Datum publikace 19. 12. 2022 Sdílet článek

OSVČ a účetnictví: kdy máte povinnost ho vést a jak na to

Author Seyfor, a. s. 3 minuty čtení 8
Náhledový obrázek
Někteří podnikatelé si chybně myslí, že účetnictví je jen pro firmy. Vést ho mohou i OSVČ – v některých případech dokonce i musí. Zjistěte, kdy se vás povinnost týká, a udělejte si přehled alespoň v základech účetnictví – i když jeho vedení svěříte odborníkovi, je dobré se v problematice orientovat.

Kdy má OSVČ povinnost vést účetnictví

Jako podnikatel můžete vést daňovou evidenci, uplatňovat paušální výdaje, přihlásit se k paušální dani nebo vést účetnictví. Poslední možnost je nejsložitější, proto si ji podnikatelé vybírají jen výjimečně.

Obvykle se totiž účetnictví podle zákona týká právnických osob. OSVČ účetnictví vedou, pokud:

  • jsou (dobrovolně) zapsáni v obchodním rejstříku,
  • jejich obrat za poslední kalendářní rok je vyšší než 25 milionů,
  • povinnost vedení účetnictví jim ukládá zvláštní právní předpis,
  • jsou společníky ve společnosti, kde některý ze společníků vede účetnictví,
  • rozhodnou se vést účetnictví dobrovolně.

Stačí splnit jen jednu podmínku a jste povinni vést účetnictví.

Pokud se rozhodnete pro dobrovolné vedení účetnictví, musíte v něm zůstat alespoň 5 let, než se vrátíte zase například k daňové evidenci.

TIP: Přečtěte si, jak přejít z daňové evidence na účetnictví a zpět.

Rozdíl mezi účetnictvím a daňovou evidencí

Účetnictví nabízí komplexní pohled na váš hospodářský výsledek, majetek a závazky za dané účetní období, obvykle kalendářní rok.

Zatímco v daňové evidenci zaznamenáváte pouze příjmy a výdaje, v účetnictví kromě toho evidujete výnosy a náklady, a to podvojným způsobem („má dáti“ a „dal“). Rozdíl mezi výnosy a náklady určuje hospodářský výsledek, tedy zda jste v zisku nebo ztrátě.

Výstupem účetnictví je účetní závěrka zahrnující:

  • rozvahu (přehled majetku a zdrojů, tj. aktiv a pasiv),
  • výkaz zisků a ztrát (tzv. výsledovka, přehled nákladů a výnosů),
  • přílohu k účetní závěrce.

TIP: Čtěte, jak vést v daňové evidenci přehled příjmů a výdajů.

Vše podstatné o fakturaci ve vašem e-mailu

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

S účetnictvím OSVČ pomáhají externí účetní

Vedení účetnictví podnikatelé obvykle svěřují účetním. Znají veškeré zákony a předpisy, orientují se v aktuálních změnách. Podnikatelé tak mají jistotu, že budou mít účetnictví v pořádku.

Myslete ale na to, že za své účetnictví vždy zodpovídáte vy jako podnikatel. Při výběru účetní či účetního proto zvažte jejich:

  • odbornost a zkušenosti,
  • porozumění vašemu podnikání,
  • flexibilitu a časové možnosti (když vede účetnictví i dalším podnikatelům).

Místo zaměstnání vlastní účetní podnikatelé často využívají služby externích účetních. Najdete je například v katalogu iDoklad pozitivních účetních. Ušetříte jak náklady, tak i čas – podklady jim nemusíte předávat osobně v papírové formě. Účetnictví vám zvládnou vést na dálku a bez zbytečných schůzek.

Všechny podklady své účetní snadno předáte online pomocí fakturačního programu iDoklad.

Tápete v účetnictví a chcete se dozvědět víc?

Pokud si nejste jistí, jak na vedení účetnictví, vstupte do naší mini akademie a podívejte se na video Základy účetnictví pro podnikatele. V dalším videu vám daňová poradkyně Lucie Kořínková poradí, jestli se vám víc vyplatí uplatňovat výdaje paušálem, vést daňovou evidenci či účetnictví nebo se přihlásit k paušální dani. Mini akademie je plná videí také o fakturací, daních nebo cenotvorbě a pro začínající podnikatele je zdarma.

Související články

Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit

20. 12. 2024 3 minuty čtení 0
Přečíst článek

Založení s. r. o. ve 4 krocích

28. 11. 2024 9 minut čtení 31
Přečíst článek