Datum publikace 18. 07. 2024 Sdílet článek

Jak založit vlastní e-shop v 7 krocích

Author Seyfor, a. s. 8 minut čtení 1
Náhledový obrázek
Přemýšlíte nad založením vlastního e-shopu? Máte jedinečný produkt, který na trhu chybí, nebo originální výrobek, který se těší úspěchu ve vašem okolí? Přečtěte si náš návod. Provede vás krok za krokem k založení úspěšného e-shopu – od podnikatelského plánu až po získání prvního zákazníka.

1 – Mějte jasno v tom, co budete prodávat

Než začnete s budováním vlastního e-shopu, ujistěte se, že máte jasno v tom, co chcete prodávat, a že máte pečlivě připravený podnikatelský plán. Položte si dvě otázky:

  1. Jaký bude váš hlavní produkt a čím se odlišuje od konkurence?
  2. Kdo jsou vaši cíloví zákazníci a jaké problémy jim váš produkt řeší?

Stanovte si jasné a měřitelné cíle, které chcete v konkrétním čase dosáhnout – ať už jde o prodej určitého počtu produktů nebo dosažení konkrétního obratu. Vaše cíle by měly být ambiciózní a motivující, ale zároveň realistické a dosažitelné s ohledem na vaše zdroje a možnosti na trhu. Doporučovanou metodou pro stanovení cílů je tzv. metoda SMART.

2 – Zvolte vhodnou formu podnikání

Založení e-shopu začíná stejně jako jakékoliv jiné podnikání – musíte si nejdřív zaregistrovat živnost nebo založit společnost.

Obvykle vám bude stačit, když si založíte živnostenské oprávnění na „Velkoobchod a maloobchod“. Protože se jedná o volnou živnost, není nutné předkládat doklady o odbornosti nebo jiné certifikáty. Na živnostenském úřadě vyplníte formulář, zaplatíte poplatek 1000 Kč a můžete hned začít podnikat. Detailní návod, jak si živnost založit, najdete v tomto článku.

Nevýhodou je, že jako živnostník ručíte za závazky svého podnikání celým svým osobním majetkem. Navíc se se při rozšiřování a dalším rozvoji vašeho podnikání můžete potýkat s omezenými možnostmi růstu a získávání investic. Pak může být pro vás lepší alternativou založení společnosti s ručením omezeným, která nabízí lepší ochranu majetku a je vhodnější pro větší projekty.

Která možnost je tedy pro vás ta pravá? To závisí na specifikách vašeho projektu a vašich možnostech. Pečlivě zvažte výhody a nevýhody každé varianty. V našem článku jsme je pro vás přehledně shrnuli.

TIP: nechte se poradit odborníky například v naší mini akademii, která vám pomůže se zorientovat v základech podnikání, a to zcela zdarma.

3 – Vyberte tu nejlepší e-shop platformu

Existuje několik způsobů, jak rychle a jednoduše spustit webové stránky. Nejjednodušší možností je využití tzv. krabicového řešení, které vám zprovozní e-shop během pár kliknutí. V Česku je velmi oblíbená e-shop platforma Shoptet, ale na trhu najdete i řadu dalších kvalitních alternativ. Pokud e-shop zakládáte poprvé, doporučujeme přečíst vhodná řešení například v tomto článku.

Jinou možností je vytvoření e-shopu na míru, což doporučujeme pouze ve výjimečných případech, protože náklady mohou dosáhnout až milionů korun. Nejprve zkuste standardní krabicové řešení, které vám umožní otestovat tržní zájem a zjistit, zda máte potenciál vybudovat úspěšné podnikání.

Je možné si e-shop založit zdarma?

Ano, je možné založit si e-shop zdarma, a to díky několika platformám, které nabízejí bezplatné základní verze svých služeb. Tyto verze umožňují začínajícím podnikatelům rychle a jednoduše spustit svůj online obchod bez počátečních nákladů.

Nejoblíbenější platformy pro založení e-shopu zdarma jsou:

  • Shoptet: poskytuje základní balíček zdarma. Je ideální pro malé e-shopy. Nabízí základní nástroje pro správu produktů, objednávek a zákazníků.
  • WooCommerce: open-source plugin pro WordPress, který umožňuje snadné vytvoření a správu internetového obchodu s rozšířenými funkcemi pro e-commerce. Zdarma je v základní verzi.
  • Shopify: nabízí omezenou bezplatnou zkušební dobu, během níž můžete nastavit a vyzkoušet svůj e-shop před tím, než se rozhodnete pro placený tarif.

Bezplatné verze těchto platforem jsou skvělým způsobem, jak si vyzkoušet e-commerce, naučit se základy a zjistit, zda má váš produkt potenciál na trhu. Jakmile se váš e-shop začne rozrůstat, může se vám vyplatit přejít na placené plány, které nabízejí širší možnosti a lepší podporu.

