mini akademie
pro začínající podnikatele
Není jednoduché účetnictví jako jednoduché účetnictví. Tak by se dala shrnout situace ohledně snazší alternativy k daňové evidenci, která původně vznikla pro živnostníky, pak zmizela, a nakonec se opět objevila pro zcela jiné uživatele. Pojďme tento zmatek napravit.
Co je to jednoduché účetnictví?
Zcela původně se tento pojem používal jako název pro přehled příjmů a výdajů živnostníků. Ti se tak nemuseli zabývat nástrahami podvojného účetnictví, což jim ušetřilo nemálo účetní administrativy. V roce 2004 ale bylo jednoduché účetnictví v této podobě zrušeno a OSVČ místo něj dostali tzv. daňovou evidenci. V roce 2016 se ale pojem opět vrátil, byť se jeho význam výrazně posunul. Nově při něm stačí spravovat jen základní účetní knihy a na konci každého roku zasílat celkový přehled rejstříkovému soudu.
Kdo může jednoduché účetnictví využívat?
Podle zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví mají tuto možnost následující organizace:
- spolky,
- odborové organizace a organizace zaměstnavatelů,
- církevní organizace a náboženské spolky,
- honební společenstva.
To ovšem není jediná podmínka. Výše uvedené organizace totiž musí zároveň splňovat i následující podmínky:
- nesmí být plátci DPH,
- jejich příjmy za poslední uzavřené období (bez mimořádných příjmů) nepřesáhly 3 miliony Kč,
- celková hodnota majetku (bez mimořádných pohledávek a úhrad) nepřesahuje 3 miliony Kč.
Jak jednoduché účetnictví vést?
Základem je tzv. peněžní deník sloužící k zaznamenávání a evidenci příjmů a výdajů na účtu i v pokladně. Neobejdete se ani bez knihy pohledávek a závazků; zde evidujete, kdo dluží peníze vám a komu naopak dlužíte vy. Zbytek se odvíjí od toho, zda máte zaměstnance a/nebo spravujete majetek. V prvním případě budete muset vést mzdovou agendu, v druhém případě pak využijete příslušné knihy (kniha zásob, kniha dlouhodobého majetku, kniha celní aj.).
Co se termínů týče, začátek i konec účetního roku se shoduje s rokem kalendářním. Nejpozději do šesti měsíců po jeho konci ale máte povinnost sestavit dvojici přehledů – o příjmech a výdajích, a o majetku a závazcích. Ty následně zašlete obvodnímu rejstříkovému soudu, a to buď fyzicky, elektronicky skrze datovou schránku či e-mail, případně pomocí online portálu. Soud následně vaše údaje založí do veřejně dostupné Sbírky listin. Mějte na paměti, že pro elektronické odevzdání budete potřebovat elektronický podpis.
Poznámka: Zasílat musíte pouze přehled o majetku a závazcích. Zveřejnění přehledu o příjmech a výdajích je tudíž jen na vás.
S iDokladem je jednoduché účetnictví ještě jednodušší
Ačkoliv je jednoduché účetnictví o poznání snazší než účetnictví podvojné, stále se v něm nevyhnete pořádné porci ruční práce a administrativy. Proč si tedy neusnadnit práci se šikovným programem v podobě online fakturačního software iDoklad? Díky němu můžete:
- vést všechny své příjmy a výdaje na jednom místě s možností exportu do MS Excel,
- přistupovat ke svým datům odkudkoliv s pomocí tabletu či chytrého telefonu,
- mít možnost údaje spravovat bez nutnosti stahování,
- mít pod palcem celý obchodní proces od vystavení faktury až po kontrolu úhrady,
- a mnoho dalšího.
Tento praktický pomocník také výrazně zrychlí vystavování faktur i jiných dokumentů za pomoci automatického doplňování údajů z databáze.
A aby té pomoci nebylo málo, kromě iDokladu máte k dispozici i Mini akademii – online soubor 30 videí o celkové délce 8 hodin, ve kterém (nejen) začínající podnikatelé naleznou mnoho užitečných informací z každodenní podnikatelské praxe. Pro podnikatele-začátečníky je navíc vstup zdarma.
Související články
[Podnikání v důchodu] Jediný průvodce, který jako OSVČ potřebujete
Jak vyplnit přehled o příjmech a výdajích OSVČ