Nemožné dodáváme na počkání, zázraky do tří dnů. Dnes ráno proběhl jeden z nejočekávanějších upgradů iDokladu za poslední dobu. Naučili jsme iDoklad německy, pro vývojáře jsme připravili vymazlené nové API rozhraní a pro ty, co úplně nemusí reklamní e-maily (a že vás bylo dost), jsme upravili šablonu iDokladem odesílaných zpráv, které se vám teď už prostě musí líbit.Co je ale pro vedení fakturace hlavní, naučili jsme iDoklad párovat úhrady s fakturami. Sice jen s některými bankami (ne všechny to umožňují) – ale i tak se to týká téměř 70% vás všech. Konečně tedy budete mít 100% přehled o platbách i bez synchronizace s účetním softwarem. A ať předejdeme dotazům – stále zadarmo, na žádném zpoplatnění iDokladu dnes doopravdy nepracujeme.
Ti z vás, kteří chtějí párovat úhrady, by si měli pozorně přečíst níže uvedený návod. Koho zajímá nové API, přihlaste se do sekce pro vývojáře.
Bankovní výpisy
Záložka Faktury nyní obsahuje nový seznam Bankovních výpisů, v němž najdete záznamy pohybů na bankovních účtech, které vám banka doručila na e-mailovou adresu určenou pro párování bankovních úhrad s doklady vytvořenými v iDokladu.
V iDokladu se dá nastavit automatické párování vystavených dokladů s úhradami doručenými e-mailem ze čtyř českých bank, a to z ČSOB, Komerční banky, Raiffeisenbank a Fio banky. Seznam bankovních výpisů dnes nabízí pouze funkci náhledu na provedené akce bez možnosti výpis jakkoliv upravovat, dodatečně spárovat s vystavenými doklady či smazat. V nejbližší budoucnosti plánujeme rozšíření aplikace i o tyto funkce.
Nastavení párování bankovních pohybů
Aby se bankovní pohyby v iDokladu s vystavenými doklady spárovaly, je potřeba v menu Nastavení / Banka provést následující kroky:
- V části Párování bankovních výpisů je třeba nejprve zatrhnout pole Automatické párování plateb – pak se záložce zobrazí další volby.
- Pomocí tlačítka Generovat e-mail si vytvořte adresu, na kterou bude banka zprávy o bankovních pohybech zasílat.
- Volbou Haléřové vyrovnání si můžete volitelně nastavit automatické dorovnání, které omezí nepřesnosti při platbách a usnadní párování. Pokud vám pak dojde platba, která se od částky na vystaveném dokladu liší o méně než 1 Kč, iDoklad k platbě připojí haléřové vyrovnání tak, aby celková zaplacená částka odpovídala celkové částce na vystaveném dokladu.
- Odkaz Nastavení číslování bankovních výpisů otevře okno, kde si můžete určit formát číselné řady pro označení bankovních výpisů.
- Číslování bankovních výpisů i nastavení celé záložky Banka dokončíte pomocí tlačítka Uložit.
Další kroky pro nastavení párování bankovních výpisů je pak potřeba uskutečnit přímo v elektronickém bankovnictví vaší banky, kde budete potřebovat iDokladem vygenerovanou e-mailovou adresu. Postup nastavení u jednotlivých bank naleznete na konci tohoto textu, nebo si ho můžete spustit poklepáním na loga jednotlivých bank přímo v záložce Nastavení v iDokladu.
Jak funguje párování bankovních pohybů?
Po nastavení párování výpisů v iDokladu a ve vaší bance probíhá celý postup již automaticky a není potřeba žádného zásahu uživatele.
- V bance dojde na vašem účtu k pohybu.
- Podle nastavení notifikačního e-mailu (zasílání upozornění) banka odešle e-mail o realizované úhradě na adresu vygenerovanou v nastavení iDokladu a zadanou v nastavení banky.
