Vystavuj faktury
zdarma
Pokud řešíte, jak vystavit fakturu do zahraničí, máme dobrou zprávu. Z velké části je stejná jako tuzemské doklady. Věnujte ale pozornost několika náležitostem:
- jazyku faktury,
- měně faktury a jejímu přepočtu na české koruny,
- kódu banky a číslu účtu
- a také DPH – i když jste neplátce této daně.
Jazyk faktury do zahraničí
Při vystavení faktury si pohlídejte, aby váš klient klient dokladu rozuměl. Nevystačíte si proto s češtinou jako u tuzemských dokladů. Pokud tedy nefakturujete například na Slovensko.
Máte 2 možnosti:
- vystavit fakturu v klientově jazyce,
- využít při vystavení faktury do zahraničí angličtinu nebo jiný jazyk, který ovládáte vy i váš klient.
V iDokladu můžete vystavit fakturu ve 4 různých jazycích:
- v češtině,
- slovenštině,
- angličtině
- a němčině.
Pokud chcete v iDokladu změnit jazyk faktury, v levém menu jděte do Nastavení → Prodej. Následně klikněte na záložku Vzhled a tisk dokladů.
Sjeďte na stránce dolů a zvolte jazyk faktur.
Faktura v eurech a převod měny
Při podnikání v zahraničí se obvykle fakturuje v cizí měně. Nevystačíte si však s pouhým uvedením fakturované částky například v eurech.
- Pokud vedete daňovou evidenci, musí se na faktuře kromě cizí měny objevit také ekvivalent celé částky v českých korunách.
- A pokud na doklad uvádíte DPH, musí být minimálně výše DPH také v českých korunách.
U faktury v eurech, forintech, zlotých či jiné cizí měně je také důležité, na jaký účet vám klient pošle úhradu. Když je to účet vedený v českých korunách, banka automaticky převede obdrženou platbu do tuzemské měny. A to podle aktuálního kurzu.
Do peněžního deníku pak zapíšete přijatou částku v korunách jako daňový příjem.
Složitější je situace v případě, kdy platba přijde na účet vedený v cizí měně. V takovém případě musíte sami přepočítat částku na české koruny.
Pokud totiž vedete účetnictví, je třeba platbu přepočítat podle takzvaného účetního kurzu. Může jím být buď aktuální kurz České národní banky, nebo pevně daný kurz pro určité časové období.
Nejlepší je proto poradit se s účetním nebo daňovým poradcem.
IBAN, SWIFT, BIC
Mezi další náležitosti faktury do zahraničí či ze zahraničí patří speciální formát čísla účtu a mezinárodní kód banky.
První z těchto údajů, tedy formát čísla účtu, se jmenuje IBAN. Má 24 znaků (v některých zemích dokonce až 34 znaků) a tvoří ho:
- kód země (v případě České republiky je to CZ),
- kontrolní číslice (slouží jako ochrana proti překlepům),
- kód banky
- a číslo vašeho účtu.
Pokud tedy máte účet 0123456789 u ČSOB (kód banky je 0300), bude IBAN vypadat takto:
CZ45 0300 0000 0001 2345 6789
Se zjištěním IBAN vašeho konta vám pomůže virtuální IBAN kalkulačka České národní banky. Obvykle navíc tento údaj najdete ve svém internetovém bankovnictví.
Další náležitostí faktury do zahraničí je SWIFT nebo BIC. Pod oběma zkratkami se skrývá stejný údaj – mezinárodní kód banky. Má 8–11 znaků a vypadá například takto:
KOMBCZPP
Kód opět najdete ve svém internetovém bankovnictví nebo na stránkách České národní banky.
Faktura v cizí měně a DPH
Posledním specifikem vystavení faktury do zahraničí je DPH. Obecně platí, že DPH odvádí podnikatel, který přijímá plnění. Faktury tedy bývají v režimu přenesené daňové povinnosti.
Na rozdíl od tuzemských plateb se DPH může dotknout i neplátců této daně. Důležité je, jestli vy sám jste plátce nebo neplátce DPH. A jestli je plátcem DPH váš klient.
V praxi existují 3 obvyklé scénáře:
- Jste plátcem DPH a dodáváte podnikateli do zahraničí.
- Jste neplátcem DPH a dodáváte do zahraničí plátci DPH.
- Jste neplátcem DPH a dodáváte také neplátci DPH.
Jste plátcem DPH
Pokud vystavujete fakturu do zahraničí jako plátce DPH, je vaše situace poměrně jednoduchá. Na fakturu pouze uvedete, že je v režimu přenesené daňové povinnosti. A sazbu DPH neuvádíte.
Pamatujte ale, že se tento obchod musí objevit v souhrnném hlášení, ve kterém jsou veškeré vyfakturované obchody do jiných členských států Evropské unie.
Jste neplátcem DPH a dodáváte plátci
U faktury do zahraničí vydané neplátcem DPH je důležité, kdo je příjemcem dokladu. Pokud je to plátce DPH a sídlí v některém ze států Evropské unie, stáváte se identifikovanou osobou. Do 15 dnů tak musíte podat přihlášku k DPH.
Stejně tak se identifikovanou osobou stanete, pokud jako podnikatel přijímáte zboží ze zemí Evropské unie. Nebo služby z jakéhokoliv zahraničního státu – bez ohledu na to, jestli je váš protějšek plátce DPH nebo ne.
DPH však řešíte pouze při obchodování se zahraničními podnikateli. Pro tuzemské podnikání jste nadále neplátcem DPH.
Jste neplátcem DPH a dodáváte neplátci
Pokud vystavujete fakturu do zahraničí jako neplátce DPH a odběratel je také neplátce, máte nejjednodušší situaci. Vše je stejné jako u tuzemských faktur. DPH tedy neřešíte a na fakturu ho neuvádíte.
Faktura ze zahraničí
Režim přenesené daňové povinnosti se vás v každém případě týká, když přijímáte fakturu ze zahraničí. Myslete na to tedy při účtování zahraniční faktury i v přiznání k DPH.
Náležitosti faktury ze zahraničí jsou stejné jako v případě, že posíláte fakturu do zahraničí vy. Musí tedy:
- být v jazyce, kterému rozumíte;
- obsahovat označení banky i čísla účtu v mezinárodním formátu
- a nést informaci o přenesení daňové povinnosti.
Další informace o fakturách v cizí měně najdete v naší mini akademii pro začínající podnikatele. Účetní a daňový poradce Jaroslav Veselka vám v sérii videí představí základy fakturace, a to včetně fakturace do zahraničí.
Související články
[Podnikání v důchodu] Jediný průvodce, který jako OSVČ potřebujete
Jak vyplnit přehled o příjmech a výdajích OSVČ