Datum publikace 18. 07. 2024 Sdílet článek

Jak začít úspěšně podnikat na internetu

Author Seyfor, a. s. 10 minut čtení 3
Náhledový obrázek
Víte, že Česko patří mezi třicítku zemí s nejlepšími podmínkami pro podnikání na internetu? Dnes už na internetu podniká každý desátý Čech. Podnikání online zkrátka táhne – a nejspíš táhne i vás. Čtěte a zjistěte, jak a v čem začít úspěšně podnikat.

Podnikání na internetu: co to je

Podnikání na internetu otevírá široké možnosti pro každého, kdo má přístup k internetu a touhu podnikat. Dnes můžete na internetu prodávat produkty, nabízet služby, nebo sdílet zajímavý obsah s celým světem. To vše z pohodlí vašeho domova a bez velkých počátečních investic. Možnosti jsou prakticky neomezené.

Proč podnikat na internetu: výhody online podnikání

Podnikání na internetu nabízí výhody, které převyšují tradiční podnikání. Jestli ještě přemýšlíte, proč se do toho pustit, tady máte několik důvodů:

  • Flexibilita: pracujte kdykoliv a odkudkoliv – stačí laptop a připojení k internetu.
  • Nižší náklady: zapomeňte na vysoké nájmy a další provozní výdaje. Online podnikání vyžaduje mnohem nižší počáteční investici.
  • Globální dosah: váš obchod může být globální už od prvního dne. Přes internet jste schopni oslovit celý svět.
  • Snadná škálovatelnost: díky online nástrojům a platformám můžete své podnikání rychle rozšířit. Růst je jen pár kliknutí daleko.
  • Automatizace: moderní nástroje umožňují automatizovat rutinní úkoly, které by vám ještě před pár lety zabraly spoustu času. Díky automatizaci tak můžete snadno a rychle spravovat své podnikání.

TIP: iDoklad je skvělým příkladem nástroje, který výrazně usnadní vaše podnikání. Podnikatelé, a to především e-shopaři, oceňují zejména funkci automatického vystavování faktur na přijaté objednávky, což šetří čas a minimalizuje riziko lidských chyb. Přečtěte si např. příběh Erika Hajrapetjana, který díky iDokladu získal více času na rozjezd svého podnikání.

Co se nejvíce prodává na internetu?

Pokud jde o podnikání přes internet, největší úspěch mají následující oblasti:

  • e-commerce (e-shopy),
  • služby a konzultace,
  • influencer marketing a sociální sítě,
  • online vzdělávání a kurzy,
  • digitální produkty.

Níže si jednotlivé oblasti postupně rozebereme.

Podnikání v e-commerce

V polovině roku 2023 dosáhl počet e-shopů v České republice rekordních 63 321, což nás staví na první místo v Evropě v počtu online obchodů na obyvatele. Mezi nejoblíbenější kategorie patří drogerie, kosmetika, zahradní potřeby, elektronika a móda. Chtěli byste si založit vlastní e-shop? Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak na to krok za krokem.

Doporučení: zjistěte si nasycenost trhu. I když nabízí mnoho příležitostí, některé oblasti mohou být už přeplněné. Proveďte proto důkladnou analýzu trhu. Zaměřte se na specifické trhy s menší konkurencí nebo přineste inovativní produkty a strategie, které vám umožní vyniknout.

Podnikání v oblasti služeb a konzultací

Od účetnictví, přes IT po marketingové poradenství. Služby nabízejí skvělou příležitost pro podnikání s minimálními investicemi a riziky. Navíc se znalostí cizích jazyků můžete své služby expandovat i za hranice a získat klienty z celého světa.

