Případová studie společnosti AJO

Carsharing strčí autopůjčovny do kapsy, auto si pohodlně půjčíte třeba o půlnoci, říká zakladatel firmy na sdílení aut AJO Jaromír Klimek

Jednou týdně na velký nákup, dvakrát za měsíc na víkendový výlet, v zimě tři lyžovačky a v létě jedna dvoutýdenní dovolená. Po zbytek času auto stojí před domem a ztrácí na hodnotě. Proto na dopravní scénu přijíždí carsharing neboli sdílení aut. Nabízí alternativu k vlastnění auta a pomáhá i firmám. Vykrývá jim totiž sezónní špičky. V Brně a Praze jezdí sdílená auta firmy AJO.
Čtěte dále
Jaromír Klimek
AJO
Podnikatel: Jaromír Klimek Obor podnikání: sdílení aut Web: ajo.cz Sdílet článek:
iDoklad
Náš tip - provedeme vás iDokladem
15minutová ukázka
Nechce se vám klikat a zkoušet? Nechte to na nás, předvedeme vám to nejlepší. A zdarma.

Myslíte si, že lidé upraví svůj názor na vlastnění aut a začnou více využívat carsharing?

Řekl bych, že ano. Lidé si často neuvědomují skutečnou cenu vlastnění auta. Když se jich zeptám, kolik je cesta vozem stojí, vypočítají si částku pouze podle toho, kolik benzínu projedou.

Na jaké náklady zapomínají?

Nepočítají opotřebení auta, výměnu pneumatik, dokupování oleje, drobné úpravy nebo cenu za parkování. Obzvlášť v rezidentních zónách dáte za místo k stání ranec. A také zapomínají na nevyčíslitelné položky, jako je strach, jestli vůz někdo neukradne, neponičí nebo zda projde technickou kontrolou. Nic takového s carsharingem řešit nemusí. Přijdou, odemknou si auto a jedou.

Jak lidé na novou službu reagují?

Nedůvěřivě. Povědomí o sdílení aut je ještě hodně malé. Ale služba a zájem o ni roste. Když někdo objeví její výhody, propadnou tomu a jinak už své jízdy řešit nechtějí. Oproti autopůjčovnám, se kterými si nás lidé často pletou, mají při sdílení aut větší komfort.

blank

Jaký je rozdíl mezi půjčovnou aut a carsharingem?

AJO carsharing je flexibilní. Zájemce si půjčí auto klidně jen na hodinu a to i brzy ráno nebo v noci, kdy jsou půjčovny zavřené. Není totiž nutné osobní předávání klíčů, auto si otevře chytrým telefonem. Platí tak skutečně jen za čas, kdy auto využívá, žádné vyzvedávání s bezpečným předstihem. Palivo je v ceně a nemusí ho doplňovat po každé jízdě. Zájemce si navíc ušetří složité papírování v autopůjčovně, vše vyřeší online.

Pomáháte lidem s výpočtem, zda se jim sdílení auta vyplatí více než jeho vlastnění?

Na našem webu máme pro tyto účely šikovnou kalkulačku. Každý si s ní může spočítat, jestli se mu jízdy s AJO vyplatí.

blank

Půjčují si u vás auta častěji soukromé osoby nebo firmy?

Převažují soukromé osoby. Pro firmy je carsharing skvělý způsob, jak vykrýt sezónní špičky. Celý rok si drží vlastní vozový park a kritické části roku posílí carsharingem.

blank

Jakým způsobem soukromníci vaše auta nejčastěji využívají?

Máme klienty, kteří si auto půjčí jen jednorázově. Třeba když se stěhují, vlastní vůz mají v servisu nebo jedou jednou za rok na dovolenou. Hodně uživatelů ale AJO vozy využívá pravidelně. Jezdí s nimi na nákupy, pravidelné výlety nebo na víkendové návštěvy za rodiči. A řeší s nimi i objíždění úřadů nebo více obchodů, které jsou rozstrkané po městě.

S iDokladem fakturují od roku: 2014
Využívané předplatné: Oblíbený
Nejoblíbenější funkce: Propojování přes API

Když vaše auta používají i na nákupy, vnímáte se jako konkurence MHD?

Vůbec ne. Naopak – carsharing skvěle funguje právě ve městech, kde je kvalitní struktura MHD. Lidé veřejnou dopravu používají na cestu do práce a na drobné popojíždění ve městě. Carsharing využijí jako doplněk, když potřebují převézt něco těžkého nebo když MHD nejezdí tam, kam potřebují.

blank

Co byste doporučil podnikatelům, kteří chtějí na trh uvést méně tradiční službu nebo zboží?

Doporučil bych se předem zorientovat, co všechno podnikání obnáší. Není to jen o výrobě zboží nebo řízení služby. Skrývá se za tím budování brandu, marketing, tvorba obsahu, nastavování interních procesů i nabírání lidí a práce s nimi.

>> Vykašlete se na ideální podmínky, Začněte obsah tvořit hned, radí zakladatel a majitel Obsahové agentury Martin Brablec. <<

Co v začátcích AJO pomohlo vám?

Hodně mi pomohli v JIC MASTER programu. S jejich pomocí jsme ladili procesy i marketing. Sám jsem už měl s marketingem zkušenosti, rychle jsem ale pochopil, že v začátcích podnikání se z každého stane tak trochu Ferda Mravenec. Musíte se naučit práce všeho druhu. Už jsem se ale těšil, jak se po 15 letech koukání do obrazovky přesunu do fyzičtějšího světa.

Jaké programy nebo služby vám usnadňují podnikání?

Když pracujeme s externími službami, je pro nás důležitá možnost jejich propojení s naším systémem. Co nejvíce procesů se totiž snažíme řešit přes vlastní platformu. Proto fakturujeme s iDokladem, jeho propojení přes API je dobré.

blank

Jak jste se o iDokladu dozvěděli?

Vybrali jsme si ho už v začátcích podnikání. Ačkoliv bychom tenkrát zvládli fakturaci řešit i ručně, chtěli jsme se připravit na růst a s tím spojenou automatizaci. Teď nám záležitosti ohledně plateb a fakturace běží bez práce.

Veronika Kamenská z projektu Nepanikař má díky iDokladu víc času na pomoc lidem
Veronika Kamenská I Nepanikař