- iDoklad zkontroluje, zda bankovní účet uvedený ve zprávě odpovídá některému z bankovních účtů uživatele zadaných v Nastavení / Banka. V případě, že se bankovní účet v nastavení nevyskytuje, iDoklad s upozorněním již dále pracovat nebude a zprávu smaže.
- Po nalezení shodného bankovní účtu proběhne párování na základě porovnání variabilního symbolu a částky s údaji uloženými na vystavených dokladech. Pokud mezi nimi existuje doklad se shodnými údaji, označí se jako uhrazený.
iDoklad porovnává údaje z notifikačního e-mailu s neuhrazenými a částečně uhrazenými vystavenými doklady. Primárně dochází k párování na základě variabilního symbolu. K porovnání na základě částky dochází při shodě variabilního symbolu u více dokladů. - V případě, kdy iDoklad nenalezne shodu úhrady s vystavenými doklady, pouze uloží přijaté informace do seznamu bankovních výpisů a pohyb označí jako nespárovaný.
- O načtení výpisu a jeho spárování či neúspěchu při párování vás v pravém horním rohu aplikace (vedle záložek) informuje ikona , která zobrazuje poslední čtyři provedené automatické akce.
Nastavení zasílání e-mailů z ČSOB
Zasílání notifikačního e-mailu v internetovém bankovnictví ČSOB InternetBanking 24 si můžete snadno nastavit ve dvou krocích.
- Nastavení pro zasílání informací o pohybech na účtu naleznete v menu v záložce Info 24 / Pohyby a stavy účtů. Pro odesílání informací o každém pohybu na účtu zatrhněte pole E-mail na řádku Avízo o zaúčtování platby.
Ve spodní části této záložky doplňte do kolonky Spojení e-mail adresu, na kterou si notifikační e-maily přejete zasílat. Pokud chcete využít funkci automatického párování úhrad s doklady vedenými v iDokladu, zadejte zde e-mailovou adresu, kterou jste si vygenerovali v Nastavení / Banka.
- 2. Ve druhém kroku je potřeba upřesnit podmínky pro odesílání notifikačních e-mailů. Pokud si přejete v iDokladu evidovat všechny pohyby na svém bankovním účtu, zatrhněte pouze první dva řádky – Připsání částky a Odepsání částky.
Nastavení zasílání e-mailů z Fio banky
Zasílání e-mailů o pohybech na účtu si v internetovém bankovnictví Fio banky jednoduše zadáte v těchto krocích:
- Odesílání notifikačních e-mailů nastavíte v záložce Hlásiče. Pro zasílání informací o každém pohybu na bankovním účtu zvolte možnost Po každém pohybu.
- Otevře se okno Přidej hlásič při každém pohybu, kde můžete nastavit, pro který bankovní účet si zasílání zpráv přejete, v jaké formě má být notifikace zasílána (Typ kontaktu) a kam se bude odesílat.
Do kolonky Kam kontaktovat zadejte e-mailovou adresu, na kterou chcete notifikační e-maily o jednotlivých pohybech na účtu zasílat. Jestliže chcete využít funkci automatického párování úhrad s doklady vedenými v iDokladu, zadejte zde e-mailovou adresu, kterou jste si vygenerovali v Nastavení / Banka.
- Fio banka nabízí svým uživatelům v záložce Hlásiče / Přehled náhled na všechny dosud vytvořené hlásiče. Můžete si zde například zkontrolovat, které hlásiče jsou aktivní nebo kam se odesílají.
Nastavení zasílání e-mailů v Komerční bance
Zasílání notifikačních e-mailů v internetovém bankovnictví MojeBanka Business od Komerční banky si snadno nastavíte ve třech krocích. Nastavení naleznete v menu v záložce Oznámení.
- Jako první krok si v části Adresář příjemců oznámení musíte přidat kontakt, na který si přejete notifikační e-maily zasílat. U kontaktu je třeba vyplnit Pojmenování příjemce oznámení a poté zadat alespoň jednu ze tří možností zasílání oznámení.