Doporučení: vyberte si oblast služeb, ve které máte zkušenosti a odborné znalosti. Odlište se od konkurence tím, že nabídnete něco extra, co jinde nenabízí. Své služby nabízejte na vlastních webových stránkách, sociálních sítích nebo prostřednictvím známých online platforem. Celosvětově známé jsou například tyto platformy:

  • Upwork: pro krátkodobé úkoly, opakované projekty a práci na plný úvazek v různých oborech.
  • Fiverr: ideální např. pro grafický design, digitální marketing, psaní, střih videa a programování.
  • LinkedIn: na této sociální síti se zviditelníte prostřednictvím odborných článků a příspěvků.
  • Freelancer.com: tržiště, kde najdete projekty odpovídající vašim dovednostem v kategoriích jako psaní, vývoj webových stránek a grafický design.
  • Etsy: dobrá volba pro kreativní služby nebo vlastnoručně vyrobené zboží ale také unikátní digitální produkty jako grafické designy, webové motivy a digitální umění.

Influencer marketing a sociální sítě

Mnoho z vás možná právě povzdechlo a obrátilo oči v sloup. Nicméně počet úspěšných influencerů stále roste. Díky sociálním sítím může dnes prakticky každý s dobrým nápadem a pravidelným obsahem oslovit široké publikum a stát se tak vlivným hráčem na trhu.

Doporučení: najděte si svou oblast. Na českých sociálních sítích jsou momentálně nejvíce sledované oblasti zdraví & fitness, móda & lifestyle, vaření & recepty. Dbejte na kvalitní, pravidelný a autentický obsah na relevantní sociální síti. Tím získáte sledující, kteří mohou být vašimi budoucími zákazníky. Nezapomínejte si analyzovat výsledky. Na jejich základě postavíte váš obsahový plán.

Online vzdělávání a kurzy

Stále více lidí hledá vzdělávací možnosti online. Nabídka kurzů a školení pokrývá širokou škálu témat, od jazykových kurzů po profesionální dovednosti a osobní rozvoj.

Doporučení: jako začínající podnikatel máte několik možností, kde můžete nabízet svůj kurz. Platformy přívětivé k nováčkům, které poskytují nástroje a podporu pro tvorbu i prodej kurzů, zahrnují například:

  • Udemy: velmi oblíbená mezi začínajícími tvůrci kurzů, protože nevyžaduje předchozí zkušenosti s výukou a umožňuje vám stanovit cenu.
  • Teachable: poskytuje kompletní řešení pro vytváření, správu a prodej online kurzů. Nabízí uživatelsky přívětivé rozhraní a široké možnosti personalizace.
  • Skillshare: ideální pro tvůrce, kteří chtějí nabízet kurzy zaměřené na kreativní dovednosti. Platí se zde na základě počtu minut, které studenti stráví sledováním vašich kurzů.

Digitální produkty

Prodej digitálních produktů, jako jsou e-knihy, software, grafické návrhy a hudba, je atraktivní díky nízkým nákladům na výrobu a distribuci. Dnes existuje spousta platforem, kde můžete své digitální produkty úspěšně prodávat. Patří mezi ně například:

  • Gumroad: ideální pro nezávislé tvůrce všeho druhu, od knih po software.
  • Sellfy: pro prodejce, kteří chtějí rychle nastavit vlastní obchod a prodávat produkty jako digitální umění nebo hudbu.
  • Amazon Kindle Direct Publishing: pro autory e-knih, kteří chtějí dosáhnout širokého publikum.
  • Envato Market: prodejní místo pro kreativní digitální assety, jako jsou šablony webů, WordPress tématy a video efekty.

Doporučení: zaměřte se na jedinečnost a kvalitu. Prorazit můžete skvělým obsahem, který zaujme a osloví. Nezapomeňte na důkladnou optimalizaci vašeho marketingu a SEO, aby vaše produkty snadno našli ti praví zákazníci. Sledujte trendy a pravidelně aktualizujte svou nabídku dle aktuální poptávky trhu.

Jak začít podnikat od nuly

Jak začít, pokud nemáte moc peněz? Dá se podnikat i bez větších vstupních investic? Ano, dá. Stačí mít dobrý nápad, využít dostupné technologie a být ochoten investovat svůj čas a energii. O tom, jak začít podnikat bez velkých počátečních investic se podrobněji dočtěte zde.

Jaké jsou tedy kroky, pokud se chcete pustit do podnikání na internetu?

