Datum publikace 26. 11. 2021 Sdílet článek

Daňový doklad a jeho náležitosti

Author Seyfor, a. s. 2 minuty čtení 1
Náhledový obrázek
Ať už stavíte domy nebo podnikáte v marketingu, vystavujete doklady typu účtenky, paragony nebo faktury. Pokud jste plátci DPH, vystavujete daňové doklady a musíte u nich dodržovat náležitosti stanovené zákonem. Přečtěte si, jaké informace obsahuje daňový doklad, zjednodušený daňový doklad, a jak vystavit daňový doklad k platbě.

Daňový doklad slouží i jako účetní doklad

Daňové doklady obsahují informace o dani a jejich náležitosti určuje zákon o dani z přidané hodnoty. Vystavují je plátci DPH.

Pokud jste třeba drobný řemeslník s jedním zaměstnancem a máte obrat více než 1 milion za 12 po sobě jdoucích měsíců, platíte ze zákona DPH – každá vámi vydaná faktura je daňovým dokladem. Zároveň je faktura i dokladem účetním, který slouží jako podklad pro účetnictví nebo daňovou evidenci. 

Zatímco účetní doklady mohou vystavit i neplátci DPH, daňové doklady nikoliv.

TIP: Přečtěte si, jak na daňovou evidenci zdarma.

Náležitosti daňového dokladu

Daňový doklad ze zákona obsahuje základní informace (stejné jako u účetního dokladu):

  • označení dokladu (název a číslo dokladu),
  • účastníky plnění (údaje o dodavateli a odběrateli),
  • předmět plnění (název zboží nebo služby),
  • cenu (obvykle včetně ceny za jednotku),
  • datum vyhotovení.

Navíc nesmí chybět informace související s DPH:

  • cenu za jednotku bez DPH,
  • základ daně,
  • sazbu daně,
  • výši daně,
  • datum uskutečnění zdanitelného plnění.

Jako dodavatel máte povinnost vystavit daňový doklad nejdéle do 15 dnů od prodeje zboží či poskytnutí služby.

Zjednodušený daňový doklad

Pokud jako plátce DPH přijímáte platbu do 10 000 Kč, stačí, když vystavíte pouze zjednodušený daňový doklad. Lidově paragon.

Paragon má tyto náležitosti:

  • firma (příp. jméno a příjmení) prodávajícího,
  • sídlo nebo místo podnikání,
  • DIČ prodávajícího,
  • číslo dokladu,
  • předmět plnění (název zboží nebo služby),
  • datum vystavení,
  • datum uskutečnění zdanitelného plnění,
  • cena celkem (vč. DPH),
  • sazba daně.

TIP: Nechcete-li mít ve vystavování dokladů chaos, využijte iDokladu. Fakturační služba zná všechny náležitosti daňových dokladů a vypočítá správné sazby DPH. Elektronické vyplnění trvá jen pár minut.

Kdy vystavit daňový doklad k přijaté platbě

Jedním z daňových dokladů je doklad k přijaté platbě. Ten využijete, pokud vystavujete zálohové faktury. Funkci dokladu k přijaté platbě si ukážeme na příkladu.

Máte stavební firmu a získali jste zakázku na stavbu nového domu. Než práci zahájíte, vystavíte zákazníkovi zálohovou fakturu. Zálohová faktura nemá daňové dopady – až do okamžiku, kdy vám záloha dorazí na účet. Pak příjem musíte zdanit a do 15 dnů vystavit daňový doklad k přijaté platbě.

Pokud vám dorazila záloha na zahájení stavby ve výši 350 000 Kč, vystavujete doklad k přijaté platbě ve výši 21 % DPH, tedy 73 500 Kč.

V našem videonávodu najdete, jak daňový doklad k platbě vystavíte krok po kroku v iDokladu.

Podnikejte s přehledem

Právě jste si ujasnili, jak na daňové doklady. Vyhněte se dalším nástrahám podnikání, které číhají v daních, účetnictví nebo fakturaci – navštivte naši mini akademii.

Pro začínající podnikatele je vstup zdarma.

Související články

Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit

20. 12. 2024 3 minuty čtení 0
Přečíst článek

Založení s. r. o. ve 4 krocích

28. 11. 2024 9 minut čtení 31
Přečíst článek