mini akademie
pro začínající podnikatele
Než se ale detailně pustíme do názvů, řekneme si, jaký je rozdíl mezi názvem firmy a obchodní značkou.
- Název firmy je uvedený v obchodním rejstříku a používáte ho na fakturách.
- V marketingové komunikaci můžete vystupovat pod jiným jménem, respektive pod obchodní značkou.
Dobrým příkladem je firma Velká pecka s. r. o., která pod značkou Rohlík provozuje online supermarket. Web je na adrese rohlik.cz a pod jménem Rohlík má firma i účty na sociálních sítích.
Pokud tedy chcete začít podnikat, ale ještě nemáte název vhodný pro marketingovou komunikaci, nenechte se tím zdržovat. Firmu registrujte s univerzálním názvem a později vymyslíte obchodní značku, pod kterou se budete prezentovat.
Pravidla pro název firmy
Pokud chcete název firmy používat i v komunikaci směrem k zákazníkům, pohlídejte si následující doporučení.
Je dobře vyslovitelný?
Budou lidé vědět, jak název vyslovit, a bude to snadné? Občas se můžete setkat třeba s různými zkratkami z angličtiny, např. Hair4you. Ne každý ale ví, že číslice 4 se v anglických názvech používá jako náhrada za slovo for (díky podobnosti ve výslovnosti). Pokud člověk neumí anglicky, může název vyslovovat doslovně jako [hair čtyři youː].
Píše se stejně jako se vyslovuje?
Když zákazník uslyší jméno vaší firmy, dokáže ho správně napsat? Pokud vás zákazník doporučí někomu dalšímu, musí si vás tento další člověk umět i najít. Problém dělají třeba i/y v názvu, posluchač si nemusí být jistý, které z nich tam je.
TIP: Pokud víte, že je v názvu místo, kde by se lidé mohli často plést, zaregistrujte si doménu i pro tuto chybnou variantu. Můžete pak nastavit její přesměrování – tj. když někdo napíše webovou adresu s touto chybou, dostane se na váš web.
Je unikátní?
Nezvolila si stejný název už jiná firma? Zjistíte to z obchodního rejstříku – stačí zadat plánované jméno a z výpisu zjistíte, jestli už není obsazené.
Dejte si pozor i na přílišné podobnosti. Může se stát, že vám z tohoto důvodu zvolené jméno při registraci firmy zamítnou. Proto si raději vytipujte hned několik vhodných názvů.
Je krátký?
Kratší název je lepší než delší. Komu by se totiž chtělo vypisovat třeba „Moničiny nejlepší koblihy a zákusky s. r. o.?“ Ideální název tedy obsahuje jedno až dvě slova.
Je volná doména?
Při výběru vhodného jména vás může ovlivnit i dostupnost webových domén. S ověřením vám pomůže český národní registrátor domén CZ.nic. Na jeho webu zamýšlené jméno zadáte a zjistíte, jestli je doména volná. Pokud ano a jste už pro toto jméno rozhodnutí, co nejdříve si ji registrujte, aby vám ji někdo nevyfoukl.
Udělejte to i v případě, že web plánujete spustit až později. Registrace domény stojí na rok jen 200–300 Kč a máte jistotu, že budete mít novou značku kde prezentovat.
Pokud při ověření zjistíte, že zvolená doména je tzv. zaparkovaná, tj. někdo ji má koupenou, ale není na ní žádný web, můžete majitel kontaktovat a zkusit se s ním domluvit na prodeji domény.
Pokud plánujete podnikat celosvětově, zvažte i pořízení domény s koncovkou .com, případně pak národní domény zemí, ve kterých chcete podnikat.
Je mezinárodně srozumitelný?
Jestliže plánujete expanzi do zahraničí, volte univerzálně srozumitelný název. Když ho nemáte, můžete na zahraničních trzích používat další obchodní značku. Například už zmíněný online supermarket Rohlík používá v Rakousku jméno Gurkerl (v překladu okurka).
Pokud vstupujete na nový trh se svým stávajícím názvem či obchodní značkou, zjistěte si, jestli toto slovo v daném jazyce náhodou už neexistuje. Jestliže ano a má negativní význam, zvažte, zda pro danou zemi nevymyslet novou obchodní značku.
