpovědného zástupce budete potřebovat i k získání živnostenského oprávnění, pokud začínáte podnikat před dovršením plnoletosti. Musí vám být alespoň 16 let – pak můžete u soudu v místě bydliště požádat o přiznání svéprávnosti, zplnoletnění musí potvrdit váš zákonný zástupce.
Když si vyberete, jakou živnost budete vykonávat, potřebujete získat zmíněné živnostenské oprávnění. Postupujte následovně:
- vyplňte jednotný registrační formulář (stáhnete ho z webu Ministerstva průmyslu a obchodu),
- předložte občanský průkaz,
- doklady prokazující vaši kvalifikaci (u vybraných profesí),
- výpis z katastru nemovitostí nebo nájemní smlouvu (pokud se sídlo vašeho podnikání neshoduje s adresou vašeho trvalého bydliště)
- a uhraďte jednorázový poplatek (1 000 Kč osobně, nebo 800 Kč, pokud to uděláte elektronicky).
Nejpozději do 5 pracovních dnů úředníci zanesou údaje do živnostenského rejstříku, přidělí vám IČ a můžete s podnikáním začít.
Dříve se oprávnění podnikat jako OSVČ říkalo živnostenský list a každý podnikatel ho měl v papírové podobě. Dnes je to živnostenské oprávnění, vše je evidováno elektronicky, a pokud potřebujete prokázat, že jste OSVČ, dokládáte výpis z živnostenského rejstříku.
Podrobnější návod, jak získat živnostenské oprávnění, jsme sepsali v samostatném článku >>
Pojištění: jak je to se zdravotním a sociálním pojištěním
Jako OSVČ při studiu neplatíte zálohy na zdravotní pojištění v prvním roce podnikání. Neznamená to ale, že byste se pojištění vyhnuli. Pojistné totiž při vedlejší činnosti zaplatíte zpětně podle Přehledu o výši daňového základu OSVČ (dříve přehledu o příjmech a výdajích), který odevzdáváte do měsíce po podání daňového přiznání. Polovina daňového základu je zároveň vyměřovacím základem, ze kterého spočítáte 13,5 % – to je výše pojistného.
Z příjmů také zjistíte výši měsíčních záloh, které musíte v dalších letech podnikání platit. To je výhoda podnikání na vedlejší činnost oproti hlavní, kdy platíte alespoň minimální výši záloh, i když nemáte příjmy.
Sociální pojištění platíte jen pokud máte zisk vyšší než tzv. rozhodná částka (pro rok 2024 105 520 Kč). Za první rok podnikání pojištění zaplatíte zpětně, v dalších letech pak odvádíte zálohy vypočítané ze zisku, minimálně 1 413 Kč měsíčně pro rok 2024. Pokud máte zisk nižší, pojištění neplatíte.
Jak je to s daněmi při podnikání na škole
Jako každý podnikatel podáváte daňové přiznání a platíte daň z příjmů, pokud máte za rok příjmy vyšší než 50 000 Kč. Sazba daně pro podnikatele na vedlejší činnost je 15 %.
Výši daně vypočítáte ze zisku, tedy rozdílu příjmů a výdajů. Sami se pro výpočet daně zvolíte, jestli využijete skutečné výdaje, nebo paušální výdaje procentem z příjmů:
- Skutečné výdaje znamenají, že shromažďujete všechny přijaté faktury a účtenky související s podnikáním, které pak uvedete v daňovém přiznání.
- U paušálních výdajů nepracujete s reálnou výší výdajů, ale použijete pro výpočet procenta daná zákonem podle druhu živnosti.
Paušální výdaje
- 80 % u řemesel, zemědělství a lesnictví,
- 60 % u ostatních živností (např. lektor, konzultant, chovatel, poskytovatel ubytování)
- 40 % u činností, které nejsou živností (např. příjmy z autorských práv).
Rozhodněte se podle toho, které výdaje budou vyšší. Pokud máte jen minimum nákladů, vyplatí se vám paušální výdaje. Pokud máte skutečné výdaje vyšší, zvolte je. Musíte pak ale vést daňovou evidenci – zjednodušenou formu účetnictví.
Pozor, nezaměňujte paušální výdaje s paušální daní. Režim paušální daně znamená, že nepodáváte daňové přiznání a platíte jednodnou částku zahrnující daň a pojištění. Využít ji můžete, pokud nejste plátcem DPH a za zdaňovací období (kalendářní rok) máte příjmy do 2 000 000 Kč. Většině podnikatelů na vedlejší činnost se ale nevyplatí. Neuplatníte totiž slevy, daňové zvýhodnění, ani odečitatelné položky. Navíc u vedlejší činnosti platíte pojištění dle výdělku, zatímco u paušální daně byste platili jednotnou částku bez ohledu na to, jak se vám daří.
Jak na daňové přiznání
Výši daně spočítáte v daňovém přiznání. Vyplnit ho není složité:
- Spočítejte, kolik jste vydělali – podle všech faktur, které jste za uplynulý rok vystavili.
- Odečtěte výdaje – procentem, nebo reálné výdaje podle dokladů o zaplacení.