Pokud chcete využít funkci automatického párování úhrad s doklady vedenými v iDokladu, zadejte zde e-mailovou adresu, kterou jste si vygenerovali v Nastavení / Banka.
- Nyní již můžete přidat samotné oznámení. Pro zasílání informací o každém pohybu na bankovním účtu slouží v menu Oznámení záložka Oznámení o platbách. Zde si vyberete bankovní účet, o kterém si přejete zasílat oznámení, můžete si zvolit Typ příkazu a zda si přejete informace o všech pohybech, nebo např. pouze o příchozích platbách. Doplnit můžete i další kolonky filtru.
Důležitou částí je Příjemce zpráv, kde si z adresáře vyberte kontakt, kterému si přejete oznámení zasílat, a Kanál, kde určíte formu zasílání oznámení. Zde opět zadejte adresu vygenerovanou iDokladem pro účely automatického párování. - V části Přehled oznámení si můžete zkontrolovat vytvořené oznámení, včetně účtu, kterého se oznámení týká, podmínek, za kterých se bude oznámení odesílat, a způsobu odeslání oznámení.
Nastavení zasílání e-mailů v Raiffeisenbank
Raiffeisenbank ve svém internetovém bankovnictví nabízí službu Informuj mě, která uživateli umožňuje nastavit zasílání zpráv s požadovanou informací. Tuto službu naleznete v menu na levé straně a zasílání zpráv o pohybech na účtu si zadáte během několika následujících kroků.
- Před samotným vytvořením požadavku na zasílání informací z bankovního účtu je potřeba mít v záložce Nastavení / Adresář uvedený kontakt, na který budou příslušné informace zasílány. Pokud u Raiffeisenbank takový kontakt prozatím nemáte, můžete si jej vytvořit tlačítkem Nová adresa.
Jestliže chcete využít funkci automatického párování úhrad s doklady vedenými v iDokladu, zadejte zde e-mailovou adresu, kterou jste si vygenerovali v Nastavení / Banka.
- Poté přejděte na záložku Informuj mě / O platbách. Otevře se přehled dosud přidaných požadavků na zasílání informací o platbách na účtu.
Stisknutím tlačítka Nové nastavení si otevřete formulář pro zadání nového požadavku.
- Na kartě pro zadání nového požadavku vyplňte následující údaje:
- o jakých platbách chcete být informováni (odchozí / příchozí) – pro každý typ transakce musí být vytvořený samostatný požadavek na odesílání informací
- v kolonce Adresa vyberte kontakt, na který mají notifikační e-maily chodit
- jako komunikační kanál zvolte možnost E-mail
- do kolonky Text zprávy zkopírujte následující šablonu, která je uzpůsobena pro správné načtení zaslaného notifikačního e-mailu v iDokladu
Pozor! Text šablony je odlišný pro příchozí a odchozí transakce.
Příchozí Odchozí Info o platbě Info o platbě Z: %DN% Z: %DN% Na: %CN% Na: %CN% Realizováno: %RA% %CC% Realizováno: -%RA% %CC% Dne: %RD% Dne: %RD% Konstantní symbol: %TCS% Konstantní symbol: %TCS% Variabilní symbol: %CVS% Variabilní symbol: %CVS% Specifický symbol: %TSS% Specifický symbol: %TSS% Aktuální zůstatek: %BA% Aktuální zůstatek: %BA% Požadované nastavení potvrďte certifikačním kódem a stiskem tlačítka OK nastavení aktivujete. Nastavení je platné okamžitě a od této chvíle budete informováni o všech platbách na vašem účtu, které splní nastavené parametry.
- Po potvrzení nastavení se dostanete zpět do přehledu existujících požadavků na zasílání informací o platbách. V případě, že si přejete zasílat jak příchozí, tak odchozí platby, byste zde měli mít uvedeny minimálně dva požadavky.
Související články
Mobilní iDoklad přináší bankovní notifikace a další vylepšení
Zahoďte krabici od bot: účtenky nyní snadno evidujete v iDokladu