  1. Vyberte si oblast, ve které chcete podnikat.

Ideálně to bude oblast, kterou dobře znáte a ve které máte zájem a vášeň. Jedině tak lépe porozumíte potřebám zákazníků a budete jim schopni nabídnout relevantní produkty nebo služby.

  1. Zjistěte, zde bude o vaše produkty či služby zájem

Udělejte průzkum trhu a konkurence. Zjistěte, jaké jsou trendy a potřeby zákazníků v této oblasti a zvažte, jestli a jak můžete nabídnout něco unikátního nebo lepšího než konkurence.

  1. Připravte si podnikatelský záměr

Jakmile víte, co chcete prodávat, doporučujeme vám zpracovat podnikatelský záměr. Ten vám slouží nejen jako průvodce při zahájení, ale také jako rámec, kterým se řídíte po celou dobu vašeho podnikání. Díky němu můžete pravidelně stanovovat mezicíle a sledovat jejich dosažení, stejně jako sledovat celkový směr vašeho podnikání.

TIP: S fakturačním programem iDoklad máte vše potřebné pro sledování směřování a výsledků vašeho podnikání na dosah ruky. Přehled příjmů a výdajů, spolu s dalšími klíčovými údaji, najdete na jednom místě. Data jsou navíc přehledně zobrazena v grafech, což vám umožní rychlou analýzu vaší finanční situace.

  1. Vyberte správnou právní formu podnikání

Výběr právní formy ovlivňuje množství administrativy, daňové zatížení a míru vaší osobní odpovědnosti. Rozhodněte se, zda chcete začít jako živnostník, společnost s ručením omezeným, akciová společnost, nebo jiná forma podnikání.

TIP: objevte ideální formu podnikání pro vás v naší mini akademii. Naučíte se vše, co potřebujete k úspěšnému startu online podnikání. Přihlaste se zdarma zde.

  1. Zajistěte si finance

Zvažte různé zdroje financování, jako jsou úspory, půjčky, investice od rodiny nebo přátel, nebo i crowdfundingové platformy. V případě větších projektů můžete oslovit i investory nebo využít bankovní úvěry.

  1. Vytvořte silnou značku, která vás odliší a osloví vaše potenciální zákazníky

Rozvoj značky zahrnuje vše od loga a firemního designu po marketingovou strategii. Připravte si promyšlený marketingový plán. Nebojte se požádat o pomoc marketingovou agenturu, pokud se v této oblasti příliš nevyznáte.

  1. Vybudujte online přítomnost

Vytvořte si kvalitní webové stránky, které jsou optimalizované pro vyhledávače, a budujte aktivní profil na sociálních médiích. Toto vám umožní navázat kontakt s větším počtem lidí a zároveň budovat důvěru a autoritu ve vaší oblasti. Využijte také platformy, které jsme vám doporučili výše.

Tím vaše podnikání samozřejmě nekončí. Jak řekl Karel Čapek: „Zahrádka není nikdy hotová. V tom směru je zahrádka podobná lidskému světu a všemu lidskému podnikání.Sledujte trh, naslouchejte svým zákazníkům a neustále zlepšujte své produkty či služby. A hledejte nové příležitosti, jak posunout svoje online podnikání dál. Buďte vytrvalí, kreativní a otevření novým nápadům

Usnadněte si první kroky v podnikání s naší mini akademií

Pokud zvažujete, jak začít podnikat – dokonce i s omezeným rozpočtem – nemusíte mít obavy. Vstupte do mini akademie zcela zdarma a získejte jistotu hned na startu vašeho podnikání.

Naše mini akademie pro začínající podnikatele vám poskytne všechny potřebné informace. Díky ní budou vaše podnikatelské začátky mnohem snazší. Mimo jiné se naučíte, jaké nástrahy můžete na své cestě očekávat a jak se s nimi vypořádat.

Související články

Jak zpracovat podnikatelský záměr, který vašemu podnikání pomůže

23. 10. 2024 9 minut čtení 4
Přečíst článek

Podnikání bez živnosti v 2024: co musíte vědět a na co si dát pozor

12. 09. 2024 10 minut čtení 2
Přečíst článek