TIP: ujistěte se, že vámi zvolená platforma umožňuje snadné propojení s fakturačním programem, který budete potřebovat pro vystavování faktur z přijatých objednávek. Například fakturační program iDoklad snadno propojíte se všemi výše uvedenými platformami. Navíc základní verzi získáte zdarma, s nabídkou základních funkcí pro fakturaci.

4 – Správa e-shopu a účetnictví: vsaďte na nástroj, který vám usnadní život

Když začínáte s e-shopem, výběr vhodné platformy je jen prvním krokem. Dalším nezbytným krokem je efektivní správa účetnictví a fakturace, což může být časově náročné a složité. Pokud si ale vyberete ten správný nástroj, výrazně si usnadníte život. Jaké vlastnosti by takový nástroj měl mít?

  • Automatizace fakturace: při objednávce jedním kliknutím vystavíte fakturu, dalším ji pošlete zákazníkovi. Tím odstraníte ruční práci, ušetříte čas a zvýšíte obraty.
  • Snadná integrace: vyberte si nástroj, který se snadno propojí s vaším e-shopem. Tím zajistíte automatickou synchronizaci objednávek a plateb, a vyhnete se zbytečným komplikacím.
  • Doklady na jednom místě: všechny doklady máte online a přístupné odkudkoliv – z počítače i z mobilu. Odpadají vám tak starosti s papírováním a ztracenými fakturami.
  • Bezpečnost a spolehlivost: vaše data by měla být dokonale zabezpečená a pravidelně zálohovaná. Jen tak budete moci klidně spát s vědomím, že vaše podnikání stojí na pevných základech.
  • Snadné použití: fakturační nástroje by měly být intuitivní a snadno použitelné, zvláště, pokud s e-shopem začínáte.

Nejpoužívanějším fakturačním nástrojem ve střední Evropě je iDoklad, který v současné době využívá více než 300 000 podnikatelů. Kromě toho, že splňuje všechna kritéria výše, je ideálním řešením také pro mezinárodní e-shopy díky podpoře více měn.

Přečtěte si příběh Erika Hajrapetjana, který našel v iDokladu neocenitelného pomocníka, když provoz jeho začínajícího e-shopu začal být s narůstajícími objednávkami neudržitelný. Jak mu iDoklad pomohl zvládnout tuto výzvu se dočtete zde.

5 – Omezte možnosti dopravy

I když zákazníci ocení více možností dopravy, příliš mnoho voleb je může naopak zahltit a odradit. Omezte nabídku na osobní odběr a maximálně dvě přepravní společnosti, například Českou poštu a jednu kurýrní službu. Tím zjednodušíte nákupní proces, lépe stanovíte ceny za dopravu a získáte lepší podmínky od přepravců díky vyšší frekvenci využití jejich služeb.

6 – Získejte svého prvního zákazníka

Všechny důležité kroky máte za sebou. Nastal čas rozjet váš e-shop a získat svého prvního zákazníka. Jak na to?

Úspěšný start e-shopu začíná pochopením potřeb vaší cílové skupiny a vytvořením silné značky. Investujte do SEO, abyste zvýšili viditelnost ve vyhledávačích, a zahajte marketingové kampaně na sociálních médiích a přes PPC reklamy. Nabídněte promo akce nebo slevy, abyste zvýšili návštěvnost a počáteční prodeje.

Pro udržení viditelnosti e-shopu je nezbytné vytvářet hodnotný obsah, jako jsou návody, blogy o trendech nebo video tutoriály. Využijte sociální sítě k zvýšení povědomí o vašich produktech, a zvažte spolupráci s influencery, kteří mohou rychle rozšířit dosah vašeho brandu.

Pokud se v reklamě a marketingu nevyznáte, nebojte se využít pomoc marketingových agentur. Profesionálové vám mohou pomoci s optimalizací kampaní, tvorbou obsahu a strategickým plánováním, což vám umožní soustředit se na růst a provoz vašeho e-shopu.

7 – Využijte bezplatné školení od odborníků

Nyní máte přehled o tom, jak si založit a rozjet vlastní e-shop. Než se do toho pustíte, věnujte ještě chvíli důkladné přípravě. Každý detail může mít zásadní vliv na váš budoucí úspěch.

Pro začínající podnikatele nabízíme možnost vstoupit do naší Miniakademie, která je zdarma. V mini akademii najdete sérii videí v celkové délce 8 hodin, ve kterých vám odborníci vysvětlí vše důležité a ukážou, jak funguje každodenní podnikatelská praxe. Tato videa vás provedou každým krokem a pomohou vám zvládnout všechny nástrahy podnikání, které vás při rozjedu vašeho e-shopu mohou potkat.

Související články

Přenesená daňová povinnost: Vše, co potřebujete vědět

25. 07. 2024 6 minut čtení 2
Přečíst článek

Jak začít úspěšně podnikat na internetu

18. 07. 2024 10 minut čtení 3
Přečíst článek