mini akademie
pro začínající podnikatele
[Aktualizováno]
Název firmy nebo živnostníka, adresa nebo identifikační číslo. Tyto údaje musíte mít už několik let povinně na svých internetových stránkách, pokud podnikáte jako OSVČ nebo máte firmu. Povinnosti pro OSVČ, s. r. o. i a. s. upravuje Občanský zákoník spolu se zákonem o obchodních korporacích. Víte, jaké konkrétní informace musíte zveřejnit a jaké jsou postihy za nedodržení?
6 věcí, které musíte zveřejnit
Firmy (např. s. r. o.) musí na internetu uvádět všechny informace, které jsou povinné i na jejich obchodních listinách. Tyto údaje slouží k identifikaci dané právnické osoby.
V případě, že jde o web akciové společnosti, musí na něm být ještě další informace:
- O svolání valné hromady a ostatní údaje, které s ní souvisejí.
- Společnosti, které jsou členem koncernu, o tom musí na webu informovat.
Zveřejňovat můžete i další informace, jako je třeba DIČ, povinné už to ale není. Firmy mohou zveřejnit i svůj základní kapitál. Tato informace se ale musí týkat pouze té částky základního kapitálu, která je už splacená.
Povinnosti OSVČ a firem
Zákon ukládá povinnost všem s. r. o. a OSVČ, které mají zřízené webové stránky, zveřejnit na internetu povinné údaje. Pokud webové stránky nemáte, tak si je jen kvůli zveřejnění povinných údajů pořizovat nemusíte. Živnostníci místo názvu firmy uvedou své jméno a příjmení, adresu, identifikační číslo, zápis do živnostenského rejstříku a případně DIČ.
Je tady jen jedna výjimka – akciové společnosti. Ty podle zákona internetovou stránku mít musí. A na ní samozřejmě i všechny povinné informace.
A pozor, nestačí jen, že na svém webu všechny povinné informace máte, ale musíte je umístit tak, aby je každý návštěvník snadno našel. Nejjednodušší je využít sekci s kontakty. Nezapomeňte také na to, že povinné údaje musí obsahovat všechny jazykové mutace vašeho webu.
Informace pro spotřebitele
Pokud přes web nabízíte své zboží nebo služby spotřebitelům, musíte je ještě před uzavřením smlouvy informovat o obchodních podmínkách.
Expertka Barbora Šaldová radí: „Další informační povinnosti obsahuje zákon o ochraně spotřebitele. Podle toho musíte spotřebitele informovat, jaké platby přijímáte a jak u vás může zboží nebo službu reklamovat. Také ho musíte informovat o možnosti mimosoudního řešení sporů u příslušného orgánu, jako je například Česká obchodní inspekce nebo finanční arbitr. Na stránkách daných institucí najdete, jak by taková informace měla vypadat.“
V obchodních podmínkách na webu vždy musíte uvést:
- identifikaci subjektu – název vaší společnosti či vaše jméno, pokud jste OSVČ, sídlo, IČ a informace o zapsání do živnostenského, nebo obchodního rejstříku,
- kontrolní orgány pro specifické zboží – například lékárny musí jako kontrolní orgán uvést Státní ústav pro kontrolu léčiv,
- vysvětlení pojmu kupující – kdo je kupující jako koncový spotřebitel a kdo je kupující, který produkty využije k vlastnímu podnikání,
- kdy nastává okamžik uzavření smlouvy,
- možné způsoby platby – například on-line platba, převod na účet, hotově na prodejně apod.,
- možné způsoby dodání včetně nákladů + kdo nese odpovědnost za poškození při přepravě,
- možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů,
- možnost reklamace – jak postupovat, jaké jsou lhůty a kdo hradí náklady spojené s vrácením,
- informace o ochraně osobních údajů
- a informace o mimosoudním řešení sporů.
Nezapomínejte ani na zásady ochrany osobních údajů, obchodní podmínky a neoblíbené GDPR, které podnikatele trápí od roku 2016.
Sankce? Pokuta až 50 000 Kč nebo i zákaz činnosti
Možná se vám do předělávání stránky a zveřejňování údajů nechce a odkládáte to. Dejte si na to pozor. Za nezveřejnění povinných údajů na internetu totiž hrozí pokuta až 50 000 korun. A pokud nepomůže ani ta, může vám úřad zakázat činnost až na jeden rok.
Informace zvyšují důvěryhodnost a transparentnost webů
Jedním z hlavních důvodů nařízení je snaha o přiblížení české legislativy k té evropské. Nařízení má navíc zvýšit transparentnost podnikání a ochránit tak zákazníky nebo obchodní partnery.
S tím souvisí i hlavní výhoda povinného zveřejňování některých informací. Nejenže máte k dispozici základní informace o svém obchodním partnerovi, ale tím, že podobné informace sami zveřejníte, snadno zvýšíte svoji důvěryhodnost. A to se může projevit i na zvýšených prodejích. Proto už pro vás chystáme článek o povinných údajích na faktuře.
Pokud vás zajímá, jaké další povinnosti mimo údajů na webu mají OSVČ či s.r.o., navštivte naši mini akademii pro začínající podnikatele.
Související články
Novela zákona o DPH pro podnikatele: co se změní od roku 2025 a jak se připravit
Založení s. r. o. ve 4 krocích