- Získáte základ daně, ze kterého spočítáte 15% daň.
Daň si můžete snížit o různé daňové slevy:
- základní slevu na poplatníka,
- slevu na manžela nebo manželku,
- zvýhodnění na vyživované dítě do 26 let,
- případně o slevu na invaliditu.
Přečtěte si podrobný návod na vyplnění daňového přiznání >>
Daňové přiznání zvládnete za pár minut, na finanční správu ho pošlete přes datovou schránku. Termín odevzdání je do 4 měsíců po skončení zdaňovacího období (u OSVČ kalendářního roku), takže do 2. května. Pokud vám daňové přiznání zpracovává daňový poradce, odkládá se termín o další 2 měsíce, do 1. 7.
Pokud byste si s podáním daňového přiznání nevěděli rady, nebo potřebovali pomoct s vedením daňové evidence či účetnictvím, obraťte se na profesionální účetní. Schopného účetního najdete v našem katalogu.
Datová schránka pro každého podnikatele
Od roku 2023 mají všichni podnikatelé datovou schránku, kterou vám při startu podnikání automaticky zřídí stát. Usnadní a zrychlí vám veškerou komunikaci s úřady, včetně podávání daňového přiznání a přehledů na zdravotní pojišťovnu.
Výhodou datové schránky také je, že můžete zpětně prokázat doručení dokumentu, nebo že úřady mají jistotu, že komunikují s vámi (oproti tomu, když jim pošlete e-mail, které si na vaše jméno může zřídit kdokoliv).
Při používání datové schránky je dobré vědět, že si můžete:
- Zapnout e-mailové upozornění na novou zprávu, abyste nemuseli datovou schránku denně kontrolovat. Úřady totiž berou zprávu po 10 dnech od doručení jako vámi přečtenou.
- Archivovat důležité zprávy stažením do počítače, protože z datové schránky se doručená zpráva po 90 dnech smaže.
- Nastavit delší platnost hesla, abyste si jej nemuseli každých 90 dnů měnit – v nastavení datovky zaškrtněte políčko „nastavit automatickou platnost hesla“.
Další praktické tipy pro používání datových schránek jsme sepsali do samostatného článku >>
Kdy se student stává plátcem DPH
I jako OSVČ na vedlejší činnost se můžete stát plátcem DPH (daně z přidané hodnoty). Tato povinnost se vás týká, pokud máte za posledních po sobě jdoucích 12 měsíců obraz přes 2 miliony korun. Studentům, kteří podnikají při studiu, se to často nestává.
Na druhou stranu se vám někdy vyplatí stát se plátcem DPH i dobrovolně, pokud:
- máte mezi zákazníky převážně plátce DPH,
- nakupujete zboží v ČR a prodáváte ho do ciziny,
- pořizujete drahý majetek
- nebo nakupujete zboží v základní sazbě DPH a prodáváte je se sníženou sazbou.
K plátcovství DPH se musíte zaregistrovat on-line přes aplikaci EPO, nebo pomocí přihlášky na stránkách finanční správy. Automaticky se stanete měsíčním plátcem, takže do 25. dne každého měsíce odevzdáváte finančnímu úřadu přiznání k DPH, kontrolní hlášení a platbu DPH. Sazby jsou od ledna 2024 dvě, základní 21% a snížená 12%.
Narozdíl od daně z příjmů je DPH složitější agenda a málokterý podnikatel si ji řeší sám. Doporučujeme vám si najmout účetního nebo daňového poradce, kteří vám s DPH pomohou. Pokud se v této problematice chcete sami lépe zorientovat, přečtěte si článek, ve kterém základy fungování DPH pro OSVČ vysvětlujeme.
Fakturace jednoduše pomocí programu
Další administrativou, která vás jako podnikatele čeká, je fakturace – tedy vystavování faktur, na základě kterých vám zákazník za služby či produkty zaplatí.
Vydané faktury (stejně jako ty přijaté) dělíme na 4 druhy:
- (Řádné) faktury jsou klasickým dokladem, který vystavujete po dokončení zakázky. Jak má taková faktura vypadat si přečtete níže.
- Zálohové faktury vydáváte, když od zákazníka chcete část peněz předem (třeba u náročných nebo dlouhodobých zakázek). Protože nejsou účetním ani daňovým dokladem, nemusíte je evidovat, slouží jen jako výzva k platbě.
- Proforma faktury se používají stejně jako zálohové – ve chvíli, kdy chcete uhradit celou částku.
- Vyúčtovací faktury slouží k vyrovnání zálohových a proforma faktur.
Podnikatelé obvykle vystavují faktury přes fakturační program, se kterým je to:
- rychlé,
- pohodlné,
- v souladu s legislativou,
- reprezentativní.
Hlavně díky programu máte přehled o cashflow, zasíláte upomínky, jednoduše předáváte doklady účetní a také je přehledně archivujete. Kvůli kontrolám z finančního úřadu musíte i jako neplátce DPH archivovat faktury alespoň 3 roky. Pokud vedete účetnictví, doklady archivujte 10 let.
