Nastavení – Banka
Zkopírovat link ZkopírovánoV tomto návodu se dozvíte, jak si v iDokladu nastavíte bankovní účty své firmy, automatické párování bankovních pohybů a jejich číslování.
Bankovní účty
Zkopírovat link ZkopírovánoDo seznamu bankovních účtů si můžete přidat až 5 bankovních účtů, které se vám při vystavování dokladů zobrazí v rolovací nabídce.
Jeden z bankovních účtů můžete zaškrtnout jako hlavní. Automaticky se pak propíše ve všech vystavených dokladech.
V levém menu klikněte na Nastavení → Banka. Kliknutím na ikonku přidáte nový bankovní účet.
U každého účtu vyplníte následující položky:
- Název účtu – pod tímto jménem se vám účet zobrazí v rolovací nabídce účtů při vystavování dokladů.
- Měna – zvolte měnu, ve které chcete bankovní účet vést. Po provedení prvního bankovního pohybu na daném účtu už nastavení měny nemůžete změnit.
- Číslo účtu – vyplňte.
- Kód banky – vyberte ho z rolovací nabídky.
- IBAN – mezinárodní číslo bankovního účtu potřebujete při zahraničních platbách.
- SWIFT – mezinárodní identifikační kód banky (jinak nazývaný také BIC) se automaticky doplní při výběru kódu banky.
- Nastavit počáteční stav – hodnotu počátečního stavu můžete zadat k libovolnému datu (doporučujeme k 1. 1. daného roku nebo datu zahájení práce v iDokladu). Klikněte na tlačítko Nastavit a zadané změny uložte.
Smazat – kliknutím na ikonku smažete bankovní účet, který už v seznamu nechcete evidovat. Pokud už na účtu došlo k nějakému pohybu, nelze účet smazat (ikonka je neaktivní).
Párování bankovních pohybů
Zkopírovat link ZkopírovánoBankovní pohyby na nastavených účtech, o kterých vám banka posílá notifikační e-maily, můžete v iDokladu automaticky spárovat s vystavenými doklady.
Automatické párování nastavíte v záložce Nastavení → Banka → Párování bankovních pohybů.
Zaškrtnutím tlačítka Automatické párování plateb se vám zobrazí další volby.
Seznam bankovních notifikací – slouží k zobrazení přehledu bankovních notifikací za posledních 30 dní na úvodní stránce iDokladu v nabídce Přehledy
Haléřové vyrovnání – slouží k nastavení automatického haléřového vyrovnání plateb, které zamezí nepřesnostem a usnadní párování. Pokud vám dojde platba, která se od sumy na vystaveném dokladu liší o méně než 1 Kč, iDoklad u platby provede haléřové vyrovnání tak, aby celková zaplacená částka odpovídala sumě na dokladu.
Vygenerovat – kliknutím vytvoříte kód, který označujeme jako bankovní e-mail. Kód končí na @itsmybill.eu, což je anglický název pro iDoklad. Tam bude banka posílat notifikační e-maily o pohybech na účtu. Kliknutím na ikonu si kód zkopírujete do schránky a vložíte jako e-mail do své bankovní aplikace.
Pokud máte banku (např. ČS, KB), kde není možné určit jiný email než kontaktní, pak doporučujeme posílat notifikace k sobě a následně ve své emailové schránce nastavit pravidlo pro přeposílání notifikací na bankovní email iDokladu.
Podporované banky
Zkopírovat link ZkopírovánoAby automatické párování fungovalo, musí vaše banka umožňovat zasílání informací o pohybech na účtu v požadovaném formátu.
Momentálně to v Česku zvládají:
- Air Bank
- Česká spořitelna (ČS)
- ČSOB
- Fio
- Komerční banka (KB)
- Moneta Money Bank
- Raiffeisenbank
- UniCredit Bank
Na Slovensku to umí:
- ČSOB, Fio, Tatra banka, VÚB
Některé banky (např. mBank) bohužel neposílají e-mailové notifikace ve formátu, který je pro párování v iDokladu nezbytný.
Jak funguje párování bankovních pohybů?
Zkopírovat link ZkopírovánoJakmile v iDokladu nastavíte párování bankovních pohybů a do bankovní aplikace zadáte vygenerovaný kód pro zasílání notifikací, vše už dále funguje automaticky. Podmínkou jsou správně zadané variabilní symboly při platbě.
Celý proces funguje následovně:
- Jakmile dojde na vašem bankovním účtu k pohybu, banka odešle notifikaci na bankovní e-mail iDokladu, který jste si nastavili v záložce Nastavení → Banka → Párování bankovních pohybů.
- iDoklad zkontroluje, zda bankovní účet uvedený v notifikačním e-mailu odpovídá některému z vašich účtů, které jsou zadané v záložce Nastavení → Banka → Bankovní účty.
Pokud tam daný účet není, iDoklad s notifikačním e-mailem dál nepracuje. - Po nalezení shodného bankovního účtu jej iDoklad spáruje s neuhrazenými nebo částečně uhrazenými dokladmi:
- Primárně se platby párují na základě variabilního symbolu.
– Pokud se symbol a suma shodují, doklad se označí jako Uhrazený.
– Pokud je suma nižší, označí se doklad jako Částečně uhrazený.
– Pokud je suma vyšší, označí se doklad jako Přeplacený. - Pokud se shoduje variabilní symbol na více dokladech, páruje se platba na základě sumy. Jako Uhrazený se označí doklad se stejným variabilním symbolem i se stejnou sumou.
- V případě, že iDoklad nenajde stejný variabilní symbol, pohyb pouze uloží do seznamu bankovních pohybů v menu Finance → Banka. Pohyb označí jako nespárovaný a musíte ho spárovat ručně.
- Pokud dojde k převodu peněz mezi dvěma bankovními účty, které máte oba vedené v menu Nastavení → Banka, bankovní pohyb se nespáruje.
O spárování či nespárování pohybu na účtu vás informuje ikona zvonečku v pravém horním rohu aplikace nebo volitelně widget Bankovní notifikace na úvodní stránce.
Číslování bankovních pohybů
Zkopírovat link ZkopírovánoČísla bankovních pohybů se v iDokladu generují automaticky a obsahují maximálně 10 znaků.
Číslování bankovních pohybů nastavíte v záložce Nastavení → Banka → Číslování.
- Formát čísla – předvolený formát začíná písmenem B (jako bankovní pohyb) a následuje kombinace čísel {RRRR}{NNNN}, kde R představuje rok a N pořadové číslo. Formát můžete upravit přidáním písmen, číslic nebo proměnných (R – rok, M – měsíc, N – číslo).
- Rok – nastavení roku vystavení dokladu, který se bude doplňovat do proměnné {RRRR}. Číslování si můžete nastavit pro současný nebo předchozí rok.
- Pořadové číslo – číslo posledního vystaveného dokladu, pro nový doklad bude zvýšené o 1 a vyplní se do proměnné {NNNN}. Pokud jste zatím žádný doklad nevystavili, bude tu 0.
- Následující číslo dokladu – uvidíte, jak bude vypadat číslo následujícího dokladu, například B20220022.
Číslování bankovních pohybů a nastavení celé záložky Banka dokončíte kliknutím na tlačítko Uložit.