Případová studie: Ivo Kylián

„Chcete se odlišit? Pište popisky pro lidi,” vzkazuje UX a SEO specialista Ivo Kylián

Po vysoké škole začal pracovat jako učitel matematiky a fyziky, ale stále ho to táhlo k počítačům. Ivo Kylián začal s vytváření webových prezentací a dnes radí majitelům internetových stránek, jak své zákazníky přivést, zaujmout a udržet.
Čtěte dále
Ivo Kylián
ivokylian.cz
Podnikatel: Ivo Kylián Obor podnikání: UX a SEO specialista Web: ivokylian.cz Sdílet článek:
iDoklad
Náš tip - provedeme vás iDokladem
15minutová ukázka
Nechce se vám klikat a zkoušet? Nechte to na nás, předvedeme vám to nejlepší. A zdarma.

UX (odvozeno od User Experiece, tedy uživatelského zážitku) specialisté se zaměřují na zkoumání a zpříjemňování užívání produktů, služeb nebo třeba webových stránek.

SEO (Search Engine Optimization, tedy česky optimalizace pro vyhledávače) pomáhá optimalizovat webové stránky tak, aby byly co nejpřitažlivější pro vyhledavače a uživatelé je díky tomu nacházeli na vyšších místech v seznamu vyhledávání.

Jak jste se k SEO a UX dostal?

S rozvojem internetu začala růst poptávka po vytváření webů. Tak jsem se začal učit, jak se internetové stránky vytváří a jaké jsou souvislosti mezi vzhledem a obsahem webu.

V té době se o SEO a UX ale příliš nemluvilo…

To sice ne, ale bylo jasné, že web bez návštěvníků je zbytečný. Proto jsem začal hledat, co lidé od webů skutečně očekávají – pořídil jsem si první knížky o SEO, navštívil různá školení a poznatky začal praktikovat na webech, které jsem předtím vytvořil.

ivo-kylian-1

Co vás nejvíce baví na přetváření webových stránek, které jsou už hotové?

To, že i zdánlivé drobnosti mohou významně ovlivnit návštěvnost z vyhledávačů. Web tak začne konečně plnit funkci, pro kterou byl vytvořen. A vždy mě potěší, když vidím přínos mé práce ve statistických nástrojích. A účetnictví.

Proč weby nejčastěji neplní svůj účel?

Weby často vznikají bez dostatečného množství informací. To znamená, že před vznikem nikdo nevěnoval čas dostatečné přípravě a nepřipravil dostatečné zadání. Výstup je tak i u nových webů často neuspokojivý.

Jaké nejčastější prohřešky proti UX a SEO na českých webech vídáte?

SEO a UX jde nyní ruku v ruce. Chyby, které jsou proti přívětivosti webu k uživatelům, jsou nyní považovány i jako prohřešky proti vyhledávačům. Typickým případem je web, který není vzhledově optimalizovaný pro různé velikosti displejů. Kdo nemá nyní web připravený pro mobilní zařízení, měl by začít bez odkladů jednat.

A jaké jsou další problémy, které majitelé webů řeší?

Velmi důležitá je i rychlost načítání webů. Tu u nás stále podceňují. Nejenže pomalý web nebudou mít uživatelé rádi, ale nepotěšíte jím ani vyhledávače.

ivo-kylian-2

Co dalšího vyhledávače poštve proti vám?

Neoriginální obsah. To je bohužel u českých e-shopů častá praxe. Popiskům produktů nevěnují čas a raději je zkopírují. Pokud ale chcete mít úspěšný obchod, musíte se odlišit a psát popisky. Ideálně co nejlidštěji. Tedy nejen, co produkt umí, ale také popsat, co zákazníkovi přinese za užitek nebo výhodu.

Je možnost, jak proti těmto nešvarům mohou zakročit provozovatelé webů i bez pomoci odborníka?

Mohou web zkontrolovat na základě zpětné vazby od svých zákazníků a zaměstnanců. Získají tak cenné informace, co na webu lidé postrádají nebo v čem se ztrácí. Vyhledávače totiž upřednostňují weby, které mají přínos pro uživatele a díky strojovému učení jsou v těchto odhadech stále lepší a lepší. Když zaujmete lidi, zaujmete i vyhledávače. Důležité je také odlišit se od konkurence. Web musíte tvořit s ohledem na cílovou skupinu zákazníků. Konkurence je vzdálena pouze na jeden klik myši nebo dotyk prstu…

Co byste poradil majitelům e-shopů nejvíce ohlídat?

Výběr e-shopové platformy, kterou pro svoje podnikání budou využívat. Jsou to základy, na kterých chtějí nějakou dobu fungovat a růst. Proto by měli ještě před výběrem jasně definovat požadavky, které musí platforma splňovat.

ivo-kylian-3

A když nemají představu, kam až jejich e-shop může vyrůst?

I tak je dobré zjistit, co e-shopová platforma umí, jaké jsou možnosti rozšíření funkčností, nakolik je individuálně modifikovatelná a v neposlední řadě, jaká je technická podpora a reakční doba developera.

Jaké aplikace vám nejvíce usnadňují práci a podnikání?

Moji práci mi mimo řady placených a neplacených profesních aplikací usnadňují cloudové služby G Suite. Už si neumím představit život a práci bez sdílených kalendářů, tabulek, úkolů a dokumentů. Má práce je stále více o spolupráci a tyto nástroje mi ji výrazně zefektivňují.

Jaká byla vaše cesta k iDokladu?

Nejprve jsem fakturoval v excelových tabulkách, kde jsem si vytvořil vlastní šablonu. Na těch pár faktur ročně to stačilo. Pak jsem našel a zaplatil aplikaci, která běžela na počítači. Následně jsem přešel na aplikaci, která už byla cloudová, provozovatelé ale zastavili její vývoj. Pátral a zkoušel jsem dál, až jsem našel iDoklad, který od začátku plně splňoval mé požadavky.

ivo-kylian-4

Proč jste se rozhodl právě pro iDoklad?

Papírování beru jako nutné zlo. U iDokladu mě ale jednoznačně nadchlo příjemné uživatelské prostředí a množství funkcí. I když zatím všechny nevyužívám, tak věřím, že s rozvojem mého podnikání i na ně dojde.

Jaké funkce z iDokladu vám nejvíce usnadňují práci?

Tím hlavním kouzlem, které mi ušetřilo spoustu času, je bezproblémové párování plateb s mojí bankou. O platbách mám nyní stále přehled a iDoklad se umí připomenout automatickou upomínkou při prodlení. Oceňuji i načítání informací z registru firem ARES. Stačí jen IČO a faktura je v mžiku hotová.

Ve studiu Tomski&Polanski žijí tvorbou ilustrací: díky iDokladu mají pro svou vášeň více času
Luke Tomski a Ilona Polanski I Tomski&Polanski