Datum publikace 26. 07. 2023 Sdílet článek

Co je to marže a jak se počítá?

Author Seyfor, a. s. 3 minuty čtení 32
Náhledový obrázek
Marže je jedním ze základů cenotvorby při prodeji zboží nebo služeb, i přesto jí ale mnoho obchodníků chápe špatně. Špatně stanovená marže vás přitom může snadno přivést do finanční ztráty. Naštěstí tu je náš stručný průvodce, s jehož pomocí již nad maržemi nezaváháte.

Co je marže?

Zjednodušeně řečeno je marže rozdílem mezi tržbami a náklady u určitého zboží nebo služeb, resp. rozdílem mezi nákupní a prodejní cenou. I z toho důvodu je marže velice důležitá pro cenotvorbu, neboť její výše přímo určuje výsledný zisk. Zde je důležité zmínit, že marže a zisk nejsou synonyma – v marži totiž nejsou započteny náklady spojené s nabízeným zbožím, tj. zejména náklady na dopravu, mzdy zaměstnanců, provozní náklady aj. 

Jak se marže počítá?

Marže se obvykle vyjadřuje v procentech, kdy 100% marže znamená, že jsme daný výrobek prodali bez jakýchkoli nákladů a prodejní cena se tak rovná čistému zisku. Naopak 0% marže pak značí prodej za nákupní cenu bez jakéhokoliv zisku. Samotný výpočet marže má následující vzorec:

Marže = (prodejní cena – nákupní cena) / prodejní cena × 100

Vysvětleno na příkladu – pokud je nákupní cena výrobku 100 Kč a námi stanovená cena prodejní činí 200 Kč, má výsledná marže výši 100 Kč neboli 50 %. 

Výsledná hodnota se označuje jako hrubá marže. Pro získání finální marže je nutné odečíst i všemožné vedlejší náklady, mezi které patří například mzdy zaměstnanců, náklady na dopravu, placení energií a nájmů aj. Tato poučka platí zejména u podnikatelů nabízejících služby, kde jsou některé náklady výrazně méně viditelné.

Chcete fakturovat bleskurychle?

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

Podle čeho mám marži stanovit?

Jak vyplývá z výše uvedeného, marže hraje zásadní roli v celkovém obchodním zisku. I přesto se najde řada obchodníků, kteří marži spočítat neumí, případně při jejím výpočtu neberou v potaz všechny náklady. Výsledkem tak může být i situace, kdy se obchodník kvůli nízké či dokonce nulové marže dostane do ztráty i navzdory vyššímu obratu.

Bylo by ale chybou marži považovat pouze za záležitost jasně daných čísel. Velkou roli v jejím určování hraje i typ nabízeného produktu, situace na trhu a cílová skupina zákazníků. Zde nelze poskytnout jednu univerzální radu platnou pro všechny podnikatele – jiné požadavky na marži budou mít prodejci zboží denní spotřeby, a jiné zase poskytovatelé vysoce specializovaných služeb. 

Svou roli rovněž hraje i vaše cenová strategie, tj. zda při stanovování cen zohledňujete náklady, poptávku, subjektivní hodnotu zboží nebo snaha nabídnout lepší ceny, než konkurence. Ať už se ale rozhodnete jakkoliv, je důležité udržet marži ziskovou. Tato poučka je důležitá zejména v případě velkých slev nebo nabídky dopravy zdarma – pokud například příliš zlevníte zboží s nízkou marží, můžete se rychle dostat do ztráty.   

Mini akademie vám usnadní začátky v podnikání

Ve světě byznysu teprve začínáte a ocenili byste dobrou radu nejenom ohledně marží? Vyzkoušejte Mini akademii – soubor třiceti videí o celkové délce přes 8 hodin, v nichž naleznete mnoho užitečných tipů, triků a rad z každodenní podnikatelské praxe. Pro nové podnikatele je navíc vstup zdarma.

Související články

Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit

20. 12. 2024 3 minuty čtení 0
Přečíst článek

Založení s. r. o. ve 4 krocích

28. 11. 2024 9 minut čtení 31
Přečíst článek