Vystavuj faktury
zdarma
Kdy má OSVČ povinnost vést účetnictví
Jako podnikatel můžete vést daňovou evidenci, uplatňovat paušální výdaje, přihlásit se k paušální dani nebo vést účetnictví. Poslední možnost je nejsložitější, proto si ji podnikatelé vybírají jen výjimečně.
Obvykle se totiž účetnictví podle zákona týká právnických osob. OSVČ účetnictví vedou, pokud:
- jsou (dobrovolně) zapsáni v obchodním rejstříku,
- jejich obrat za poslední kalendářní rok je vyšší než 25 milionů,
- povinnost vedení účetnictví jim ukládá zvláštní právní předpis,
- jsou společníky ve společnosti, kde některý ze společníků vede účetnictví,
- rozhodnou se vést účetnictví dobrovolně.
Stačí splnit jen jednu podmínku a jste povinni vést účetnictví.
Pokud se rozhodnete pro dobrovolné vedení účetnictví, musíte v něm zůstat alespoň 5 let, než se vrátíte zase například k daňové evidenci.
TIP: Přečtěte si, jak přejít z daňové evidence na účetnictví a zpět.
Rozdíl mezi účetnictvím a daňovou evidencí
Účetnictví nabízí komplexní pohled na váš hospodářský výsledek, majetek a závazky za dané účetní období, obvykle kalendářní rok.
Zatímco v daňové evidenci zaznamenáváte pouze příjmy a výdaje, v účetnictví kromě toho evidujete výnosy a náklady, a to podvojným způsobem („má dáti“ a „dal“). Rozdíl mezi výnosy a náklady určuje hospodářský výsledek, tedy zda jste v zisku nebo ztrátě.
Výstupem účetnictví je účetní závěrka zahrnující:
- rozvahu (přehled majetku a zdrojů, tj. aktiv a pasiv),
- výkaz zisků a ztrát (tzv. výsledovka, přehled nákladů a výnosů),
- přílohu k účetní závěrce.
TIP: Čtěte, jak vést v daňové evidenci přehled příjmů a výdajů.
S účetnictvím OSVČ pomáhají externí účetní
Vedení účetnictví podnikatelé obvykle svěřují účetním. Znají veškeré zákony a předpisy, orientují se v aktuálních změnách. Podnikatelé tak mají jistotu, že budou mít účetnictví v pořádku.
Myslete ale na to, že za své účetnictví vždy zodpovídáte vy jako podnikatel. Při výběru účetní či účetního proto zvažte jejich:
- odbornost a zkušenosti,
- porozumění vašemu podnikání,
- flexibilitu a časové možnosti (když vede účetnictví i dalším podnikatelům).
Místo zaměstnání vlastní účetní podnikatelé často využívají služby externích účetních. Najdete je například v katalogu iDoklad pozitivních účetních. Ušetříte jak náklady, tak i čas – podklady jim nemusíte předávat osobně v papírové formě. Účetnictví vám zvládnou vést na dálku a bez zbytečných schůzek.
Všechny podklady své účetní snadno předáte online pomocí fakturačního programu iDoklad.
Tápete v účetnictví a chcete se dozvědět víc?
Pokud si nejste jistí, jak na vedení účetnictví, vstupte do naší mini akademie a podívejte se na video Základy účetnictví pro podnikatele. V dalším videu vám daňová poradkyně Lucie Kořínková poradí, jestli se vám víc vyplatí uplatňovat výdaje paušálem, vést daňovou evidenci či účetnictví nebo se přihlásit k paušální dani. Mini akademie je plná videí také o fakturací, daních nebo cenotvorbě a pro začínající podnikatele je zdarma.
Související články
Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit
Založení s. r. o. ve 4 krocích