Vystavuj faktury
zdarma
Zálohová faktura je pro podnikatele oblíbeným způsobem, jak se „pojistit“, že za zakázku dostanou zaplaceno. Zvlášť důležitá je pro plátce DPH, které ochrání před úhradou DPH z neuhrazené zakázky. Přečtěte si proto, jak si s vystavením i zaúčtováním zálohové faktury poradit.
Jako zákazník musíte se zálohovou fakturou počítat zejména u:
- rozsáhlejších zakázek,
- výrobků na míru
- i u některých služeb – například u ubytování.
Podnikatel v takovém případě vystaví zálohovou fakturu a službu nebo zboží dodá až poté, co dostane dohodnutou platbu.
Zálohových faktur přitom může být v průběhu zakázky víc. Záleží na rozsahu služeb a dohodě s klientem.
Proč vystavovat zálohové faktury
Zálohovou fakturu využívají plátci i neplátci DPH. Snižují tím riziko, že jim klient nezaplatí.
Zvlášť důležitá je ale pro plátce DPH. V jejich případě je faktura daňovým dokladem, a proto musí odvést uvedenou DPH – bez ohledu na to, jestli klient zaplatil nebo ne.
Představte si, že máte například malou firmu, která dodává a montuje kuchyňské linky. Klient si od vás do svého bytu objedná kuchyň za 200 000 korun bez DPH. Vy ji sestavíte a následně zákazníkovi pošlete fakturu na celou částku. Jenže klient vám nezaplatí.
Přesto musíte DPH odvést.
Nezbývá vám proto, než zaplatit daň ze svého. Nepřijdete tak jen o náklady spojené s dodáním a montáží linky, ale také o dalších 30 000 korun (při snížené 15% sazbě DPH).
Co má obsahovat zálohová faktura
Na rozdíl od běžné faktury nevstupuje zálohová faktura do účetnictví a není daňovým dokladem. Nemusíte z ní tedy odvádět DPH.
A pokud vám klient nezaplatí, zálohovou fakturu jednoduše stornujete nebo smažete.
Další výhodou je, že zálohová faktura nemá předepsané náležitosti. Nemusíte tedy například počítat a vyčíslovat DPH.
Obecně je ale vhodné, aby se na zálohové faktuře objevily podobné údaje jako na běžné faktuře. Práce s doklady bude díky tomu jednodušší a přehlednější.
Na zálohovou fakturu proto uveďte:
- informace o dodavateli (jméno a příjmení či název firmy, adresa, IČ, DIČ),
- informace o příjemci (stejné jako u dodavatele),
- fakturovanou částku,
- datum vystavení,
- datum splatnosti,
- způsob úhrady
- a případně číslo účtu, na který vám má klient zaplatit (pokud nevystavujete například fakturu za hotové).
A pokud používáte fakturační program iDoklad, nemusíte si s podobou zálohové faktury dělat starosti. Program dohlédne, aby na ní nechyběly žádné důležité informace.
Jak zaúčtovat zálohovou fakturu u plátců DPH
Jak už jsme zmínili, zálohová faktura není účetním ani daňovým dokladem. Nemusíte tak odvádět DPH a neřešíte ani účtování přijaté zálohové faktury. Tyto faktury pouze evidujete.
Platí to i v případě, že jste odběratelem. Také v tomto případě se vás zaúčtování zálohové faktury netýká.
Do účetnictví zakázka vstupuje uhrazením zálohové faktury. V tu chvíli máte jako dodavatel 15 dnů na vystavení daňového dokladu k přijaté platbě a jeho odeslání klientovi.
Na rozdíl od zálohové faktury na něm musí být mimo jiné:
- rozepsaná DPH
- a datum uskutečnění zdanitelného plnění (u zálohové faktury bývá stejné jako datum přijetí platby).
Zároveň musíte v příslušném zdaňovacím období DPH odvést.
Zákazník uplatní odpočet DPH až poté, co mu pošlete daňový doklad.
Nezapomeňte na vyúčtovací fakturu
Jakmile zakázku dokončíte, musíte zákazníkovi vystavit vyúčtovací fakturu. Obsahuje:
- celkovou částku,
- celkovou DPH,
- odpočet zaplacené zálohy,
- odpočet zaplacené DPH
- a vyčíslení zbývající částky k úhradě.
Na rozdíl od zálohové faktury je účetním i daňovým dokladem. A proto z ní musíte odvést příslušnou DPH (po odpočtu už uhrazené DPH ze zálohové platby).
TIP: Co všechno musí daňové doklady splňovat, se dozvíte v článku Jak fungují daňové doklady k přijaté platbě.
Doklad, který vás zbaví starostí
Sami vidíte, že vystavení ani zaúčtování zálohové faktury se bát nemusíte. Naopak vám tento doklad ušetří spoustu zbytečných starostí.
A pokud chcete další tipy, které vám usnadní fakturaci, účetnictví nebo práci s daněmi, navštivte naši mini akademii pro začínající podnikatele. Najdete v ní videonávody od profesionálních účetních a daňových poradců. Pro začínající podnikatele a uživatele iDokladu je přitom vstup zdarma.
Související články
Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit
Založení s. r. o. ve 4 krocích