mini akademie
pro začínající podnikatele

Výpočet výsledku hospodaření: rozdíl výnosů a nákladů
Výnosem jsou všechny peníze, které podnik získal ze svých činností za určité období (obvykle se počítá za měsíc nebo za 12 měsíců) bez ohledu na to, jestli jim zákazníci v daném období skutečně zaplatili. Konkrétně jde o:
- provozní výnosy – tržby z prodeje,
- finanční výnosy – zisk z investic, cenných papírů, vkladů a účastí,
- mimořádné výnosy – získané například prodejem odepsaného majetku.
Náklady představují jakýkoliv současný nebo budoucí výdej peněz. Rozdělují se na 13 typů:
- finanční náklady – spojené s úrokovou mírou, daněmi, cenou investic a amortizací,
- fixní náklady – například nájemné,
- variabilní náklady – například cena surovin,
- mezní náklady – zvýšení celkových nákladů spojené s výrobou jednoho výrobku navíc,
- utopené náklady – vynaložené náklady, které již nelze získat zpět,
- náklady obětované příležitosti – příjmy z určité činnosti, které nakonec nezískáme, protože jsme je investovali do jiné činnosti,
- přímé náklady – náklady na suroviny, polotovary, obaly, někdy i mzdy atp.,
- nepřímé náklady – náklady, které nelze přímo přiřadit k určitému výkonu, ale musí se rozpočítat, například mzdy režijních pracovníků, energie,
- transakční náklady – vedlejší náklady vynaložené například na vymáhání kontraktů,
- prvotní náklady – vložené na vstupu do výroby,
- druhotné náklady – na vlastní výkony,
- výrobní náklady – potřebné k zajištění výroby, zpravidla jednoho kusu,
- náklady nákupu v podniku.
Zisk vznikne, pokud jsou výnosy vyšší než náklady. Pokud jsou výnosy nižší než náklady, vzniká ztráta.
Potřebné informace k výsledku hospodaření zjistíte z výsledovky
Výsledovka neboli výkaz zisku a ztráty má předepsanou strukturu. Na jedné straně figurují nákladové účty a druhé druhé straně jsou výnosy. Výsledovka uvádí, jakého výsledku hospodaření jste dosáhli za sledované období (tím je obvykle posledních 12 měsíců). Obsahuje i porovnání s výsledkem hospodaření minulých let.
Podle zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví je povinnou součástí účetní závěrky pro:
- právnické osoby se sídlem v ČR,
- osoby ze zahraničí, které podnikají na území ČR nebo zde provozují jinou činnost podle zvláštních právních předpisů,
- fyzické osoby, zapsané jako podnikatelé v obchodním rejstříku,
- podnikající fyzické osoby, jejichž obrat přesáhl za minulé období 25 000 000 Kč,
- fyzické osoby, které se samy rozhodly vést účetnictví,
- fyzické osoby, které musí vést účetnictví podle zvláštního právního předpisu,
- podnikající fyzické osoby, pokud jsou zároveň součástí společnosti fyzických osob a je-li alespoň jeden z nich některou z výše uvedených kategorií.
Fyzické osoby s malým a středním podnikáním, neziskové organizace provozující prospěšnou činnost malého rozsahu a organizace a instituce státu nebo obecní samosprávy sestavují výsledovku ve zkráceném rozsahu (zahrnuje pouze položky uvedené v příloze č. 2 nebo 3 Vyhlášky č. 500/2002 Sb. označené římskými číslicemi, písmeny a výpočtové položky).
Ostatní účetní jednotky ji sestavují v plném rozsahu (Výkaz zahrnuje všechny položky ve stanoveném pořadí uvedené v příloze č. 2 nebo 3 Vyhlášky č. 500/2002 Sb.).
TIP: Po přihlášení do fakturačního programu iDoklad, hned vidíte, kolik jste vyfakturovali, kolik peněz vám už přišlo na účet, nebo kolik vám ještě přijde. Máte hned jasno o tom, jak se vám daří. Přehledy uvidíte za měsíc, kvartál, nebo celý rok. Zobrazíte je v grafech i tabulkách. Vyzkoušejte iDoklad zdarma na 60 dní.
Zisk vs. příjem
Výsledkem hospodaření by měl být zisk. Nepleťte si však tento pojem s příjmem.
- Příjem je váš čistý výdělek.
- Zisk je částka, která z těchto příjmů zůstane po odečtení všech výše zmíněných nákladů.
Přehled příjmů a výdajů nezískáte z výsledovky, ale z cash flow výkazu.
Příklad: Firma XY vyrábí pletené svetry. Každý z nich stojí 1 000 Kč. V daném roce jich prodala 5 000. Příjem firmy za toto období tedy činil 5 000 000 Kč. Za mzdy, suroviny, nájemné a další náklady utratila firma 3 000 000 Kč. Její zisk za dané období je tedy 2 000 000 Kč.
Pokud vám po odečtení všech nákladů vyjde číslo v záporných hodnotách, dostali jste se do ztráty. I když vám vyšla ztráta, počítá se základ daně a musíte vyplnit daňové přiznání.
Základ daně pro daňové přiznání můžete snížit pomocí daňově uznatelných výdajů.
S podnikáním teprve začínáte?
Abyste se v začátcích vyhnuli zbytečným chybám, připojte se do mini akademie. Najdete zde rady odborníků, které vám pomohou nejen s účetnictvím a výsledovkou, ale i daňovým přiznáním nebo fakturami.
Související články
Faktura pro neplátce DPH: jak má vypadat a na co si dát pozor?
OSVČ: kdo to je a jaké má povinnosti