Podnikání v zemědělství je náročné, ale uskutečnitelné, přibližuje život s levandulovým polem Simona Slobodová
Levanduland
Měl na začátku projektu někdo zkušenosti s podnikáním v zemědělství?
Zkušenosti s podnikáním jsme měli, ale v jiných oborech. Já jsem v době našich začátků ještě studovala archeologii, takže se zemědělstvím jsem měla společné jen nadšení pro práci venku. Bylo před námi hodně učení se a hlavně chyb.
Jaké chyby jste kvůli nedostatečným zkušenostem udělali?
Prvních několik tisíc sazenic jsme zasadili příliš blízko vedle sebe. Takže když narostly, museli jsme je ručně přesazovat. První úroda, kterou jsme pracně ostříhali a sklidili, zase neudržela požadovanou vůni. Zručnost kolem sušení a uchovávání přišla až s dalšími sklizněmi.
Co byste doporučila těm, kteří se do podnikání v zemědělství chtějí pustit?
Pěstování jakýchkoliv plodin je fyzicky i časově náročné a rizikové. Nikdy nevíte, zda vám úrodu nezničí škůdci nebo špatné počasí. Vaše síly a vložené finance mají nejistou návratnost.
Důležité je nepodcenit průzkum trhu. Zjistěte si, zda o vaše produkty bude zájem. Nezapomínejte ani na dlouhodobou vizi, protože úroda většinou nevyroste v průběhu jedné sezóny. Podnikání v zemědělství vyžaduje také velkou sebedisciplínu, odhodlání a dostatečně velký vstupní kapitál.
Vnímáte v zemědělství rozdíl mezi ženami podnikatelkami a jejich mužskými protějšky?
Každý má v podnikání co nabídnout a u nás ve firmě se skvěle doplňujeme. Jsem ráda, že podnikám v době, kdy se stereotypy ohledně podnikání postupně vytrácejí. Jediná diskriminace, se kterou jsem se na Slovensku setkala, byla věková. Několikrát se mi stalo, že mi někdo kvůli mému nízkému věku tykal nebo nepodal ruku.
Co z podnikatelského světa vás nejvíce překvapilo?
Nevěděla jsem, jak si představit proces vstupu produktů do obchodní sítě. Dnes už vím, že pro malou začínající firmu je to hodně náročné.
A jak jste se popasovali s nařízeními státu?
Čas od času se vyskytne nějaký nový slovenský byrokratický nesmysl, se kterým si musíme poradit. Obecně ale máme se slovenskými úřady pozitivní zkušenosti. Vždy se nám snažili vyjít vstříc. Líbí se jim, na čem pracujeme a co u nás vytváříme.
Začala jste se díky podnikání dívat na potravinářský průmysl jiným způsobem?
Ještě více si všímám, kolik nekvalitních potravin se dostává do slovenských obchodů. I přes masivní osvětu velké množství lidí nečte etikety, nechají se zlákat nižší cenou nebo větším objemem na úkor kvality.
Přispíváte k osvětě o rozdílech v kvalitě potravin?
Stravování je pro mnoho lidí citlivé téma. Snažíme se ho otevírat na našich sociálních sítích nebo při osobní komunikaci na veletrzích a výstavách. Za problém považuji malé povědomí zákazníků o tom, co je zdravé, jaký je původ potravin, co se skrývá za přídavnými látkami, sladidly a jak najít zdravou alternativu.
Jíst zdravě na Slovensku není problém, na pultech přibývají i kvalitní suroviny, na vzestupu jsou i regionální produkty. Ty dostávají místo i ve velkých řetězcích v rámci takzvaných lokálních pultů. Mám radost, že i naše levandulové dobroty tam zákazníci najdou.
Proč jste se rozhodli právě pro levanduli?
Levandule je podle nás jedinečná bylinka, která má téměř nekonečné možnosti využití. Je naší dlouhodobou vášní. S její pomocí jsme chtěli vytvořit příjemné místo, kde bychom si mohli po práci aktivně odpočinout. Podnikatelský záměr přišel až později.
Jaké produkty z levandule vyrábíte?
V portfoliu máme levandulové sirupy, džemy a pikantnější grilovací omáčky, které ozvláštní maso nebo sýry. Sirupy se hodí i do mojita a dalších míchaných nápojů. Vyrábíme také jemné šumivé víno. Asi nejoblíbenějším produktem je levandulový likér a od konce léta nabízíme i levandulovou limonádu.
Ovoce do džemů a sirupů odebíráme, s výjimkou pomerančů, pouze od slovenských dodavatelů. Takže u nás zákazníci přesně vědí, odkud suroviny pochází.
Využíváte levandulová pole i k jiným účelům než k pěstování rostlinek?
Rozkvetlá levandule láká hodně návštěvníků. Proto v době hlavní sezóny nabízíme termíny na pořádání soukromých akcí. Převažují rodinná a svatební fotografování nebo pikniky. K focení i posezení nabízíme krásné rekvizity v provensálském stylu.
Letos jsme také organizovali už čtvrtý Den otevřených dveří a samosběru. Návštěvníci se na rozkvetlém poli vyfotili, natrhali si levanduli, poseděli na lavičkách nebo vyzkoušeli dobroty s levandulí. Tato akce přiláká každoročně přibližně 4 tisíce lidí.
Co vám nejvíce usnadňuje podnikání?
V dnešní době jsou to především sociální sítě. Levandule je fotograficky velmi přitažlivá, proto na sociálních sítích přitahuje hodně pozornosti.
K čemu iDoklad ve firmě využíváte?
Denně s ním vystavujeme běžné i zálohové faktury. Když potřebujeme, tak si společně s dokladem vytiskneme i dodací list.
Hodně využíváme i ceníky a cenové nabídky. Je pro nás pohodlné, že obchodním partnerům přes iDoklad zašleme nabídku, od které se odvíjí celá spolupráce. Přidáváme je i do smluv o spolupráci.
Co byste v iDokladu vylepšila?
Naše banka zatím nemá přístupné automatické párování plateb, proto zatím potvrzuji zaplacené faktury ručně. Díky tomu mám ale přehled o nejlepších odběratelích, dlužnících nebo fakturách po splatnosti. Až to půjde automaticky i s naší bankou, bude to ještě lepší.