Štítky Datum publikace 03. 06. 2020 Sdílet článek

Jak fungují úřady v době koronaviru

Author Seyfor, a. s. 9 minut čtení 0
Náhledový obrázek

Situace na úřadech a poštách se pomalu vrací do normálu. Přesto se připravte, že se na některých pobočkách setkáte s kratší otevírací dobou. Stále platí, že si usnadníte život, pokud budete s úředníky komunikovat elektronicky – datovou schránkou nebo e-mailem.

V článku najdete následující informace:

Informace jsou aktuální k 3. červnu v 8:00.

3 pravidla pro komunikaci s úřady v době pandemie

  • Vzdálená komunikace

Pokud potřebujete s úředníky cokoliv řešit, telefonujte a pište e-maily. Formuláře posílejte přes datovou schránku, e-mailem, poštou nebo je vhoďte do schránek u vchodů na úřady.

  • Odložení neurgentních záležitostí

Jestliže nemůžete danou záležitost vyřídit elektronicky, zvažte, jestli opravdu spěchá. Úřady vyzývají, abyste neurgentní osobní jednání odložili na později.

  • Kontrola otevírací doby

V případě, že na úřad opravdu musíte osobně (mnohdy je to nyní možné jen po předchozí telefonické či e-mailové domluvě), zkontrolujte si na internetu aktuální otevírací dobu.

Tato pravidla platí obecně pro všechny úřady. Nyní se podíváme na konkrétní specifika.

Finanční správa

V menších městech jsou finanční úřady dočasně zavřené. Jedná se o 56 poboček, které před pandemií koronaviru fungovaly v režimu 2+2 (optimalizovaná pracoviště s menším počtem zaměstnanců). Jejich kompletní seznam najdete na webu finanční správy.

Na této stránce si stáhnete seznam zavřených pracovišť.

Na této stránce si stáhnete seznam zavřených pracovišť.

Finanční správa společně se starosty těchto obcí zřídila speciální schránky, do kterých poplatníci v zalepených obálkách mohou vhazovat svá podání (např. daňová přiznání).

V krajských městech zůstávají finanční úřady otevřené. Krajská a větší pracoviště prodloužila své úřední hodiny – až do odvolání na pondělí a středu na čas do 8.00 do 17.00. Původně v těchto dnech fungovaly podatelny jen tři hodiny. 

Prodloužení úředních hodin se týká i pokladen finančních úřadů.

Pokud je to možné, dokumenty podávejte:

  • elektronicky (datová schránka, elektronický podpis),
  • poštou (není nutné posílat doporučeně, stačí vhodit do schránky jako obyčejné psaní).

Úřad výslovně vyzývá, že pokud potřebujete řešit EET, počkejte s osobní návštěvou na skončení nouzového stavu.

Detaily najdete v článku Covid-19: informace pro podnikatele ze všech 4 vln EET.

Krajské úřady, obecní úřady, živnostenské úřady

Samosprávy po celé republice stále nastavují své úřední hodiny dle uvážení. U magistrátů a obecních úřadů neexistuje jednotná otevírací doba. V každé obci se situace liší. Proto se nejdříve podívejte na webové stránky případně sociální sítě příslušného úřadu.

Stejná situace platí pro krajské a obecní živnostenské úřady.

Instituce žádají, aby lidé nechodili osobně, ale raději napsali e-mail nebo zatelefonovali.

Instituce žádají, aby lidé nechodili osobně, ale raději napsali e-mail nebo zatelefonovali.

 

Úřad práce

Úřad práce úřední hodiny zatím neomezuje, ale osobní jednání umožňuje pouze výjimečně po předchozím objednání přes e-mail nebo telefon.

Formuláře je nyní nejlepší poslat elektronicky přes datovou schránku nebo e-mailem (lze i když nemáte elektronický podpis). Pokud posíláte e-mailem, podepsanou žádost o dávku vyfoťte nebo naskenujte a přiložte jako přílohu. Nezapomeňte uvést svůj telefon, aby vás v případě potřeby mohli z úřadu rychle kontaktovat.

Případně můžete tiskopisy vhodit do schránek, které bývají u vchodu.

Jestliže vám úřad vyplácí dávky v hotovosti nebo v poukázkách, úředníci vám nejdříve zatelefonují a domluví si s vámi předání.

Další informace získáte na webu Úřadu práce ČR, nejčastější kladené otázky vám zodpoví i „virtuální asistent“. Tzv. chatbot je naprogramovaný tak, aby vám poradil v oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti.

Zdravotní pojišťovny

Kontaktní pobočky všech pojišťoven se od 4. 5. 2020 pozvolna otevírají v běžné otevírací době. Jejich zástupci ale žádají pojištěnce, aby své záležitosti řešili spíše na dálku – elektronicky nebo telefonicky. Pokud na pobočku ale musí, mají se telefonicky ujistit, zda je návštěva nutná a domluvit se na individuální schůzce. K tomu stále fungují krizové informační linky.

Informace o rozvolňování opatření ve zdravotních pojišťovnách najdete na jejich stránkách:

Česká správa sociálního zabezpečení

Úřední hodiny ČSSZ zatím zůstávají nezměněné, ale úřad žádá, aby lidé vše raději vyřizovali na dálku.

Pokud od ČSSZ žádáte potvrzení, které si necháte poslat domů poštou nebo které má ČSSZ přímo zaslat jinému úřadu, nemusí být e-mail elektronicky podepsaný. Údaje se totiž předávají pouze vám nebo jinému úřadu. Jestli však požadujete, aby vám ČSSZ poslala potvrzení elektronicky, musíte žádost poslat v e-mailu s elektronickým podpisem nebo přes datovou schránku.