Vše o archivaci dokladů najdete v tomto článku >>
Jak správně vystavit fakturu
Pokud podnikáte při studiu, pravděpodobně jste neplátce DPH a nevedete účetnictví. Pak je vystavení faktury snadné, uvedete na ní:
- své jméno a příjmení,
- sídlo (fakturační adresu)
- a IČ.
Doporučené jsou další položky:
- sdělení „Nejsem plátce DPH“,
- jméno, příjmení, sídlo a IČ odběratele,
- slovní a číselné označení dokladu (např. Faktura 202301),
- popis zboží nebo služby, za kterou fakturujete,
- částka,
- datum vystavení faktury,
- datum splatnosti.
Díky fakturačnímu programu na žádnou položku na faktuře nezapomenete.
Pokud jste plátce DPH, nebo vedete účetnictví, je fakturace trochu složitější. Co nesmí chybět na vašich fakturách jsme sepsali v samostatném článku. Specifická pravidla má i fakturace do zahraničí, kdy vystavujete faktury v cizí měně a například uvádíte čísla účtu v mezinárodním formátu, tzv. IBAN.
Jak na uzavírání smluv
Při podnikání nezapomínejte na uzavírání smluv, ideálně písemně. Smlouvu můžete uzavřít přes e-mail, datovou schránku, aplikaci, či smlouvu poslat poštou, nebo předat fyzicky.
Podrobně se uzavírání smluv věnujeme v následujícím článku >>
Ani uzavřená smlouva vám nezaručí, že vám zákazník zaplatí včas. Pokud jste platbu nedostali a je po datu splatnosti, pošlete upomínku. Možná zákazník jen zapomněl, ale nebojte se ozvat. Využijte k tomu opět fakturační program, kde si nastavíte šablony upomínek. Nezapomete tak uvést vše potřebné, tedy:
- kolik vám zákazník dluží,
- datum splatnosti,
- číslo faktury, ke které se platba váže,
- sankce při zpoždění.
Jak zvládnout školu s podnikáním
On-line fakturační program iDoklad vám usnadní podnikání a s ním spojenou administrativu. Všechny účetní doklady najdete na jednom místě, takže máte dokonalý přehled o příjmech a výdajích, navíc na pár kliknutí vytvoříte fakturu, nebo vygenerujete podklady pro daňové přiznání.
Kromě fakturačního programu existují i další aplikace, které vám pomohou skloubit podnikání se studiem. Pro dobré plánování se vám budou hodit třeba nástroje pro projektové řízení – jako jsou například Asana, Trello či Basecamp. Zapíšete si sem všechny úkoly, naplánujete k nim termíny, rozdělíte je do projektů. Na nic nezapomenete a přehledně uvidíte, co vás kdy čeká.
Studovat a zároveň podnikat nebude vždy jednoduché, naučíte se ale prioritizovat. Zatímco některé dny zvládnete víc pracovat, ve zkouškovém období nejspíš půjde podnikání na vedlejší kolej a čas budete muset věnovat spíš škole. Dobré plánování vám to pomůže zvládnout.
Co když se v podnikání nedaří
Jak na tom v podnikání jste, to vám jasně řekne výsledek hospodaření. Vypočítáte ho odečtením nákladů od výnosů. Výsledkem by měl být zisk, kdy výnosy převyšují náklady. Zisk si ale nepleťte s příjmem, což je čistý výdělek – až po odečtení nákladů mluvíme o zisku (pokud jste v plusu).
Pokud se vám nedaří podle představ, nebo třeba práci nestíháte kvůli náročnému studiu, nebo když si radši najdete brigádu, nemusíte s podnikáním úplně končit. Živnost můžete pouze pozastavit (přerušit) a zbavit se tím dočasně povinností, které jako OSVČ máte. Později ji zase obnovíte (aniž byste začínali od začátku), nebo definitivně zrušíte.
Stejně tak můžete živnost pozastavit, když:
- se sníží poptávka,
- jste zrovna mimo sezónu vaší živnosti,
- nebo když onemocníte, nebo se zraníte a nemůžete delší dobu podnikat.
Přerušení živnosti musíte oznámit živnostenskému úřadu vyplněním změnového listu Jednotného registračního formuláře. Pošlete ho jednoduše přes datovou schránku.
Přerušení živnosti jsme věnovali celý článek >>
První kroky: jak začít podnikat při studiu
Nyní máte rámcový přehled o tom, co vás při podnikání čeká. Přesto vám doporučujeme ještě chvíli věnovat přípravě. Připravili jsme pro vás mini akademii – sérii videí v celkové délce přes 8 hodin. Odborníci vám v nich vysvětlí vše důležité a přidají užitečné informace z různých oblastí každodenní podnikatelské praxe. Vstup do mini akademie je pro vás jako začínající podnikatele zdarma.
Udělejte si jasno v daních, fakturaci nebo smlouvách. Vyhněte se chybám, které v podnikání udělali ostatní. Ušetříte spoustu času, peněz i energie – radši je vložte do studia a podnikání.
Související články
[Podnikání v důchodu] Jediný průvodce, který jako OSVČ potřebujete
Jak vyplnit přehled o příjmech a výdajích OSVČ