„Chcete se odlišit? Pište popisky pro lidi,” vzkazuje UX a SEO specialista Ivo Kylián
ivokylian.cz
UX (odvozeno od User Experiece, tedy uživatelského zážitku) specialisté se zaměřují na zkoumání a zpříjemňování užívání produktů, služeb nebo třeba webových stránek.
SEO (Search Engine Optimization, tedy česky optimalizace pro vyhledávače) pomáhá optimalizovat webové stránky tak, aby byly co nejpřitažlivější pro vyhledavače a uživatelé je díky tomu nacházeli na vyšších místech v seznamu vyhledávání.
Jak jste se k SEO a UX dostal?
S rozvojem internetu začala růst poptávka po vytváření webů. Tak jsem se začal učit, jak se internetové stránky vytváří a jaké jsou souvislosti mezi vzhledem a obsahem webu.
V té době se o SEO a UX ale příliš nemluvilo…
To sice ne, ale bylo jasné, že web bez návštěvníků je zbytečný. Proto jsem začal hledat, co lidé od webů skutečně očekávají – pořídil jsem si první knížky o SEO, navštívil různá školení a poznatky začal praktikovat na webech, které jsem předtím vytvořil.
Co vás nejvíce baví na přetváření webových stránek, které jsou už hotové?
To, že i zdánlivé drobnosti mohou významně ovlivnit návštěvnost z vyhledávačů. Web tak začne konečně plnit funkci, pro kterou byl vytvořen. A vždy mě potěší, když vidím přínos mé práce ve statistických nástrojích. A účetnictví.
Proč weby nejčastěji neplní svůj účel?
Weby často vznikají bez dostatečného množství informací. To znamená, že před vznikem nikdo nevěnoval čas dostatečné přípravě a nepřipravil dostatečné zadání. Výstup je tak i u nových webů často neuspokojivý.
Jaké nejčastější prohřešky proti UX a SEO na českých webech vídáte?
SEO a UX jde nyní ruku v ruce. Chyby, které jsou proti přívětivosti webu k uživatelům, jsou nyní považovány i jako prohřešky proti vyhledávačům. Typickým případem je web, který není vzhledově optimalizovaný pro různé velikosti displejů. Kdo nemá nyní web připravený pro mobilní zařízení, měl by začít bez odkladů jednat.
A jaké jsou další problémy, které majitelé webů řeší?
Velmi důležitá je i rychlost načítání webů. Tu u nás stále podceňují. Nejenže pomalý web nebudou mít uživatelé rádi, ale nepotěšíte jím ani vyhledávače.
Co dalšího vyhledávače poštve proti vám?
Neoriginální obsah. To je bohužel u českých e-shopů častá praxe. Popiskům produktů nevěnují čas a raději je zkopírují. Pokud ale chcete mít úspěšný obchod, musíte se odlišit a psát popisky. Ideálně co nejlidštěji. Tedy nejen, co produkt umí, ale také popsat, co zákazníkovi přinese za užitek nebo výhodu.
Je možnost, jak proti těmto nešvarům mohou zakročit provozovatelé webů i bez pomoci odborníka?
Mohou web zkontrolovat na základě zpětné vazby od svých zákazníků a zaměstnanců. Získají tak cenné informace, co na webu lidé postrádají nebo v čem se ztrácí. Vyhledávače totiž upřednostňují weby, které mají přínos pro uživatele a díky strojovému učení jsou v těchto odhadech stále lepší a lepší. Když zaujmete lidi, zaujmete i vyhledávače. Důležité je také odlišit se od konkurence. Web musíte tvořit s ohledem na cílovou skupinu zákazníků. Konkurence je vzdálena pouze na jeden klik myši nebo dotyk prstu…
Co byste poradil majitelům e-shopů nejvíce ohlídat?
Výběr e-shopové platformy, kterou pro svoje podnikání budou využívat. Jsou to základy, na kterých chtějí nějakou dobu fungovat a růst. Proto by měli ještě před výběrem jasně definovat požadavky, které musí platforma splňovat.
A když nemají představu, kam až jejich e-shop může vyrůst?
I tak je dobré zjistit, co e-shopová platforma umí, jaké jsou možnosti rozšíření funkčností, nakolik je individuálně modifikovatelná a v neposlední řadě, jaká je technická podpora a reakční doba developera.
Jaké aplikace vám nejvíce usnadňují práci a podnikání?
Moji práci mi mimo řady placených a neplacených profesních aplikací usnadňují cloudové služby G Suite. Už si neumím představit život a práci bez sdílených kalendářů, tabulek, úkolů a dokumentů. Má práce je stále více o spolupráci a tyto nástroje mi ji výrazně zefektivňují.
Jaká byla vaše cesta k iDokladu?
Nejprve jsem fakturoval v excelových tabulkách, kde jsem si vytvořil vlastní šablonu. Na těch pár faktur ročně to stačilo. Pak jsem našel a zaplatil aplikaci, která běžela na počítači. Následně jsem přešel na aplikaci, která už byla cloudová, provozovatelé ale zastavili její vývoj. Pátral a zkoušel jsem dál, až jsem našel iDoklad, který od začátku plně splňoval mé požadavky.
Proč jste se rozhodl právě pro iDoklad?
Papírování beru jako nutné zlo. U iDokladu mě ale jednoznačně nadchlo příjemné uživatelské prostředí a množství funkcí. I když zatím všechny nevyužívám, tak věřím, že s rozvojem mého podnikání i na ně dojde.
Jaké funkce z iDokladu vám nejvíce usnadňují práci?
Tím hlavním kouzlem, které mi ušetřilo spoustu času, je bezproblémové párování plateb s mojí bankou. O platbách mám nyní stále přehled a iDoklad se umí připomenout automatickou upomínkou při prodlení. Oceňuji i načítání informací z registru firem ARES. Stačí jen IČO a faktura je v mžiku hotová.