Datum publikace 24. 03. 2025 Sdílet článek

Jak a kdy zveřejnit účetní závěrku

Author Seyfor, a. s. 4 minuty čtení 29
Náhledový obrázek
Rozvaha, výkaz zisků a ztrát a další části účetní závěrky musíte jako podnikatel zveřejnit ve sbírce listin. Dokumenty tam vložíte ve formátu PDF a máte více možností, jak na to. V praxi to za podnikatele obvykle řeší účetní. Zorientujte se proto alespoň v základních principech.

Kdo účetní závěrku sestavuje a zveřejňuje

Sestavení závěrky je povinné pro každou účetní jednotku. Nejde jen o splnění zákona – závěrku tvoříte i pro sebe. Dá vám celkový obraz finanční situace vašeho podnikání. Může vám pomoci při rozhodování o budoucích peněžních tocích nebo při posouzení, jak se daří řídit vaši firmu.

Povinnost zveřejnit závěrku se vztahuje na účetní jednotky, které jsou zapsané v:

  • obchodním rejstříku,
  • rejstříku obecně prospěšných společností,
  • spolkovém rejstříku,
  • jiném veřejném rejstříku,
  • nebo jim to stanovuje zvláštní právní předpis.

Zjednodušeně řečeno: pokud podnikáte a vedete účetnictví, sestavujete účetní závěrku. Pokud jste právnická osoba (zapsaná v rejstříku), musíte ji i zveřejnit.

Pro ujasnění: Účetní uzávěrka je termín popisující práce, které vedou k uzavření účtu za určité období (obvykle kalendářní nebo hospodářský rok). Výsledkem této činnosti je účetní závěrka – soubor finančních výkazů, které dokládají finanční kondici organizace.

Co do účetní závěrky patří

Rozsah účetní závěrky se liší podle typu činnosti a velikosti účetní jednotky. Mikro účetní jednotky sestavují závěrku ve zkráceném rozsahu, malé, střední a velké účetní jednotky ji sestavují v plném rozsahu a musí ji mít i ověřenou auditorem. Konkrétní podobu závěrky stanovuje zákon o účetnictví. Pravidel je hodně, proto pro podnikatele obvykle závěrku sestavuje účetní.

Většina začínajících podnikatelů, kteří se rozhodli pro vedení účetnictví, musí v závěrce mít alespoň:

  • rozvahu,
  • výkaz zisků a ztrát,
  • přílohy (např. informace o daňových nedoplatcích nebo závazcích na sociálním a zdravotním pojištění).

Řádná účetní závěrka se sestavuje na konci účetního období, tedy zpravidla na konci kalendářního roku (k 31. prosinci). Existuje i závěrka mimořádná nebo mezitimní. Popisuje je samostatný článek spolu s detailním vysvětlením, co má být obsahem účetní závěrky.

Důležité změny pro podnikatele

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

Jak účetní závěrku zveřejnit

Až závěrku sestavíte (nebo to za vás udělá účetní), vložíte dokumenty do sbírky listin na místně příslušném rejstříkovém soudu.

Rejstříkových soudů je v Česku sedm:

  • Městský soud v Praze,
  • Krajský soud v Brně,
  • Krajský soud v Českých Budějovicích,
  • Krajský soud v Plzni,
  • Krajský soud v Ústí nad Labem,
  • Krajský soud v Hradci Králové,
  • Krajský soud v Ostravě.

Závěrku na soud odešlete nejlépe elektronicky – každou listinu závěrky jako jeden PDF dokument. Na výběr máte odeslání:

  • datovou schránkou,
  • ee-mailem se zaručeným elektronickým podpisem,
  • přes online podání na webu or.justice.cz,
  • přes webovou aplikaci ePodatelna na justice.cz,
  • přes správce daně, kdy při podání daňového přiznání vyplníte přílohu Žádost o předání účetní závěrky do sbírky listin veřejného rejstříku.

Pokud je PDF větší než 10 MB, musíte závěrku doručit na podatelnu soudu poštou nebo osobně, např. na CD nebo jiném datovém nosiči.

Lhůta pro zveřejnění účetní závěrky

Platí obecné pravidlo zveřejnit listiny bez zbytečného odkladu.

Jinak záleží, jestli vaši závěrku ověřuje auditor. Pokud takovou povinnost nemáte, zveřejněte závěrku do 12 měsíců od tzv. rozvahového dne – dne, ke kterému byla závěrka sestavena.

Pokud dokumenty podléhají auditu, vyčkejte na závěr auditora. Poté musí auditní zprávu i samotnou závěrku schválit valná hromada – tu je nezbytné svolat do 6 měsíců po skončení účetního období. Po schválení účetní závěrky máte na její zveřejnění lhůtu 30 dnů.

V případě nezveřejnění účetní závěrky se vystavujete riziku pokuty. Spácháte totiž přestupek podle zákona o účetnictví a proviníte se také vůči rejstříkovému zákonu. Sankce mohou dosáhnout 100 tis. korun nebo 3 % z celkové hodnoty aktiv.

Usnadněte si rozjezd podnikání

Pokud vás zajímá, jak správně nastavit firemní účetnictví nebo na čem si dát záležet při výběru účetní, přihlaste se do mini akademie pro začínající podnikatele. V sérií videí vás účetní a daňový poradce Jaroslav Veselka a další odborníci seznámí s nejdůležitějšími pravidly.

Podnikatelé, kteří jsou na začátku nebo teprve přemýšlejí nad rozjezdem vlastního byznysu, mají do akademie vstup zdarma.

Související články

Jak funguje fakturace na Slovensko [podrobný návod]

24. 03. 2025 2 minuty čtení 36
Přečíst článek

Co je, a co naopak již není příležitostný příjem?

24. 03. 2025 4 minuty čtení 29
Přečíst článek