4 způsoby, jak název firmy vymyslet
1. Brainstorming
Sepište si všechna klíčová slova, která vás k vašemu podnikání napadají. Měl by v nich zaznít:
- předmět podnikání,
- kdo je cílový zákazník,
- jakým způsobem plánujete nabízet službu/produkty (např. na klíč, bez starostí, rychle)
- a čím se odlišujete.
Vypište si co nejvíce slov a na jejich základě začněte psát názvy, které vás napadají. Pište si všechny a zatím nepřemýšlejte, jestli jsou dobré, nebo ne. Vyhodnocení uděláte později.
K brainstormingu přizvěte i další lidi – získáte tak víc nápadů.
2. Generátor názvu firmy
Pokud hledáte anglické jméno, můžete vyzkoušet zahraniční generátory názvů, například:
3. Chatboti
S generováním českých názvů (ale i těch v cizím jazyce) vám pomůže umělá inteligence, například Chat GPT. Jeho základní verzi můžete používat i zdarma, stačí se registrovat.
Chovejte se, jako byste mluvili s kolegou či kamarádem. Představte své podnikání, aby měl Chat GPT z čeho vycházet. Při vymýšlení názvu se nedržte při zemi a dejte mu za úkol, ať vymyslí minimálně 30 názvů firmy. Pak si klidně vygenerujte dalších 30 nebo i víc. Je to rychlé a čím víc výsledků získáte, tím je větší šance, že vás některý zaujme.
A když ne, minimálně vás nápady od umělé inteligence inspirují. Některý z nabídnutých názvů pak upravíte a dostanete tu správnou variantu.
4. Agentura
S vymýšlením názvu vám pomohou i marketingoví specialisté. Tuto službu hledejte jako „naming“.
Ochranná známka – název firmy
Pokud chcete jistotu, že váš název firmy nikdo nepoužije jako svou obchodní značku, registrujte si ochrannou známku u Úřadu průmyslového vlastnictví.
Ale pozor. Jestliže je ale váš název/značka příliš obecná, nelze ji jako ochrannou známku registrovat.
Příklad:
Prodáváte krmivo pro kočky a chcete si registrovat značku Kočičí konzervy. Tuto ochrannou známku vám úřad neschválí, protože je příliš obecná. Je to správně, protože tato obecná slova jsou „majetkem“ všech a nikdo nesmí mít monopol na jejich používání. Pokud byste si ale chtěli registrovat název Atores, úřad by ochrannou známku schválil (pokud by nešlo o kolizi názvů s jinou firmou ve stejném segmentu atd.), protože je dostatečně unikátní.
Název firmy OSVČ
Jestliže podnikáte jako OSVČ, název firmy nepotřebujete, protože firmu nemáte. V živnostenském rejstříku jste uvedení pod svým jménem a příjmením.
Můžete si ale vymyslet vlastní obchodní značku.
Příklad:
Zuzana Jelínková má malou módní značku. Podniká jako OSVČ. Svoji značku pojmenovala Jelen v sukni. Její e-shop je na doméně jelenvsukni.cz a na sociálních sítích má firemní profily s názvem Jelen v sukni.
Na stránce Kontakt je Zuzana Jelínková uvedená jako provozovatelka e-shopu včetně fakturačních údajů OSVČ.
Pokud by Zuzana přemýšlela, že svoje podnikání v budoucnu převede do formy s. r. o., může si Jelen v sukni s. r. o. založit i předem, aby jí nikdo název firmy nesebral. Nové s. r. o. může klidně několik let „spát“, jen si Zuzana musí pohlídat, aby plnila veškeré povinnosti, které s sebou s. r. o. nese – např. povinnost zpracovat účetní závěrku (i když firma nevyvíjí činnost).
Usnadněte si začátek podnikání
Zorientujete se v povinnostech, které jako majitelé s. r. o. máte. Pomůže vám s tím naše bezplatná miniakademie. Lektoři v krátkých videích vysvětlují, jak je to s daněmi, platbami pojištění, účetnictvím a dalšími záležitostmi, které vás neminou. Pro začínající podnikatele je celá mini akademie zdarma, tak toho využijte.
Související články
[Podnikání v důchodu] Jediný průvodce, který jako OSVČ potřebujete
Jak vyplnit přehled o příjmech a výdajích OSVČ