Datum publikace 09. 09. 2021 Sdílet článek

Na co si dát pozor u splatnosti faktury

Author Seyfor, a. s. 5 minut čtení 6
Náhledový obrázek

Placení faktur v termínu splatnosti je klíčové pro každé podnikání. Pozdní úhrady faktur z pohledu věřitele způsobují značné problémy v cash flow a nutí podnikatele sahat do úspor. Nevčasné úhrady v roli dlužníka se pojí s nepříjemnými sankcemi. Přečtěte si, jak dobu splatnosti určit, hlídat a na co dalšího byste si měli dát pozor.

Co je datum splatnosti faktury

Datum splatnosti faktur udává poslední možný den, do kdy musíte jako odběratel zaplatit za nakupované zboží nebo služby. Datum splatnosti zjistíte z faktury, případně ze smlouvy.

Pro dodržení termínu splatnosti je nutné, aby v den splatnosti byly již peníze na účtu věřitele. Jestliže termín nestihnete, hrozí vám sankce. Nejčastěji se jedná o penalizaci úrokem nebo pokutou.

Datum splatnosti není povinnou náležitostí faktury. Pokud tento údaj z faktury nezjistíte, má se za to, že je podle občanského zákoníku faktura splatná do 30 dní od jejího doručení.

Jak dlouho peníze na účet putují

Ne všechny banky podporují okamžité převody v řádu vteřin, proto raději proveďte platbu pár dní předem, abyste měli jistotu, že se peníze skutečně nejpozději v den splatnosti připíšou na účet věřitele. Ještě záludnější jsou zahraniční platby, kde okamžité převody peněz nejsou standardem. Bankovní převody se prodlužují také o víkendy a svátky.

Jak doba splatnosti ovlivňuje chod podniku

Drobní živnostníci i malé a středně velké podniky se při vyjednávání o délce splatnosti ocitají pod tlakem odběratelů, protože velcí dodavatelé si mohou dovolit delší splatnost). Pokud drobní podnikatelé nepřijmou nastavené platební podmínky, hrozí jim, že přijdou o zakázku.

Pokud podnikatelé přijmou zakázku s nevyhovující dobou splatnosti, balancují často na hraně existenčních problémů. Musejí si uvědomit, že čím delší dobu splatnosti u svých odběratelů tolerují, tím déle nemají přístup k penězům. Přitom své závazky musejí platit i nadále – nájem prostor, splátku úvěru, nákup materiálu na zakázky, mzdy a odvody, energie, odvody daní apod.

Jestliže se v takové situaci ocitnete (nemělo by k tomu ale docházet často), můžete nejdříve:

  • sáhnout do vytvořené finanční rezervy,
  • využít služeb faktoringu,
  • zavést zálohové faktury, abyste se k části penězům dostali dříve.

V nejhorších případech si podnikatelé vezmou půjčku u známých nebo se zadluží u banky. To sice dočasně vyřeší jejich problém s chybějícími prostředky, ale úroky je připraví o značnou část peněz.

Jak nastavit dobu splatnosti na faktuře

V českém prostředí se nejčastěji setkáte s dvoutýdenní dobou splatnosti faktur. Delší nebo kratší splatnost faktur závisí na vyjednávací síle a velikosti společnosti, vzájemných vztazích obchodních firem, délce spolupráce, na zvyklostech v oboru a dalších faktorech.

Představte si, že provozujete catering a odběratel po vás žádá splatnost ve výši 90 dní. To znamená, že na peníze budete čekat čtvrt roku (pokud nezaplatí dříve). Opravdu budete schopni tak dlouho postrádat finanční obnos, který vám náleží? To vše záleží na individuálních okolnostech – např. na velikosti objednávky, výši marže, měsíčních nákladech podniku, výši vlastního kapitálu apod.

Při nastavování optimální doby splatnosti vám pomůže cash flow, ze kterého zjistíte, kolik peněz budete mít v daný moment k dispozici. Snadno tak vyvodíte, jak dlouhou splatnost vystavených faktur si můžete dovolit.

Obecně platí, že pro dodavatele je kratší splatnost faktur výhodná, protože inkasované peníze mohou dříve investovat do dalšího rozvoje podnikání nebo k zaplacení faktur odběratelům. Zákazníci naopak preferují co nejdelší splatnosti faktur. Pamatujte, že vyjít vstříc zákazníkům je skvělé, ale nesmí to být na úkor problémů s likviditou.

Hlídání doby splatnosti

Udržujte přehled nejen o splatnosti vystavených faktur, ale i přijatých. Jedině tak získáte přehled o svých financích, naplánujete rozpočet a vyhnete se placení poplatků za pozdní platby.

Nebojte se upozornit zákazníky na úhradu faktur po termínu splatnosti. Připomenout se ale můžete i s blížící se splatností. V lepším případě zjistíte, že k platbě nedošlo pouhým nedopatřením. Stává se to poměrně běžně.

Co ale dělat v případě, že jste se ocitli v nepříjemné situaci, kdy vám platba na účet nepřišla ani po zaslání výzvy a připomenutí? Přečtěte si, jak postupovat. Důležité je jednat ihned. Pokud byste otáleli, mohli byste se ocitnout v tzv. druhotné platební neschopnosti. To je stav, kdy dlužník sice chce, ale nemůže uhradit své závazky z důvodu neuhrazených pohledávek od zákazníků. Uvědomte si, že tím neohrožujete jen svůj podnik, ale riziko přenášíte také na své věřitele.

Co můžete udělat proto, abyste druhotné platební neschopnosti předešli:

  • prověřte si obchodního partnera ještě před uzavřením smlouvy (registr plátců DPH, obchodní rejstřík, insolvenční rejstřík a další),
  • vystavujte zálohové faktury,
  • zaveďte kratší lhůtu splatnosti faktur,
  • zahrňte do smlouvy výhradu vlastnického práva (kupující se stane vlastníkem zboží až po zaplacení faktury v celé výši),
  • do smlouvy doplňte úrok z prodlení, smluvní pokutu nebo právo na odstoupení od smlouvy.

Připravte se na další podnikatelské výzvy

Chcete zjistit více informací i o dalších tématech pro začínající podnikatele? S naší mini akademií vám nic důležitého neunikne. Čeká na vás více než 30 videí nabitých užitečnými radami a tipy z podnikatelské praxe.

Pro začínající podnikatele je vstup do akademie zdarma.

Související články

Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit

20. 12. 2024 3 minuty čtení 0
Přečíst článek

Založení s. r. o. ve 4 krocích

28. 11. 2024 9 minut čtení 31
Přečíst článek