Hotovostní platba pojistného je možná pouze výjimečně a to po předchozí telefonické nebo e-mailové domluvě.

ČSSZ nově spustila chatbota, který lidem odpovídá na otázky související s koronavirem. Najdete ho na webu ČSSZ v pravém spodním rohu.

Chatbot odpovídá na nejčastější otázky OSVČ, zaměstnavatelů, zaměstnanců a rodičů

Chatbot odpovídá na nejčastější otázky OSVČ, zaměstnavatelů, zaměstnanců a rodičů

 

Česká pošta

Česká pošta od pondělí 25. května vrací všechny pobočky, včetně těch partnerských, k běžné provozní době.

U většiny poboček se otevírací doba vrátila do normálu už 18. 5. S posledním květnovým týdnem se obnoví i víkendový provoz včetně nedělí tam, kde na to byli lidé dříve zvyklí.

Pošta od pondělí 25. května také ruší omezení, kvůli kterému od začátku otevírací doby do 9 hodin mohli na poštu jen:

  • lidé starší 65 let s případným doprovodem,
  • držitelé ZTP/P starší 50 let s případným doprovodem,
  • zaměstnanci pečovatelských služeb a podobné profese.

Pošta nadále klade však důraz na přísné hygienické podmínky.

Listonoši stále nepředají psaní příjemci bez roušky či jiné ochranné pomůcky. Postup bude platit až do odvolání mimořádných opatření vlády, která občanům zakazují pohyb bez roušky či jiné ochranné pomůcky v uzavřených veřejných prostorách. Tyto zásilky doručovatelé uloží na příslušnou poštu a pokud si uložení odesílatel nepřál, pošta mu zásilku doručí nazpět.

Do konce června platí na poštách upravené podmínky pro důchodce, kteří by si přišli pro důchod s dokladem totožnosti, kterému skončila platnost v období od 1. března do 17. května 2020. Pošty vyplatí důchod, pokud důchodce předloží:

  • neplatný občanský průkaz společně s dalším dokladem (řidičský průkaz, průkazka na MHD, …) na kterém bude jeho jméno a fotka,
  • neplatný občanský průkaz s potvrzením o „žádosti o nový občanský průkaz“,
  • případně jen neplatný doklad, nebo pouze „žádost o nový občanský průkaz“ a totožnost mu potvrdí další osoba tak, že se pro důchod dostaví s ním a prokáže se platným průkazem totožnosti.

Opatření Česká pošta zdůvodňuje tím, že někteří klienti si ještě nové doklady totožnosti nestihli vyzvednout, nebo o ně zažádat

Informace k doručování pošty v oblastech, kde hygiena vyhlásila karanténu.

Důležité změny pro podnikatele

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

Banky

Banky zůstávají otevřené. Některé však omezily otevírací dobu nebo zavřely část poboček.

Klienty vyzývají, aby osobní návštěvy omezili a maximum záležitostí řešili přes internetové bankovnictví.

Banky poskytují výhodné „koronavirové“ půjčky pro podnikatele, více se o tom dočtete v aktualizovaném článku.

Infolinky o koronaviru

Pokud máte dotaz ke koronaviru jako onemocnění, zatelefonujte na některou z infolinek nebo využijte nového chatbota. Toho spustilo ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s firmou IMB. Chatbot dostal název Virtuální sestra Anežka a jeho úkolem je odlehčit  přetíženým infolinkám. Anežku najdete na webu ministerstva zdravotnictví v levém spodním rohu.

Čísla na infolinky

Informační linky Státního zdravotního ústavu:

  • 724 810 106
  • 725 191 367
  • 725 191 370

Koronavirová informační linka: 1212

Informační linky zdravotních pojišťoven a krajských hygien

Chatbot Anežka odpovídá na například na dotazy ohledně příznaků, testování a prevence.

Chatbot Anežka odpovídá na například na dotazy ohledně příznaků, testování a prevence.

 

Datová schránka pro komunikaci mezi firmami

Z datové schránky můžete posílat zprávy nejen úřadům, ale i firmám. Mezifiremní komunikace však byla zpoplatněná. Od 24. března je až do odvolání (minimálně po dobu trvání nouzového stavu) zdarma.

Podniky si tak mohou přes schránku posílat třeba smlouvy, objednávky, faktury a potvrzení. Zaslání datové zprávy je rovnocenné s odesláním doporučeného dopisu. Tyto dopisy nyní pošťáci nedoručují, takže adresáti pro ně musí na poštu. Proto je pro ně pohodlnější (a v časech koronaviru i bezpečnější) dostávat zprávy do datové schránky.

Změna platí i pro ty, kteří mají s Českou poštou podepsanou smlouvu o využití datové schránky ke komunikaci s obchodními partnery, nebo ty, kteří platí pomocí kreditu. Zprávy odeslané v tomto období jim pošta neúčtuje.

Návod, jak ve své schránce povolit příjem poštovních datových zpráv.

————–

Přečtete si i další články o legislativních změnách v souvislosti s Covid-19.

Jste klientem iDokladu a máte otázku ohledně koronaviru a podnikání? Obraťte se na naši zákaznickou linku na čísle 549 522 506.

Související články

Jak zpracovat podnikatelský záměr, který vašemu podnikání pomůže

23. 10. 2024 9 minut čtení 4
Přečíst článek

Podnikání bez živnosti v 2024: co musíte vědět a na co si dát pozor

12. 09. 2024 10 minut čtení 3
Přečíst článek