mini akademie
pro začínající podnikatele
Využíváte k podnikání soukromé auto nebo máte ve firmě služební? Pak byste si měli vést knihu jízd. Přečtěte si, kdo ji musí vést a jaké údaje do ní patří podle požadavků finančního úřadu a inspekce práce.
Kniha jízd může mít papírovou i elektronickou podobu a slouží k evidování údajů o provozu služebního nebo soukromého vozidla, které využíváte k podnikání.
Kdy potřebujete knihu jízd
Pokud při daňovém přiznání neuplatňujete výdaje procentem z příjmů (paušální výdaje), ale vedete si daňovou evidenci, ze které počítáte skutečné výdaje, potřebujete evidovat i provoz služebního automobilu. Platí to pro plátce i neplátce DPH.
Knihu jízd byste měli vést, i v případě, že dokládáte dodržování bezpečnosti práce. Z knihy se totiž zpětně zjišťuje, jestli zaměstnanci čerpali povinné bezpečnostní přestávky. Ty jsou stanovené nařízením vlády. Například řidič referent (není řidičem z povolání, typicky obchodní zástupce na cestě za zákazníkem) musí na první přestávku nejpozději po 4 a půl hodinách za volantem.
Existují vůbec případy, kdy podnikatelé knihu jízd vést nemusí? Na to odpovídá daňová poradkyně Vladimíra Přibylová v naší mini akademii: „Knihu jízd nemusí vést tedy pouze ti podnikatelé, kteří automobil využívají osobně a neuplatňují si skutečně vynaložené výdaje na pohonné hmoty jako daňově uznatelný náklad. Pokud je automobil pouze částečně využíván pro ekonomickou činnost a částečně pro osobní spotřebu, pak jste povinni vést knihu jízd, protože máte nárok na odpočet DPH, i když jen v poměrné výši.”
Co do knihy jízd patří
Měli byste evidovat každou cestu a uvádět:
- datum,
- čas odjezdu a příjezdu – zahájení a ukončení cesty autem,
- destinaci – odkud jste vyjeli a kam jste jeli,
- účel – z jakého důvodu jste cestu podnikli,
- ujeté kilometry – počáteční a konečný stav tachometru,
- bezpečnostní přestávky – jestli povinně čerpáte bezpečnostní přestávku, zapište čas jejího začátku a konce,
- údaje o čerpání pohonných hmot – uveďte počet litrů a cenu.
Připojte také informace o vozidle:
- typ automobilu,
- SPZ,
- průměrnou spotřebu pohonných hmot z technického průkazu.
Informace o cestě zaneste do knihy jízd ihned po návratu. Zpětně vám totiž mohou vypadnout z paměti důležité detaily. Pozor, pokud knihu vedete z důvodu prokazování bezpečnosti práce, musíte ji vést denně a nesmíte nic dopisovat zpětně.
Nenajezdíte-li mnoho kilometrů a nechcete evidovat každý nákup benzínu, máte ještě jednu možnost, jak si z daní odečíst z daní náklady na automobil. Pomocí tzv. paušálu na dopravu.
Místo skutečných nákladů uplatníte pevnou částku.
- 5 000 Kč za každý měsíc, kdy používáte auto jen pro pracovní účely,
- 4 000 Kč za každý měsíc, kdy používáte-li auto i pro osobní potřebu.
Paušál můžete za jedno zdaňovací období (zpravidla 1 rok) uplatnit maximálně pro tři vozidla.
Papírově, nebo elektronicky?
Kniha jízd může vypadat různě. Jako dobrý vzor vám poslouží předtištěné tiskopisy (formuláře), které pořídíte třeba v papírnictví, ale data můžete vyplňovat i do běžného sešitu.
Pohodlnějším řešením než papírový formulář pro knihu jízd je elektronická evidence. Nemůžete ji ztratit a vyplňování je mnohem přehlednější. Například s modulem Kniha jízd účetního programu Money S3. Do iDokladu pak náklady na automobil přenesete při generování podkladů pro daňové přiznání do kolonky Ostatní náklady nezadané v iDokladu.
Chcete si rozšířit obzory i z dalších oblastí podnikání? V naší mini akademii se dozvíte spoustu užitečných informací o vedení účetnictví a daňové evidence, daních, fakturaci, smlouvách nebo cenotvorbě.
Pro začínající podnikatele je vstup do akademie zdarma.
Související články
Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit
Založení s. r. o. ve 4 krocích