mini akademie
pro začínající podnikatele

Co je to dobropis
Dobropis je zastaralý pojem, který byl nahrazen termínem opravný daňový doklad. V praxi se ale s označením dobropis dodnes setkáte.
Dobropis vypadá podobně jako klasická faktura, ale má záporná znaménka. To znamená, že částku na dobropisu vyplatíte vašemu zákazníkovi nazpět.
Oprava základu daně v dobropisu
Podle zákona o dani z přidané hodnoty existují dva způsoby opravy základu daně a DPH.
- Buď jste vše udělali správně, ale například kvůli vrácení peněz za zboží musíte hodnotu původního plnění změnit,
- nebo jste se u původního plnění spletli a opravou základu daně chybu napravujete.
Vždy si pečlivě zkontrolujte, do které skupiny spadáte. Každý způsob opravy má totiž svá vlastní pravidla a pro plátce DPH z nich vyplývají jiné povinnosti.
TIP: Podívejte se, jak opravný daňový doklad (dobropis) vystavíte v iDokladu.
1. Jak opravit základ daně, když došlo ke změně
I když všechno uděláte správně, může se stát, že budete muset řešit opravu základu daně a DPH. Týká se vás to například, když:
- došlo ke zrušení či vrácení celého nebo části zdanitelného plnění,
- se základ daně snižuje nebo zvyšuje až po tom, co jste zdanitelné plnění uskutečnili,
- jste pořídili zboží z jiného členského státu EU a vracíte spotřební daň,
- jste nepřiznali daň při vrácení úplaty, ze které jste měli povinnost daň přiznat,
- jste použili úplatu, ze které jste měli povinnost přiznat daň, na zaplacení jiného plnění.
Jakmile zjistíte, že se vás některá z těchto situací týká, máte 15 dní na vystavení dobropisu.
Nezapomeňte ale, že i taková oprava se považuje za samostatné zdanitelné plnění. Pokud se základ daně a DPH snižuje, pak má opravný doklad u dodavatele dopad až v tom zdaňovacím období, ve kterém jej odběratel obdrží.
Jak to vypadá v praxi:
Představte si, že jste v srpnu dodali zboží v počtu 10 kusů a celkové hodnotě 10 tisíc korun. V říjnu vám zákazník zboží reklamoval a vrátil 2 kusy v hodnotě 2 tisíc. Na vrácené zboží jste mu vystavili dobropis, který odběratel dostal v říjnu.
V tom případě bude opravný daňový doklad součástí daňového přiznání až za zdaňovací období říjen daného roku. Srpnové přiznání k DPH to nijak neovlivní.
TIP: Při opravě vždy používejte sazbu daně platnou ke dni původního plnění či přijetí úplaty. Stejně tak využívejte pro přepočet cizí měny kurz, platný pro období původního plnění.
Základ daně a výši DPH musíte opravit do 7 kalendářních let následujících po roce, kdy vám vznikla původní povinnost přiznat daň.
2. Jak opravit základ daně, když jste udělali chybu
Chyba se občas vloudí i do daní – třeba pokud v režimu přenesené daňové povinnosti přijmete od zákazníka zálohu a mylně z ní odvedete DPH. Taková oprava výše daně se dělá pomocí dodatečného daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém vznikla chyba a daň jste nesprávně uplatnili.
Pokud se původně uplatněná daň na výstupu snižuje, opravu můžete udělat nejdříve k tomu dni, kdy plátce skutečně obdržel daňový doklad.
Jak to vypadá v praxi:
Představte si, že vlastníte stavební společnost a uzavřeli jste kontrakt na stavební a montážní práce s investorem (s tím, že práce budou v režimu přenesené daňové povinnosti). V srpnu jste od investora přijali zálohu, ze které jste mylně odvedli DPH. V říjnu jste omyl zjistili a vystavili dobropis. Ještě v říjnu jej investor obdržel.V tomto případě musíte v říjnu podat dodatečné daňové přiznání za zdaňovací období srpen daného roku – v něm si snížíte svou daňovou povinnost. Stejně tak musíte podat za srpen i následné kontrolní hlášení, ve kterém se objeví dobropis.
V tomto případě musíte základ daně a výši DPH opravit do 3 let od konce zdaňovacího období, ve kterém vám vznikla povinnost přiznat daň.
Jak vysvětluje daňový poradce Jaroslav Veselka v mini akademii pro začínající podnikatele: „Zákon o DPH definuje pro obě situace velké množství podrobností a výjimek, které se vyplatí řešit s vaší účetní. Jedná se jak o podstatu uvažovaných oprav, tak o lhůty, které jsou s těmito opravami spojeny.”
Všechny potřebné podklady pro dodatečné daňové přiznání si jednoduše vygenerujete ve svém iDokladu. Najdete je v sekci Finance – DPH. Vyzkoušejte si iDoklad na 60 dní zdarma se všemi funkcemi a bez zadávání čísla karty.
Jak probíhá účtování dobropisu
Dobropis můžete zaúčtovat dvěma způsoby:
- na stejné účty i strany jako fakturu přijatou se zápornou (mínusovou) částkou
- nebo s kladnou (plusovou) částkou na prohozené strany účtů.
Podnikejte správně na první dobrou
Zajímá vás více užitečných tipů při založení podniku nebo živnosti? V naší mini akademii najdete spoustu cenných rad od zkušených odborníků z praxe, které vám usnadní začátky i růst.
Pro začínající podnikatele je vstup do akademie zdarma.
Související články
Specifika faktury za hotové: seznamte se s limity i pravidly archivace
Dohody o práci (DPP, DPČ): Jejich limity i výhody