„Dnes prodává originální obsah,” říká Martin Kafka z oXyShopu – poskytovatele e-shopů
oXyShop
Kde najít inspiraci k založení vlastního e-shopu?
Inspirujte se e-shopy, které mají vlastní originální popisky. Těch, kteří jen překládají nebo kopírují, je výrazně více, někdy to chce chvíli pátrat. Při hledání inspirace se také zaměřte na obchody, u kterých máte pocit, že svým zákazníkům chtějí opravdu pomoci, například specifickou službou.
Jaké produkty mají v e-shopech podle vašich zkušeností šanci uspět?
Originální produkty, u kterých znáte příběh a máte k nim vztah, se samozřejmě prodávají nejlépe. Ale uspět můžete i s přeprodávaným zbožím. Záleží hlavně na emocích. Když je dokážete v zákazníkovi vyvolat a přidáte kvalitní služby, máte vyhráno.
Čím může e-shopař zaujmout, když „pouze” přeprodává zakoupené zboží?
Originální a nápadité texty jsem už zmiňoval. Soustřeďte se v nich především na emoce a skutečný popis přínosů zboží. A přidejte další služby, kvůli kterým se k vám budou zákazníci vracet.
Kvůli kterým službám se zákazníci vrací?
Především díky propracované zákaznické péči a nadstandardnímu servisu. Doporučuji se zaměřit na spolehlivou a rychlou dopravu, styl balení produktů nebo zjišťování spokojenosti zákazníků po dokončeném nákupu a obdržení zboží. Zjišťujte, co zákazník oceňuje, co se mu nelíbí a z informací vyvoďte důsledky.
Jakou roli hraje při zachycení pozornosti zákazníka podoba e-shopu?
E-shop je místo, které by mělo budit důvěru a zaujmout. Pokud bude mít váš internetový obchod stejnou podobu jako stovky dalších, jen těžko si jej někdo zapamatuje. Proto v oXyShopu nabízíme klientům i u pronajímaných oXyShopů unikátní vzhled a „grafické balíčky”. Díky nim si obchod vytvoříte ve firemních barvách a s vlastními logy nebo grafikou.
Na co levného a přitom účinného e-shopaři při vylepšování služeb nejčastěji zapomínají?
Na opravdu promyšlený mailing. Většina podnikatelů už ví, že udržet si již získaného klienta je levnější než získávání nového. Na základní věc, jako je pravidelné oslovování stávajících klientů, ale často zapomíná, případně tvorbě obsahu nevěnuje příliš velkou pozornost. V porovnání s akvizicí nových zákazníků je přitom mailing v přepočtu na jednoho zákazníka haléřovou položkou.
Jakou roli podle vás hraje při zakládání e-shopů jejich specializace?
Troufám si říci, že poměrně velkou. Malé e-shopy s širokým portfoliem nemají příliš šancí uspět. Málokdy totiž můžete být odborníky na široký sortiment zboží, se kterým zákazníci potřebují poradit. Když jsem si před pár lety kupoval kolo a měl na prodejce dotazy, dostal jsem i z velkých zavedených e-shopů neurčité odpovědi. Až jeden malý prodejce skvěle zareagoval. Nakonec jsem kolo koupil od něj a nijak jsem nelitoval, i když cena byla o něco vyšší v porovnání s konkurenčními e-shopy. Byl jsem si totiž jistý, že jsem v péči odborníka a kdykoliv se na něj v budoucnu mohu obrátit.
Existují nějaké tipy pro e-shopové matadory, aby z dobrého e-shopu udělali báječný?
Chválit se a říkat nahlas své konkurenční výhody. A nebát se změny. Mnozí e-shopaři jsou podnikatelé ve středních letech, kteří se novinek bojí. Případně změnám nechtějí věnovat čas. Ale bez investic do marketingu nebo nové responzivní grafiky je často rychlá doba a inovace semelou. Proto v oXyShopu máme celé týmy, které pro klienty řeší aktivní marketingovou podporu, pořádají specificky zaměřená školení a dbají na neustálý rozvoj oXyShopů. Naši zákazníci tak mají kompletní servis od jednoho dodavatele pod jednou střechou.
Jak vnímáte možnosti expanze do zahraničí?
Majitele e-shopů v takových rozhodnutích podporuji. V ČR je omezený počet zákazníků a pokud chcete růst, expanzi za hranice se nevyhnete. Na zahraničních trzích je pro vaše produkty ještě místo. Především východní část Evropy nabízí dostatek prostoru pro váš růst.
Co před vkročením na zahraniční trh doporučujete?
Promyslet rizika spojená se zahraniční dopravou a platbou. Také připravit svůj e-shop na překlopení do jiné jazykové mutace. Pronajímaný oXyShop již v základu hned po založení nabízí 4 nejběžnější mutace – češtinu, slovenštinu, angličtinu a němčinu. Některé pronajímané e-shopy s podobnou variantou nepočítají. Dále doporučuji prostudovat mentalitu a specifika cizí země. Jeden náš klient například potřeboval v nákupním procesu e-shopu přizpůsobit zadávání adres, které se lišilo od českých standardů.
Jak se zakládá e-shop přes oXyShop?
Vyzkoušíte testovací verzi nebo poptáte řešení přes formulář či po telefonu. S klientem se spojíme, probereme jeho obchodní model a nabídneme řešení přes oXyShop. Rovnou navrhujeme i propojení s iDokladem nebo systémy Money. Každý klient má k dispozici svého osobního konzultanta a může k dalšímu rozvoji svého byznysu využít naše odborné marketingové spolupracovníky a školitele.
Na jaká úskalí po založení klienti nejčastěji naráží?
Že e-shop hned nevydělává. Snažíme se šířit osvětu, že internetový obchod vyžaduje péči a průběžné investice. Doporučujeme začít s pronajímaným řešením a s rostoucími obraty zvážit řešení na míru, které může pomoci zautomatizovat některé procesy. Díky tomu majitel e-shopu snadněji zpracuje rostoucí množství objednávek.
Jaké jsou největší výhody vašeho řešení?
Pronajímané řešení oXyShop nabízí více jazykových mutací v rámci jednoho e-shopu, můžete na něj napojit další informační systémy. Nestagnujete, protože s rostoucími požadavky lze plynule přejít na řešení na míru. Doporučuji využít marketingové podpory a podpory osobního konzultanta. Navíc po celou dobu spolupráce nabízíme svým klientům další možnost vzdělávání.