mini akademie
pro začínající podnikatele
Abyste potřebné formuláře snadno našli, přinášíme jejich přehled i s odkazy ke stažení.
Jednotný registrační formulář (JRF) ke stažení
Tento formulář vyplňují začínající OSVČ a právnické osoby, které potřebují získat živnostenské oprávnění. Bez něj nemohou podnikat.
Do registračního formuláře živnostenského úřadu uvádíte, jaké živnosti si registrujete. Pokud si registrujete volnou živnost, zde najdete čísla jednotlivých oborů. Pokud si nejste jistí, pod kterou živnost vaše zamýšlené podnikání spadá, poraďte se přímo na živnostenském úřadě.
Podrobné pokyny k vyplnění jednotného registračního formuláře najdete na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Dole na stránce hledejte dokument s názvem Pokyny k základnímu JRF pro fyzickou osobu (nebo Pokyny k základnímu JRF pro právnickou osobu).
Přílohy registračního formuláře
Díky jednotnému registračnímu formuláři nemusíte obíhat zvlášť živnostenský úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu jako dřív – jedním dokumentem a jeho přílohami (například přílohou registračního formuláře pro správu sociálního zabezpečení) máte odbyté všechny povinnosti.
Plánujete si registrovat více předmětů podnikání? Vyplňte přílohu Předmět podnikání.
Budete mít více provozoven? Ohlásíte je přes přílohu Provozovny.
Přihlášení na finančním úřadě není nutné
Součástí jednotného registračního formuláře byla také registrace podnikatele k dani z příjmů. Konsolidační balíček ale od 1. 1. 2024 tuto povinnost zrušil pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob. Jako začínající OSVČ se tedy nemusíte na finančním úřadě registrovat.
Zároveň to znamená, že pokud vám ve zdaňovacím období nevznikne daňová povinnost, musíte o tom podat oznámení správci daně.
Změnový list živnostenského úřadu ke stažení
Pokud v podnikání něco důležitého měníte, živnostenskému úřadu to nahlásíte ve změnovém listu. Typicky například:
- rozšiřujete podnikání o další živnosti,
- přerušujete nebo obnovujete živnost,
- rušíte živnost,
- měníte bydliště/sídlo,
- měníte odpovědného zástupce nebo člena statutárního orgánu.
Změnový list je stejný pro fyzické i právnické osoby.
Podrobné pokyny k vyplnění změnového listu najdete na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Dole na stránce najdete dokument s názvem Pokyny ke změnovému listu.
Jak odeslat formuláře na živnostenský úřad
Máte několik variant:
1. Datová schránka
Formuláře si stáhnete, vyplníte a odešlete do datové schránky vašeho místně příslušného živnostenského úřadu.
2. E-mail s elektronickým podpisem
Formuláře si stáhnete, vyplníte a pošlete e-mailem vašemu místně příslušnému živnostenskému úřadu. Tento postup je možný pouze v případě, že máte elektronický podpis a e-mail jím podepíšete.
3. Elektronické podání
V prostředí on-line Registru živnostenského podnikání vyplníte interaktivní jednotný registrační formulář. Do registru se můžete přihlásit prostřednictvím identity občana. Výhodou je, že se vám načtou údaje ze základních registrů veřejné správy a nemusíte je vyplňovat.
Vyplněný formulář můžete přímo z registru odeslat na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (dostupné pouze pro majitele elektronického podpisu) nebo do datové schránky vybraného živnostenského úřadu.
4. Poštou
Vyplněný formulář můžete poslat na živnostenský úřad poštou.
5. Osobně na úřadě
Poslední variantou je osobní návštěva živnostenského úřadu. Formuláře si nemusíte tisknout, na úřadu jsou k dispozici.
Poplatky za podání formulářů na živnostenský úřad
Ať už zvolíte jakoukoliv variantu podání, při zahájení podnikání musíte zaplatit správní poplatek ve výši 1000 Kč. Při ohlášení další živnosti je poplatek 500 Kč. Platíte až po vyměření a potvrzení poplatku živnostenským úřadem.
Zaplatit můžete na pokladně příslušného úřadu nebo poštovní poukázkou. Většina živnostenských úřadů přijímá i platby převodem.
Jak ustát začátky podnikání
Svět úřadů, účetnictví, fakturace a daní je pro novopečeného podnikatele často složitý a nesrozumitelný. Abychom vám start podnikání usnadnili, připravili jsme online mini akademii, ze které zjistíte vše potřebné. Pro ty z vás, kteří podnikání teprve plánují, nebo podnikají maximálně rok, je celá akademie zdarma.
Dozvíte se v ní třeba jak fungují datové schránky a pro koho jsou povinné, nebo jak získáte elektronický podpis.
Související články
Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit
Založení s. r. o. ve 4 krocích