mini akademie
pro začínající podnikatele
Ať už vedete e-shop s oblečením nebo podnikáte v ovoci a zelenině, reklamacím se nevyhnete. A abyste je správně zavedli do účetnictví, musíte umět správně pracovat s dobropisy – opravnými daňovými doklady. Například plátce DPH nesmí provést storno celé vydané faktury, ale má povinnost sáhnout právě po dobropisu. Přečtěte si, jak správně opravit základ daně a výši DPH.
Co je to dobropis
Dobropis je zastaralý pojem, který byl nahrazen termínem opravný daňový doklad, ale v praxi se s označením dobropis dodnes setkáte.
Dobropis vypadá podobně jako klasická faktura, ale má záporná znaménka. To znamená, že částku na dobropisu vyplatíte vašemu zákazníkovi nazpět.
Podle zákona o dani z přidané hodnoty existují dva způsoby opravy základu daně a DPH.
- Buď jste vše udělali správně, ale například kvůli vrácení musíte hodnotu původního plnění změnit,
- nebo jste se při podávání původního plnění spletli a opravou základu daně chybu napravujete.
Vždy si pečlivě zkontrolujte, do které skupiny spadáte. Každý způsob opravy má totiž svá vlastní pravidla a jiné povinnosti pro plátce DPH. A jak opravný daňový doklad (dobropis) vlastně vystavit v iDokladu? Tomu jsme se blíže věnovali v tomto článku.
1. Jak opravit základ daně, když došlo ke změně
I když všechno uděláte správně, může se stát, že budete muset řešit opravu základu daně a DPH. Týká se vás to například, když:
- došlo ke zrušení či vrácení celého nebo části zdanitelného plnění,
- se základ daně snižuje nebo zvyšuje až po tom, co jste zdanitelné plnění uskutečnili,
- jste pořídili zboží z jiného členského státu EU a vracíte spotřební daň,
- jste nepřiznali daň při vrácení úplaty, ze které jste měli povinnost daň přiznat,
- jste použili úplatu, ze které jste měli povinnost přiznat daň, na zaplacení jiného plnění.
Jakmile zjistíte, že se vás některá z těchto situací týká, máte 15 dní na vystavení dobropisu.
Nezapomeňte ale, že i taková oprava se považuje za samostatné zdanitelné plnění. Pokud se základ daně a DPH snižuje, pak má opravný doklad u dodavatele dopad až v tom zdaňovacím období, ve kterém jej odběratel obdrží.
Jak to vypadá v praxi:
Představte si, že jste v srpnu 2023 dodali zboží v počtu 10 kusů a celkové hodnotě 10 tisíc korun. V říjnu 2023 vám zákazník zboží reklamoval a vrátil 2 kusy v hodnotě 2 tisíc. Na vrácené zboží jste mu vystavili dobropis, který odběratel dostal v říjnu.
V tom případě bude opravný daňový doklad součástí daňového přiznání až za zdaňovací období říjen 2023. Srpnové daňové přiznání nijak neovlivní.
TIP: Při opravě vždy používejte sazbu daně platnou ke dni původního plnění či přijetí úplaty. Stejně tak využívejte pro přepočet cizí měny kurz, platný pro období původního plnění.
2. Jak opravit základ daně, když jste udělali chybu
Chyba se občas vloudí i do daní – třeba pokud v režimu přenesené daňové povinnosti přijmete od zákazníka zálohu a mylně z ní odvedete DPH. Taková oprava výše daně se dělá pomocí dodatečného daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém vznikla chyba a daň jste nesprávně uplatnili.
Pokud se původně uplatněná daň na výstupu snižuje, opravu můžete udělat nejdříve k tomu dni, kdy plátce skutečně obdržel daňový doklad.
Jak to vypadá v praxi:
Představte si, že vlastníte stavební společnost a uzavřeli jste kontrakt na stavební a montážní práce s investorem (s tím, že práce budou v režimu přenesené daňové povinnosti). V srpnu 2023 jste od investora přijali zálohu, ze které jste mylně odvedli DPH. V říjnu 2023 jste omyl zjistili a vystavili dobropis. Ještě v říjnu jej investor obdržel.V tomto případě musíte v říjnu 2023 podat dodatečné daňové přiznání za zdaňovací období srpen 2023 – v něm si snížíte svou daňovou povinnost. Stejně tak musíte podat za srpen i následné kontrolní hlášení, ve kterém se objeví dobropis.
Ať už se vás týká první nebo druhý případ, myslete na to, že základ daně a výši DPH musíte opravit do 3 let od konce zdaňovacího období, ve kterém vám vznikla povinnost přiznat daň.
Jak vysvětluje daňový poradce Jaroslav Veselka v mini akademii pro začínající podnikatele: „Zákon o DPH definuje pro obě situace velké množství podrobností a výjimek, které se vyplatí řešit s vaší účetní. Jedná se jak o podstatu uvažovaných oprav, tak o lhůty, které jsou s těmito opravami spojeny.”
Vyřešte dodatečné daňové přiznání pomocí iDokladu
Všechny potřebné podklady si jednoduše vygenerujete ve svém iDokladu – najdete je v sekci Finance – DPH.
Jak probíhá účtování dobropisu
Dobropis můžete zaúčtovat dvěma způsoby:
- na stejné účty i strany jako fakturu přijatou se zápornou (mínusovou) částkou
- nebo s kladnou (plusovou) částkou na prohozené strany účtů.
Podnikejte správně na první dobrou
Zajímá vás více užitečných tipů při založení podniku nebo živnosti? V naší mini akademii najdete spoustu cenných rad od zkušených odborníků z praxe, které vám usnadní začátky i růst.
Pro začínající podnikatele je vstup do akademie zdarma.
Související články
[Podnikání v důchodu] Jediný průvodce, který jako OSVČ potřebujete
Jak vyplnit přehled o příjmech a výdajích OSVČ