mini akademie
pro začínající podnikatele
Podle čeho určit cenu zboží
Metody stanovení ceny představují způsob, kterým vypočítáte cenu svého zboží. Vycházet při tom musíte ze tří hlavních pilířů, které hodnotu produktů určují a které zohledňují i tři následující metody. Tyto pilíře jsou:
- náklady na výrobu nebo nákup produktů,
- poptávka po produktech od zákazníků,
- konkurence na trhu.
TIP: Čtěte, jaké strategie se používají pro cenotvorbu.
Metoda stanovení ceny podle nákladů
Jednoduchý způsob vycházející z předpokladu, že prodejní cena musí pokrýt náklady na výrobu či nákup produktu. Potřebujete spočítat všechny náklady a k nim přičíst přirážku, tedy očekávaný zisk. Výsledkem je cena pro zákazníka.
Nákladovou metodu stanovení ceny využijete například pro nacenění zboží na e-shopu, které kupujete od dodavatelů a prodáváte dál. Podobně můžete určit cenu třeba za menu v restauraci. Nezapomeňte ale zohlednit náklady na provoz podniku, mzdu pro obsluhu nebo hodnotu vybavení.
To je právě úskalí nákladově orientované metody. Je potřeba spočítat veškeré náklady, i ty na první pohled skryté. Může se pak stát, že vaše cena bude převyšovat konkurenci i očekávání zákazníků. Záleží pak na tom, jestli dokážete náklady snížit nebo naopak zákazníkovi nabídnout přidanou hodnotu, za kterou bude ochotný zaplatit.
Pokud využíváte fakturační program iDoklad, můžete v něm evidovat i veškeré své náklady. Díky tomu máte jistotu, že při stanovení ceny na žádný výdaj nezapomenete.
Metoda stanovení ceny podle poptávky
Z očekávání zákazníka vychází druhá metoda cenotvorby. Abyste cenu touto cestou určili, musíte znát zákazníka a jeho nákupní chování. To se odvíjí od toho, jakou hodnotu zboží přisuzuje. Roli hraje kvalita produktu, jeho unikátnost i potřeba zákazníka.
Na rozdíl od ceny stanovené na základě nákladů v této metodě počítáte s nejvyšší možnou cenou, za kterou je zákazník ještě ochotný zboží koupit. Odhadnout ji není snadné, spoléhat můžete na dotazování zákazníků nebo analýzu trhu.
Podle poptávky se můžete orientovat při stanovení ceny za služby. Pokud programujete, staráte se o marketing nebo třeba překládáte, vydejte se touto cestou a zjistěte, kolik jsou zákazníci ochotni zaplatit.
TIP: Čtěte, jak stanovit hodinovou sazbu, když prodáváte služby jako OSVČ.
Metoda stanovení ceny podle konkurence
Aby cena zboží odpovídala tomu, co je na trhu zvykem, prozkoumejte ceny konkurence. Udělejte si přehled o nejnižší i nejvyšší ceně, abyste věděli, v jakém rozmezí se pohybovat. Doporučuje se zvolit cenu na stejné úrovni, mírně pod nebo nad cenou podobného zboží.
Oproti stanovení ceny podle poptávky je tato metoda snadná a rychlá. Pokud tedy víte, za kolik konkurence prodává – v některých odvětvích je těžké se k cenám ostatních dostat. Hrozí také riziko cenové války, kdy konkurence nabídne zboží pod cenou a nutí ostatní prodejce udělat totéž, aby si zachovali konkurenceschopnost.
Jak vybrat správnou metodu stanovení ceny
Všechny tři výše zmíněné metody mají svá pro a proti. Nejlépe cenu stanovíte, pokud je zkombinujete. Do ceny svého zboží a služeb tak vždy promítnete všechny tři důležité faktory:
- spočítáním nákladů zjistíte spodní hranici, pod kterou nemůžete jít, aby se vám prodej vyplatil,
- ceny konkurence vám nastíní rozmezí, ve kterém se můžete při cenotvorbě pohybovat,
- poptávka určí cenový strop pro zákazníka, přes který se nedostanete.
Díky tomu předem odhadnete, zda má váš produkt šanci na úspěch. Nestane se, že cena odpovídající očekávání zákazníka nebo konkurenci vám ani nepokryje náklady na výrobu zboží.
Tápete v tom, jak správně stanovit cenu?
Cenotvorbě se věnuje jedno z videí v naší mini akademii, která je pro začínající podnikatele zdarma. Odborníci vám v ní poradí také s daněmi, účetnictvím nebo fakturací. Udělejte si přehled v tématech, ve kterých podnikatelé nejčastěji chybují a zbytečně se tak připravují o peníze.
Související články
Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit
Založení s. r. o. ve 4 krocích